Snabba förändringar. Jag ser att fler hus plockats bort från Hemnet i mitt närområde den senaste veckan. Är det bara en lokal trend?
 
  • Gilla
Ramael
  • Laddar…
S
Det tror jag inte, iaf inte inom närmaste åren. Men det skulle vara riktigt kul att se åtminstone 50% prisras på bostadsmarknaden.

nej jag letar inte hus..
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
FGLIN och 18 till
  • Laddar…
Med miljoner flyktingar från ett Ukraina sönderslaget av Putin, så kommer efterfrågan på boende att öka utanför Ukraina. Det är en faktor som tyder på fortsatt hög efterfrågan och alltså inget husprisfall. Inte den enda faktorn dock, det finns. gott om exempel på trångboddhet utan att priserna för den skull är höga.
 
  • Gilla
Jeppe8 och 6 till
  • Laddar…
Nissens
Vad gäller priser på villor så är eventuellt slutet på pandemin ett större hot.. efterfrågan på hus kanske minskar..
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Henrik Sörensen och 7 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Men det skulle vara riktigt kul att se åtminstone 50% prisras på bostadsmarknaden.
Varför skulle det vara kul?
 
  • Gilla
  • Ledsen
Fulkemisten och 48 till
  • Laddar…
A
K Kane skrev:
Varför skulle det vara kul?
Kan jag inte tänka mig..

banker som lånat ut pengar med fastighet som säkerhet och sjunker då värdet med 50%
så blir säkerheten lidande undrar hur många hushåll som klarar av det...
 
  • Gilla
tim19 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
banker som lånat ut pengar med fastighet som säkerhet och sjunker då värdet med 50% så blir säkerheten lidande undrar hur många hushåll som klarar av det...
Så länge man kan betala är det nog inga problem. Det blir ju inte svårare att betala räntan bara för att huset är mindre värt.
 
  • Gilla
Donn och 13 till
  • Laddar…
S
K Kane skrev:
Varför skulle det vara kul?
För att jag anser att folk lånar oansvarigt och det skulle vara kul att se det straffa sig någon gång.

Det är inte rimligt att bostaden ska tjäna mer pengar än en höginkomsttagare, det bör de flesta hålla med om.
 
  • Gilla
  • Arg
Donn och 42 till
  • Laddar…
Vad då klarar? Banken kan inte säga upp några lån i det läget. Visst man kan inte fortsätta att konsumera för nya lån på huset. Men det medför inte per automatik ekonomisk katastrof.
 
  • Gilla
Vaffes och 1 till
  • Laddar…
A
Nyfniken Nyfniken skrev:
Så länge man kan betala är det nog inga problem. Det blir ju inte svårare att betala räntan bara för att huset är mindre värt.
Säg inte det.
vid sådan nergång kan banken vilja ha mer kontantinsats och högre ränta då säkerheten blir lägre..

Men det kommer knappast att hända..
Så hela saken är egentligen en icke fråga..
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
Banken får inte kräva att hela eller delar av lånet hävs ien sådan situation. Till skillnad mot USA kan man inte bli av med skulden genom att lämna huset. Så det är inte samma risk för total krasch.
 
  • Gilla
Jodenmarck och 8 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
För att jag anser att folk lånar oansvarigt och det skulle vara kul att se det straffa sig någon gång.
Hur stor andel av bostadslåntagarna har lånat oansvarigt?
 
  • Gilla
  • Wow
Mazdarune och 13 till
  • Laddar…
A
är det inte så att om fastigheten har 50% och lägre i belåning så är det utan krav på amortering..

Men vid 70% och högre så är det krav på 2% amortering?

mellan 50 och högst 70% så är det 1% amortering..

Så visst kan det isåfall påverka hushållen.
 
  • Gilla
mollanbrollan00 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
är det inte så att om fastigheten har 50% och lägre i belåning så är det utan krav på amortering..

Men vid 70% och högre så är det krav på 2% amortering?

mellan 50 och högst 70% så är det 1% amortering..

Så visst kan det isåfall påverka hushållen.
Så är det och det påverkar dig när du köper bostad. Men om värdet går ner på din bostad du äger och har belånat tror jag inte banken ändrar villkoren med automatik.
 
  • Gilla
GYogytorna1 och 3 till
  • Laddar…
A
K Kane skrev:
Så är det och det påverkar dig när du köper bostad. Men om värdet går ner på din bostad du äger och har belånat tror jag inte banken ändrar villkoren med automatik.
Nä det kan hända det.
Låter isåfall inte lika kul att vara bank.. ;)
Men bra för de som fortsätter att betala och kan bo kvar.
 
  • Gilla
rydebackc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.