Har en fråga om buller. Vi är i färd med att byta värmesystem. Efter många år med pellets är vi sugna på en CTC Värmepump. (Utedel EccoAir 610 M. Inomhusmodul EcoZenith i255 L) Problemet är att det mest ”logiska” stället att montera utedelen är utanför vårt sovrumsfönster. Är det fler som har samma typ av CTC o som vet hur mycket den låter?? Är det helt galet att montera pumpen där? Det skulle eventuellt gå att sätta den på något annat ställe men inte utan en massa xtra o dyr rörmontering. Nyfiken på era reflektioner.
Jag har precis de som du funderar på. Har den monterad utanför köksfönstret och ca 2,5m utanför sovrummet. Lyssnar jag riktigt noga kan jag höra den ibland men absolut inget som stör mig. Monterade in den i december så får se hur det blir till sommaren när fönster står öppet mycket.
Mycket nöjd med den iallafall.
Tack för svar. Låter hoppfullt. Tror vi gör så 👍🏻H Henrik 75 skrev:Jag har precis de som du funderar på. Har den monterad utanför köksfönstret och ca 2,5m utanför sovrummet. Lyssnar jag riktigt noga kan jag höra den ibland men absolut inget som stör mig. Monterade in den i december så får se hur det blir till sommaren när fönster står öppet mycket.
Då jag ställde upp den i slutet av november och inte var intresserad av börja gjuta något då så borrade jag 4st markskruv och en lite plattform av tryckat.
Om det ger någon skillnad i ljud vet jag inte.
Däremot så tycker jag att du ska pruta med en "keps" till utedelen.
Märkte när det var kallt ute så rann det ner i fläkten så det blev istappar som förde oväsen.
Fick reda på i efterhand att det tydligen ska finnas något att sätta på så det inte kan droppa ner.
Jag bygger nog ett tak istället.
Märkte när det var kallt ute så rann det ner i fläkten så det blev istappar som förde oväsen.
Fick reda på i efterhand att det tydligen ska finnas något att sätta på så det inte kan droppa ner.
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
458 kr inkl moms
Läs mer
Tak är nog inte fel, men den mesta isen som blir, är nog vattnet som blir vid avfrostningen, 1 meter under är inget ovnligt och har byggt in VP som en glasiär.H Henrik 75 skrev:Då jag ställde upp den i slutet av november och inte var intresserad av börja gjuta något då så borrade jag 4st markskruv och en lite plattform av tryckat.
En utedel ska stå på en betongplatta som är 100 mm tjock.T Torbjörn Ram skrev:Har en fråga om buller. Vi är i färd med att byta värmesystem. Efter många år med pellets är vi sugna på en CTC Värmepump. (Utedel EccoAir 610 M. Inomhusmodul EcoZenith i255 L) Problemet är att det mest ”logiska” stället att montera utedelen är utanför vårt sovrumsfönster. Är det fler som har samma typ av CTC o som vet hur mycket den låter?? Är det helt galet att montera pumpen där? Det skulle eventuellt gå att sätta den på något annat ställe men inte utan en massa xtra o dyr rörmontering. Nyfiken på era reflektioner.
Har du fått någon energiberäkning på den pumpen och erat hus, begär det av installatören så ni vet vad erat hus kommer att dra i kwh per år.
Ta in offerter från flera märken.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden