länsförsäkringen underminera avtal. utsätta sina kunder för fuskjobb. ljuger om fakta och terrorisera kunder som kräver skaderegulering enligt avtal. märkligt nog ha konsumentverket inte noterad detta.

"Ok"

Jag har dock enbart goda erfarenheter av Dalarnas.

På vilket sätt känner du dig lurad?

• Gilla
Hammarfall och 5 till
  • Laddar…
Klagomål finns på alla försäkringsbolag. Det är väl normalt. Frågan är ju hur den kvoten står sig mot underlaget jämfört med andra bolag.

Jag har bara gott att säga om IF så då är dem ju bäst för allt och alla…. Eller?

• Gilla
zwennebanan och 5 till
  • Laddar…
H
S Skogsei skrev:
länsförsäkringen underminera avtal. utsätta sina kunder för fuskjobb. ljuger om fakta och terrorisera kunder som kräver skaderegulering enligt avtal. märkligt nog ha konsumentverket inte noterad detta.
LF är inget bra men det är olika på var i landet man bor, en del är bra andra är katastrof. Det verkar dock som FB tar den billigaste offerten och inte har någon kontroll av kunskapen i det företaget de anlitar, det blir kundens problem trots att man inte har varit delaktig i vilken hantverkare FB anlitar. Anmäl till Konsumentverket för detta verkar vara ett problem för många privatpersoner. Konsumentverket driver inte enskilda ärende men med många anmälningar så kan Konsumentverket sätta press på FB så att de tar sitt ansvar gentemot privatpersoner. FB måste ta sitt ansvar så att de väljer företag som kan utföra arbeten fackmannamässigt rätt!

Jag har aldrig haft problem med Länsförsäkringar de gånger jag behövt nyttja försäkringarna. De har aldrig bråkat (antagligen för att jag så sällan nyttjar försäkringarna) och ett stort plus är att, åtminstone häromkring, svara efter ett par signaler till skillnad från många andra stora bolag som man försöker nå.

• Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
Har aldrig haft problem med LF (Dalarnas).
Dom har alltid betalt ut ersättning oavsett vad det gällt. Inbrott, vattenskada, skador på fordon isv.
Klart det alltid finns någon kund som känner sig missnöjd, oavsett bolag. Men ibland handlar det även om att kunder inte har den försäkring som dom tror dom har och får därmed inte ut ersättning. Eller att dom inte uppfyllt villkoren för att försäkringen ska gälla.

• Gilla
zwennebanan och 2 till
  • Laddar…
En intressant fundering är ju att när det gäller försäkring på bilen får jag själv välja verkstad om jag inte vill ta den som FB föreslår för att åtgärda skadan. Vi fick ett förslag på vart vi skulle åtgärda skador på sidan av våran bil men då detta var på ett rätt mysko ställe (när oss så har promenerat förbi några gånger). Så föredrog jag om Toyota själva fick åtgärda skadan. Det var inget problem för FB, var bara att avboka den tid som de ordnat på första stället och själv boka en tid hos Toyota.
Så min fundering på varför inte samma upplägg borde funka på ett badrum, dvs tycker du inte att hantverkaren som FB föreslagit duger, välj någon annan. Priserna måste ju fortfarande vara rimliga och du får kanske inte använda din svågers bolag men inget av detta borde ju skilja mot upplägget för bilar?

• Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Allt är ju en fråga om procentuellt missnöjda kunder och hur många skador det är. Jag har inte upplevt LF som sämre än några andra när man hör vänner/bekantskapskrets som råkat ut för nått.

Som jag förstår är anledningen till att FB anlitar hantverkarna så beror det på att det fuskats enormt mycket mer skador innan. Med saltade fakturor och lyxrenoveringar på FB bekostnad.

Dessutom verkar de flesta vilja att FB bara kommer dit och fixar till utan att de behöver jaga hantverkare.
Finns väl ett par trådar på BH om just det "FB sa att jag skulle hitta hantverkare och det finns inga!!!".

Dessutom är tipset till TS att skriva när denne inte är i affekt. Avänd stor bokstav i början av meningen och korrekturläs innan man trycker på skicka. Då får man bäst svar. Utöver att beskriva vad det handlar om.
Det går inte skriva ett raljerande inlägg och inte ge mer detaljer. Då framstår man bara som en rättshaverist.

• Gilla
Patric Sandström och 2 till
  • Laddar…
H
S Skogsei skrev:
Tror att Konsumentverket har fått upp ögonen för detta då de bad oss anmäla till dem.

• Gilla
TypRätt
  • Laddar…
Har du inte redan en tråd om detta?

Claes Sörmland
Alltså, hela denna bransch bygger ju på i grunden på lätt duperande verksamhet. I alla fall geschäft. Det gäller att skrämma folk att teckna så dyra och omfattande försäkringar som möjligt, sen att få dem att känna sig trygga med försäkringen så att de glömmer bort att de betalar för mycket och därmed förblir lojala. Slutligen att i volym betala ut så lite pengar som möjligt till kunderna.

Och försäkringen är ju så komplicerad att det bara är ett lotteri vad man får ut om något händer. Och man kan inte vinna med tanke på de juridiska muskler som försäkringsbolagen har. På sin höjd kan man vara en jobbig kund och vädja till dem.

H
Jag har bara gott att säga om LF Värmland.
Tog ett rådjur med min bil för ett år sedan.
Då fick jag en lista med olika verkstäder jag fick boka in bilen på.
Så ordnade dom sedan mer Lf.
Bilen vart inlöst.
Fick gott betalt för den.
Handläggaren sa att du har aldrig haft skada förr så då går det smidigare och vi löser detta smidigt då.
4 dar efter inlösen satt pengarna på konto.
Fick lånebil med.
Valde dock bort den och så fick jag 4500 extra för stillestånd på min krockade bil.
Väldigt bra hanterat.

Lf göinge har fungerat perfekt de få gånger man behövt försäkringen. Och då talar jag för alla som jag känner som försäkrar via de.

LF Dalarna vet jag bara en som använt, och det var pga hussvamp. Fungerade riktigt bra där med.

Sen banken kan man ha delade meningar om, lite dåligt förhandlingsutrymme med fel person =)

BirgitS
Jag har inget att klaga på när det gäller LF Stockholm heller, vi har fått ersättning för stulen resväska på tåg (krävde dock samtal med Konsumenternas försäkringsbyrå för bättre ersättning), vattenskada i badrummet, plåtskada på bilen och minst 5 cyklar under åren.

De olika länsförsäkringsbolagen är ömsesidiga så det finns inga andra ägare än försäkringstagarna så det finns inga ägare som ska ha vinstutdelning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Alltså, hela denna bransch bygger ju på i grunden på lätt duperande verksamhet. I alla fall geschäft. Det gäller att skrämma folk att teckna så dyra och omfattande försäkringar som möjligt, sen att få dem att känna sig trygga med försäkringen så att de glömmer bort att de betalar för mycket och därmed förblir lojala. Slutligen att i volym betala ut så lite pengar som möjligt till kunderna.

Och försäkringen är ju så komplicerad att det bara är ett lotteri vad man får ut om något händer. Och man kan inte vinna med tanke på de juridiska muskler som försäkringsbolagen har. På sin höjd kan man vara en jobbig kund och vädja till dem.
Du behöver läsa på om ömsesidiga försäkringsbolag som exempelvis Länsförsäkringar och Folksam.

Om de gör mer vinst än budgeterat (vanligen 6-8%) så lämnar man återbäring på den överskjutande delen. Man skickar alltså tillbaka riktiga pengar till sina kunder om det går bättre än vad man har tänkt.

Så det finns inga incitament att göra det du beskriver.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ömsesidigt_försäkringsbolag

• Gilla
perra i skogen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.