Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Förväntas husprisfall pga krigskris?

1. yonna
    Medlem · Österlen · 8 079 inlägg

yonna

Medlem
    Snabba förändringar. Jag ser att fler hus plockats bort från Hemnet i mitt närområde den senaste veckan. Är det bara en lokal trend?

• Laddar…
  2. S
    Medlem · Dalarna · 3 874 inlägg

SueCia

Medlem
    Det tror jag inte, iaf inte inom närmaste åren. Men det skulle vara riktigt kul att se åtminstone 50% prisras på bostadsmarknaden.

nej jag letar inte hus..

3. T
    Självbyggare · SE4 · 2 968 inlägg
    Med miljoner flyktingar från ett Ukraina sönderslaget av Putin, så kommer efterfrågan på boende att öka utanför Ukraina. Det är en faktor som tyder på fortsatt hög efterfrågan och alltså inget husprisfall. Inte den enda faktorn dock, det finns. gott om exempel på trångboddhet utan att priserna för den skull är höga.

4. Nissens
    Garagebyggare · Göteborg · 6 644 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Vad gäller priser på villor så är eventuellt slutet på pandemin ett större hot.. efterfrågan på hus kanske minskar..

Redigerat av moderator 2 mar 09:35
  5. K
    Medlem · stockholm · 4 460 inlägg

Kane

Medlem
    Varför skulle det vara kul?

6. A
    Anonym
    Kan jag inte tänka mig..

banker som lånat ut pengar med fastighet som säkerhet och sjunker då värdet med 50%
    så blir säkerheten lidande undrar hur många hushåll som klarar av det...

• Laddar…
  7. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 12 128 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Så länge man kan betala är det nog inga problem. Det blir ju inte svårare att betala räntan bara för att huset är mindre värt.

• Laddar…
  8. S
    Medlem · Dalarna · 3 874 inlägg

SueCia

Medlem
    För att jag anser att folk lånar oansvarigt och det skulle vara kul att se det straffa sig någon gång.

Det är inte rimligt att bostaden ska tjäna mer pengar än en höginkomsttagare, det bör de flesta hålla med om.

• Laddar…
  9. D
    Allvetare · E · 22 303 inlägg
    Vad då klarar? Banken kan inte säga upp några lån i det läget. Visst man kan inte fortsätta att konsumera för nya lån på huset. Men det medför inte per automatik ekonomisk katastrof.

10. A
    Anonym
    Säg inte det.
    vid sådan nergång kan banken vilja ha mer kontantinsats och högre ränta då säkerheten blir lägre..

Men det kommer knappast att hända..
    Så hela saken är egentligen en icke fråga..

11. D
    Allvetare · E · 22 303 inlägg
    Banken får inte kräva att hela eller delar av lånet hävs ien sådan situation. Till skillnad mot USA kan man inte bli av med skulden genom att lämna huset. Så det är inte samma risk för total krasch.

12. K

Kane

Medlem
    Hur stor andel av bostadslåntagarna har lånat oansvarigt?

13. A
    Anonym
    är det inte så att om fastigheten har 50% och lägre i belåning så är det utan krav på amortering..

Men vid 70% och högre så är det krav på 2% amortering?

mellan 50 och högst 70% så är det 1% amortering..

Så visst kan det isåfall påverka hushållen.

14. K

Kane

Medlem
    Så är det och det påverkar dig när du köper bostad. Men om värdet går ner på din bostad du äger och har belånat tror jag inte banken ändrar villkoren med automatik.

15. A
    Anonym
    Nä det kan hända det.
    Låter isåfall inte lika kul att vara bank.. ;)
    Men bra för de som fortsätter att betala och kan bo kvar.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.