Vi har ett träd som såg ut som en thuja i bladen, vet ej vad den heter? Den var rund och stor, barr tror jag. Har denna bild kvar. Iallafall vi sågade av den förra året stubben är kvar . Dränerade för 3 år sen och då var det inga rötter mot huset. Är rädd att rötterna fortsätter växa? Vad tror ni? Här är bilder. Husgrunden ligger ca 1,5 m bort.
 
  • Avsågad trädstubbe intill en stenmur med husgrund och gräs i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor, rundad buske med barrliknande blad nära en orange arbetsmaskin och en gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rötterna kan inte växa när trädet är dött.
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
D DE73 skrev:
Rötterna kan inte växa när trädet är dött.
Folk skriver om att det kan skjuta skott och växa eller? Så du tror inte vi behöver ta bort stubben?
 
Om det inte kommer några skott så är jag väldigt övertygad att den är helt död och att rötterna inte växer. Om du vill ta bort den är mest estetiskt.
 
  • Gilla
Amaryllis92
  • Laddar…
Barrträd brukar vara riktigt dåliga på att skjuta rotskott eller överleva att kapas ner så där hårt. Möjligtvis att en idegran skulle klara det, men då hade du sett små knoppar och skott i stubben.

Ingenting att oroa sig för eftersom du ändå inte skulle kunna göra så mycket åt saken (annat än att fortsätta klippa rotskott)
 
  • Gilla
Amaryllis92
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Barrträd brukar vara riktigt dåliga på att skjuta rotskott eller överleva att kapas ner så där hårt. Möjligtvis att en idegran skulle klara det, men då hade du sett små knoppar och skott i stubben.

Ingenting att oroa sig för eftersom du ändå inte skulle kunna göra så mycket åt saken (annat än att fortsätta klippa rotskott)
Tack! Så jag behöver inte vara orolig för att rötter växer mot huset? Ser ut som grova rötter om man tittar på bilden också
 
A Amaryllis92 skrev:
Tack! Så jag behöver inte vara orolig för att rötter växer mot huset? Ser ut som grova rötter om man tittar på bilden också
Du behöver inte vara orolig.
 
  • Gilla
Amaryllis92
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.