Det är ju vanligt om inte annat. Tesla däremot har kommit fram till att radar och sensorer inte behövs utan att det räcker med kamerorna
 
Tesla har väl bestämt att kameror ska räcka.

Radar har ju fördelen att kunna detektera saker i mörker och dimma.
 
Bara kameror är helt idiotiskt, en av de stora fördelarna med självkörande bilar är att det kan ha fler typer av sensorer än människor. Ultraljudsavstånd, radar/lidar, kameror, IR-kameror, finns säkert fler. Kostnaden för sensorerna är i många fall inte ens stor, en ultraljudssensor är inte många tior, men de jagar väl ören för att öka vinsten tyvärr, istället för att långsiktigt revolutionerna säkerheten på våra vägar. (reflexer i mörker blir t.ex helt onödigt med IR kameror, en älg som gömmer sig i vägkanten i mörkret syns perfekt osv)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad jag förstått är radar fortfarande aktivt på de äldre bilar som hade sensorer och dom används fortfarande på parkering.
För autopilot ska den väl bara vara visuellt.

Nya bilar har inte sensorer och det är klart sämre än med. Men kanske "good enough" har dock inte kört Tesla i dåligt väder
Jag är ganska säker på att radarn nuförtiden är avstängd på alla, om man låtit bilen uppdateras. Parkeringssensorerna används fortfarande i de bilar som har såna.
 
  • Wow
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Men Teslor har väl inte ens 360-kamera?
 
D
J jocke31 skrev:
Men Teslor har väl inte ens 360-kamera?
Nej, det finns flera kameror men du får inte den där kamerabaserade 360-bilden på skärmen.
 
engs
Angående Tesla Vision, gå till strax efter 7min om den inte länkar direkt.

Det där med att den rent fysiskt omöjligt kan se låga hinder, aldrig kommer kunna göra oavsett mjukvaruuppdateringar pga kameraplacering och dessa som enda guidning. Låter som en stor designmiss.

Stora hinder ser man ju själv, det är ju det man inte ser själv man vill ha hjälp med främst.
 
Redigerat:
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Fairlane
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Tänker på risken för typ snö på kameran och vips så står man i diket.
Man kan ju hoppas att risken att man står i diket pga av snö på kameran är noll, men jag är inte övertygad. Folk har kört ut bilen på åkrar eller kört över en kajkant ner i vattnet för att de följt GPSen så det är nog troligt att folk helt slutat att titta ut genom glasrutan.
 
  • Haha
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Oj! Vilken snäll och generös man den där Musk verkar va, som låter en betala typ 100k extra för funktioner som man tänker ska ingå för det priset (och med den marknadsföringen…), och som kanske kommer i framtiden men troligtvis inte… sjukt. Och beta-vindrutetorkare??? 🤣Jesus… det känns ju lite som en stor scam! Nähä. Det blir ingen tesla här inte.

Kör vidare i min lilla toyota som drar 0.45 blandad körning med vinterdäck tills att toyotas vätgasbilar tar över världen, som de bör!. Eller de där natriumjonbatterierna det stod om i tidningen häromdan. Varför är inte vätgas ledande? Fattar inte. Inga utsläpp, gratis att tillverka typ med solceller osv. Är ju perfekt för vår sol/vindpark som gör el när den behövs som minst, grovt uttryckt.
 
D djac skrev:
Nej, det finns flera kameror men du får inte den där kamerabaserade 360-bilden på skärmen.
Lite synd kan jag tycka. Är en utmärkt funktion att kunna se omgivningen runt hela bilen.
 
De är inte ledande för att de är extremt energiineffektiva.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Kör vidare i min lilla toyota som drar 0.45 blandad körning med vinterdäck tills att toyotas vätgasbilar tar över världen, som de bör!.
Man har talat om dessa vätgasbilar i över 20 år, långt innan Tesla hade sålt sin första bil. Kanske kommer det någon dag, vem vet, men jag ser det inte hända de närmsta 10 åren, kanske aldrig
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Varför är inte vätgas ledande?
Främsta förklaringen är väl att merparten av biltillverkarna inte är på väg åt det hållet. Därmed är de mycket dyrare än elbilar och det är en mycket sämre infrastruktur än för snabbladdning av elbilar. Men att köra på vätgas är ju inte utan tekniska nackdelar heller.

Samma problem som på biogasbilar att gastanken blir en dyr komponent med en maximal ålder efter vilken den måste bytas.

Även om det går att utnyttja el vid gynnsam tillgång i stället för när bilen behöver laddas så går det åt mycket mer el eftersom verkningsgraden blir så mycket sämre.
 
Vätgas slår inte för hela systemet blir krånkligt och vätgastankning är dyrt och besvärligt. Låg systemverkningsgrad gör inte saken bättre

Elbilar är ju superenkelt egentligen. Man kan ofta klara sig på att bara ladda hemma. Snabbladdare är lätt att fixa och även göra tillfälliga installationer är busenkelt. I nödfall kan du ladda bilen på en destinationsladdare överallt där det finns el.

En del är oroliga för räckvidden och laddhastigheten och får då överdimensionera sina batterier vilket blir onödigt dyrt
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 4 till
  • Laddar…
I teslas fall handlar inte enbart om kostnader för själva komponenten. Andra biltillverkare köper in färdiga lösningar från t.ex. valeo, denso, bosch etc. Dessa fungerar "decentraliserat" dvs. det smarta sitter i komponenten som levererar en funktion. Tesla vill lyfta in det smarta från komponenten till bilens centraldator, På så sätt får man mer kontroll(externa levarantörer, logistik etc) och blir billigare tillverkning (färre kablar, billigare komponenter). Ger dessutom möjlighet att förenkla programvaran, ge mer och enklare uppdateringar etc.

Vw har t.ex. 45 olika fabriker i olika världsdelar. Lika många system i varje bil från olika leverantörer i olika fabriker. Blir lätt otroligt komplext om man ska uppdatera mjukvara.T.ex. är V.A.G uppdatering av mjukvara till elbilar planerad om 4år. Funkar allt annat än bra i dagsläget.

Tyvärr sitter externa leverantörer på patent (t.ex. torkarautomatik).Där tror jag de har missat hur svårt det skulle vara att lösa (dålig testning.. de borde inte släppt något som inte funkade 100%).

360 kamera skulle inte förvåna mig om det kommer i framtiden. Hårdvaran finns ju där. Samma med låga objekt, Någon gång har bilen sett objektet (t.ex när det kom dit eller när bilen parkerades) och man skulle kunna göra en virtuell karta.

Allmänt verkar folk vara väldigt inkörda på på hur det brukar funka på andra bilar. Tesla är inte som andra biltillverkare (på gott och ont). Andra biltillverkare tillverkar bilar enligt vattenfallsprojekt. Stora projekt som efter att modellen släpps tillverkas endast med små ändringar. Tesla kör agilt med små inkrementella ändringar hela tiden. Saker som inte funkar idag kan funka imorgon (eller inte funka om man har otur).
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.