Ursäkta om frågan hamnat i fel forum men jag inbillar mig att ni som läser detta även har erfarenhet av rörmokare.

Mitt problem: jag anlitade en rörfirma via en hantverkare (som jag litar på) för ett jobb. Tyvärr skickade rörfirman sin faktura inte till mig utan till "min" hantverkare som dumt nog betalade den innan han skickade beloppen vidare till mig på sin egen faktura. Problemet är jag inte godkänner VVS-jobbet utan priset är betydligt högre än det som de lovade var max för vad jobbet skulle kunna kosta. En dag kom t ex en lärling med på släptåg som de tagit 8 timmars betalt för (till 80% av normal taxa) trots att han var hos mig i bara 4 timmar och gjorde 1 timmas jobb. Dessutom har de tagit oskäligt betalt för materialet, påslagen är minst 50% på varenda pryl och en vattenutkastare som skulle kostat c:a 500 kr på nätet har de tagit över 2 000 kr för. Dessutom har de lagt på 350 kronor + moms för miljöavgift och 250 kr + moms för förbrukningsmaterial trots att det knappast kan ha gått åt något sådant alls. Hur ska jag hantera detta? Är påslagen skäliga, hur mycket brukar rörfirmorna lägga till på materialet? Jag kan ju alltid låta bli att betala min bekant hantverkaren men då hamnar han i kläm och det vill jag inte, jag är övertygad om att han handlat i god tro. Problemet är ju att rörfirman redan fått betalt från honom och då är ju förhandlingssitsen dålig, särskilt som jag ju inte ens fått fakturan från dem. Priset har blivit ungefär dubbelt så högt som jag haft anledning att anta innan, baserat på firmans muntliga uppgifter. Viss differens får man ju räkna med men detta...

Goda förslag och idéer någon?
 
Har du ingen skriven ofert på jobbet så är det bara å betala hela beloppet.
om du inte har sätt fakturan så hur vet du att dem har tagit betalt för 8h för lärlingen fast han bara var där 4h det är en rba fråga åt dig.
sen om han var där 4h och dem debiterade 8h så ska du inte betala för dem 4h han inte var där det kan du strida om.
sen skulle din hantverkare betala fakturan lr skulle den gå dirr till dig. du har ingen skyldighet att betala för timm jobb som dem inte har jobbat på jobbet om jag säger så.
du kan inte gemföra priser på va utkastare på nätet och det ror montören får betala för det beror alldeles på hur mkt rabater dem får från grosisterna och sen vill ju rörisen tjäna lite pengar på varorna för det är på varorna rörisarna akn leva på inte timm priset. om rörisen skulle elva på timmpriset så skulle timm priset bli aldeles för högt.

men som jga sa har ni inte någon skriven ofert så är det abra å betala hela beloppet för muntliga avtal kan inte bevisas och då är det väldigt svårt att få igenom det.
sen förbrukningsmatreal man ser oftast inte allt matreal som används sen skrivarna som rörisen köper är inte dem billigaste om jag säger så.
 
Tyvärr verkar rörmokare lägga på sjukt mycket på material och det verkar vara mer regel än undantag att man som privatperson kan köpa exakt samma material betydligt billigare själv (trots att rörisen glatt ger 20% rabatt på materialkostnaden...). De måste tjäna enorma pengar på materialet med tanke på att de sannolikt köper det ganska billig själva (eller så har de inte lärt sig att anända internet). Har nyligen haft en rörmokare hemma (för första och sista gången) och han ville att jag skulle beställa min köksblandare av honom till det fantastiska priset (inkl rabatt) på 5000 spänn. Köpte den själv på vvsonnet för 3200.
 
oavvs - att en rörmokare inte skulle kunna leva på ett timpris på säg 500 kr är väl ändå att överdriva?? Det är ju i pricip vad en läkare som hyr ut sig via ett eget företag tjänar och då har man samma kostnader i övrigt (eftersom rörisen oftast tar betalt för bilen etc separat). Intäkter på företaget på 20000/veckan leder ju knappast till att man får lev apå bröd och vatten...
 
Miljöavgift och förbrukningsmaterial ser jag som skäliga. Du vet "gratis med släpvagnen på tippen" existerar inte för företagare. Kommer de med EN icakasse så kostar det här i kommunen 250 spänn oavsett.

Resten orkar jag inte ta ställning till finns redan otaliga trådar om dessa påslag och deras ursprung och falska prislistor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.