Det påminner mig om när jag flyttade in i en hyreslägenhet och fick betala föregående hyresgäst några hundra kronor för persiennerna, som installerats av en hyresgäst 15-20 år tidigare… (Det var ”standard” i området att göra så)
Jag betalade och sket i att föra den avgiften vidare till nästa.

TS, gör det du vill. Styrelsen har tydligt förklarat att de inte önskar betala dig, det är bara att acceptera. Testa om nästa hyresgäst är intresserad, är de det är det frid och fröjd.
Är de inte det får du välja mellan att riva och återställa eller efterskänka det.
Glöm inte bort att du då ska *återställa* den gamla uteplatsen, inte bara riva bort det du byggt.
Om det råder delade meningar om skicket på den uteplats du lämnar kvar kan du bli ersättningsskyldig för betydligt mer än du kommer kunna tjäna på däcket.

Att ditt trädäck skulle höja kostnaden för nästa hyresgäst har jag svårt att se.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Y ylvham skrev:
Många brf investerar i renovering inför att sälja en hyresrätt till bostadsrätt. Om detta är tanken är det väl rimligt att betala för en uteplats med elinstallation som är gjord av en snickare och inte nått halvdant en hyresgäst gjort av lastpallar. Hyrs den ut till en ny hyresgäst ser det annorlunda ut, då kan ju frågan gå till ny hyresgäst om den är villig att betala. Det här med att fast egendom ska vara kvar när man flyttar går ju lätt att komma runt med att man är skyldig att återställa boendet ( egna byggen mm) som det var när man flyttade in.
Oavsett om någon eller styrelsen tycker det är en bra idé, hur tänker du att beslutsvägarna ska gå? Styrelsen är ofta en hobbystyrelse, tror inte dom är jättesugna på att fatta beslut att göra en utbetalning för trall om inte medlemmarna är med på det. Ska dom kalla till extra stämma för att besluta huruvida TS ska få lite betalt för en hemsnickrad trall?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Oavsett om någon eller styrelsen tycker det är en bra idé, hur tänker du att beslutsvägarna ska gå? Styrelsen är ofta en hobbystyrelse, tror inte dom är jättesugna på att fatta beslut att göra en utbetalning för trall om inte medlemmarna är med på det. Ska dom kalla till extra stämma för att besluta huruvida TS ska få lite betalt för en hemsnickrad trall?
Om föreningen säljer hyresrätten och får 20.000 kr extra för en fin uteplats gynnar det alla i föreningen, hur kan det vara dåligt och vilken medlem säger nej till pengar?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Y ylvham skrev:
Om föreningen säljer hyresrätten och får 20.000 kr extra för en fin uteplats gynnar det alla i föreningen, hur kan det vara dåligt och vilken medlem säger nej till pengar?
Tror du missar en väsentlig del, OM den säljs för mer… vem ska göra den hypotetiska bedömningen? Ska man ta in och betala en mäklare ett par tusen för att göra den bedömningen då? Styrelsen har normalt ett fast arvode, vem skulle orka lägga ner all denna extra tid frivilligt utan egen nämnvärd vinning… och sen kommer vi åter till ersättningen. Hur tänker du att den skall göras?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Y ylvham skrev:
Om föreningen säljer hyresrätten och får 20.000 kr extra för en fin uteplats gynnar det alla i föreningen, hur kan det vara dåligt och vilken medlem säger nej till pengar?
Hur sannolikt är det då?

Om frågan ställs efter inflytt "vill du betala 20k extra för trallen" hur många svarar då ja?

B Bästasvågern skrev:
Det ser jag som normalt beteende.
Jag ser det dom ogint och småaktigt. Men vi är alla olika.
 
L Liljeros skrev:
Tror du missar en väsentlig del, OM den säljs för mer… vem ska göra den hypotetiska bedömningen? Ska man ta in och betala en mäklare ett par tusen för att göra den bedömningen då? Styrelsen har normalt ett fast arvode, vem skulle orka lägga ner all denna extra tid frivilligt utan egen nämnvärd vinning… och sen kommer vi åter till ersättningen. Hur tänker du att den skall göras?
Brf som renoverar( tar in hantverkare som rekommenderar ) upp hyresrätt innan försäljning använder alltid mäklare (som värderar och kan marknaden) inför försäljning. Styrelsens tid går väl då bara åt till beslut
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur sannolikt är det då?

Om frågan ställs efter inflytt "vill du betala 20k extra för trallen" hur många svarar då ja?


Jag ser det dom ogint och småaktigt. Men vi är alla olika.
Läs om! Det är inte helt ovanligt att brf som får loss en hyresrätt i föreningen väljer att renovera upp den innan försäljning. Hyresrätter i brf är vilande tillgångar. Köparen får ju såklart inte frågan efter köp om de önskar betala pengar för uteplatsen, det fattar du väl!? Om du renovera din lght innan försäljning med tapeter och färg så får du förmodligen mer än vad materialet och arbetet kostade då du säljer en fräsch helhet! Hyrs den ut igen som hyresrätt är det svårare att få en hyresgäst att betala för trallen, man kan ju alltid fråga innan inflytt om de önskar ha kvar uteplatsen mot en kostnad eller så monteras den bort och förmodligen säljs vidare.
 
Y ylvham skrev:
Brf som renoverar( tar in hantverkare som rekommenderar ) upp hyresrätt innan försäljning använder alltid mäklare (som värderar och kan marknaden) inför försäljning. Styrelsens tid går väl då bara åt till beslut
Ingenstans i tråden har det nämnt att lägenheten skall säljas? Vad är meningen med att sitta spekulera om hypotetiska fall och väva in vad man tycker och hur det ”borde vara”.

TS har gjort en trall på sin hyreslägenhet på egen bekostnad då styrelsen inte vill kosta på detta, han ska nu frånträda den och styrelsen har inget intresse nu heller att bekosta denna trall. Man har egentligen 3 saker som gör att en styrelse inte är så intresserade av att driva denna fråga.
  • Dels så kommer den innebära att dom behöver lägga ner tid på att hantera situationen, något dom inte får någon extra ersättning för normalt.
  • Huruvida dom har mandat för detta beslut är inte solklart, att ge kontant ersättningar till innehavare av ett uppsagt hyresrättskontrakt är inte något som i klartext hanteras stadgarna troligtvis. Detta är relevant då det i alla BRF finns minst en men ofta flera personer som inte har något intresse i att själv engagera sig i styrelsearbetet men gärna sitter och kritiserar olika beslut.
  • För det sista är det inte helt enkelt att lösa själva ersättningsbiten, man ska ju på ett korrekt sätt kunna redovisa ersättningen och en kontantöverföring från BRF till privatperson är inte standardförfarande.
Han har då kvar att försöka sälja trallen till tillträdande HG, är inte dom intresserade så är det inte mycket att göra… vart lägenheten ligger är också relevant. Det finns många orter i Sverige där man inte får många kronor extra för en trall på en uteplats…
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Ingenstans i tråden har det nämnt att lägenheten skall säljas? Vad är meningen med att sitta spekulera om hypotetiska fall och väva in vad man tycker och hur det ”borde vara”.

TS har gjort en trall på sin hyreslägenhet på egen bekostnad då styrelsen inte vill kosta på detta, han ska nu frånträda den och styrelsen har inget intresse nu heller att bekosta denna trall. Man har egentligen 3 saker som gör att en styrelse inte är så intresserade av att driva denna fråga.
  • Dels så kommer den innebära att dom behöver lägga ner tid på att hantera situationen, något dom inte får någon extra ersättning för normalt.
  • Huruvida dom har mandat för detta beslut är inte solklart, att ge kontant ersättningar till innehavare av ett uppsagt hyresrättskontrakt är inte något som i klartext hanteras stadgarna troligtvis. Detta är relevant då det i alla BRF finns minst en men ofta flera personer som inte har något intresse i att själv engagera sig i styrelsearbetet men gärna sitter och kritiserar olika beslut.
  • För det sista är det inte helt enkelt att lösa själva ersättningsbiten, man ska ju på ett korrekt sätt kunna redovisa ersättningen och en kontantöverföring från BRF till privatperson är inte standardförfarande.
Han har då kvar att försöka sälja trallen till tillträdande HG, är inte dom intresserade så är det inte mycket att göra… vart lägenheten ligger är också relevant. Det finns många orter i Sverige där man inte får många kronor extra för en trall på en uteplats…
Ingenstans står det att den inte kommer säljas. Forumet är väl till för att spekulera kring olika scenarier. Det är inte ovanligt att brf tar beslut att sälja av en hyresrätt. Jag ger mina åsikter både ur ett perspektiv att den säljs men även om den fortsätter hyras ut som hyresrätt. Så fortsätt spekulera (för det är precis det du också gör) på ditt håll så gör jag det på mitt håll.
 
B Bästasvågern skrev:
Du får nog vara nöjd om din hyresvärd inte kräver korrigering till ursprungsläget...







Nej, det finns ingen konflikt någonstans här som någon tidigare skrev 🤣 tvärtom så har vi en mycket bra relation till styrelsen och vi fick ju bo här eftersom vi kände dem så pass väl. Och jag har inga problem med att nån annan skall njuta av trädäcket framöver. Däremot har jag problem med att göra en åtgärd som höjer hyran för nästa hyresgäst eller värdet på lägenheten vid en eventuell försäljning, och själv inte gynnas av det. Det ser jag som normalt beteende.
Y ylvham skrev:
Ingenstans står det att den inte kommer säljas. Forumet är väl till för att spekulera kring olika scenarier. Det är inte ovanligt att brf tar beslut att sälja av en hyresrätt. Jag ger mina åsikter både ur ett perspektiv att den säljs men även om den fortsätter hyras ut som hyresrätt. Så fortsätt spekulera (för det är precis det du också gör) på ditt håll så gör jag det på mitt håll.
Precis! Jag har ännu inte fått svar på om de tänker sälja eller fortsätta hyra ut. Jag ville ha allas olika synvinklar på detta utifrån olika scenarier. Men jag misstänker att de kommer fortsätta hyra ut den. Inte bästa läget att göra en lägenhetsförsäljning nu direkt. Så vi får väl se hur jag gör.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
B Bästasvågern skrev:
Naturligtvis skall jag inte dra igång nån juridiskt process 🤣🤣 jag vill bara ha en symbolisk summa antingen av BRFn eller möjligtvis den nya hyresgästen, typ som ett tack för att du gjort den sjukt tråkiga uteplatsen jättefin.
Reglar och trallen och skruv och materialet gick väl på ca 8000, sen elektrikerns jobb för att dra elen gick på 10000, även detta vägrade BRFn betala. Mitt jobb med snickrandet tog väl runt 24 tim. Men jag köper att de inte vill betala det, det är helt OK men då tänker jag inte heller lämna kvar det. Mest för pin kiv.
Men vi får väl se när dagen närmar sig vad jag gör.
Ingen har väl bett dig att pimpa lägenheten?🤔 hur smart känns det? Du har modifierat något du inte äger utan att fråga och vill ha betalt?🤷🏻‍♂️
 
Så här gick det i alla fall:
Jag sålde trädäcket till en person (hon gav handpenning men dök sen aldrig upp när det var dags att komma och hämta virket) och informerade styrelsen om det och de blev nog lite häpna då. De bjöd då en summa som jag accepterade, så jag slapp riva upp ett fint trädäck och styrelsen blev nöjd också 😊 plus att eftersom personen som först skulle ha trädäcket inte dök upp och inte svarade på sms så behöll jag handpenningen plus fick det jag ville ha för trädäcket. Så slutet gott allting gott!
Trevlig sommar 😎
 
  • Gilla
Müssli och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.