D djac skrev:
Man kan skapa detta redan idag men man väger det mot konsekvenserna, detta kommer man inte sluta med och folk i allmänhet är nog inte beredda att betala för dessa laddfria veckor när de väl får valet.
Allt utvecklas till billigare, lättare och effektivare. Det var inte många som ens hade råd med en elbil för 10 år sedan. De stora tillverkarna flaggar för en bil runt 20.000 Euro med en räckvidd på runt 30 mil, Id1 eller Twingo mfl (får se hur det går)

Vem säger att det inte finns en bruksbil för 400.000 kr med 300 mils räckvidd om 5 år?
 
Det är väl mera än 10 år sedan kommunen började med en bilpool med Nissan Leaf och visst har det hänt otroligt mycket sedan dess. Utvecklingen fortsätter, så om 10 år.....!
 
Drivisen Drivisen skrev:
Vem säger att det inte finns en bruksbil för 400.000 kr med 300 mils räckvidd om 5 år?
Vi får se. Men finns det ens några bensindrivna bruksbilar som går 300 mil på en tank? Jag hoppas mycket mer att det finns en bruksbil för 200.000 kr med 50 mils räckvidd om 5 år.
 
  • Gilla
MasMats och 4 till
  • Laddar…
A Advert skrev:
Vi pendlar väldigt mycket med bil och när vi insåg att vi hade mellan 4000 - 6000 kr/månaden i dieselkostnader så bestämde vi oss för att leasa elbil.

Sedan tidigare har vi elbilsladdare hemma.

Nu till några frågor:

1) Bör man göra något särskilt med sitt elavtal för att komma undan så billigt som möjligt när man laddar hemma?

2) Bör man teckna något elbilsladdaravtal?
Inte vad jag kan se. Men det uppstår i alla fall utrymme för lite fler solpaneler
 
Drivisen Drivisen skrev:
Men tänk om man vänder upp och ner på vårt sätt att tanka? Tänk att kunna komma 300 mil på en laddning, tanka upp en gång i kvartalet? I samband med att man tvättar bilen, servar den eller liknande?
En av de största fördelarna med elbil är ju att man kan ladda den hemma varje natt. Varför ska man välja bort det och betala 200 000:- extra för ett batteri som räcker onödigt långt?

Som sagt var är det ju varken dyrt eller svårt att stoppa in en 200-liters tank i en vanlig Dieselbil, men ingen gör det eftersom det inte är någon som efterfrågar så lång räckvidd.
 
  • Gilla
Pin och 7 till
  • Laddar…
Och jag som fått kommentarer om orimliga krav, med en större kombi, kunna dra 1500kg och minst 40 mil utan laddning oberoende av årstid.😃
Och ett pris runt 500" för en ny.
Ett måste är pilot assist" hjälpstyrning och adaptiv farthållare men det har väl de flesta lite större bilar
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
De flesta nya modeller har väl ganska bra dragvikt? Alla jag har kollat på senaste tiden har fått dra 1500-2000 kg.
 
D
Drivisen Drivisen skrev:
Allt utvecklas till billigare, lättare och effektivare. Det var inte många som ens hade råd med en elbil för 10 år sedan. De stora tillverkarna flaggar för en bil runt 20.000 Euro med en räckvidd på runt 30 mil, Id1 eller Twingo mfl (får se hur det går)

Vem säger att det inte finns en bruksbil för 400.000 kr med 300 mils räckvidd om 5 år?
Det kommer nog fortfarande vara så att mer batterier kommer vara dyrare än lite och att bygga chassi för högre vikt kostar mer än för lägre, sweet spoten kommer nog ligga på lite kortare räckvidd än idag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
sysmali
G Greger_08 skrev:
Finns ju folk som lyckas tanka bensin i dieselbilen också en sådan resa tar nog längre tid och blir dyrare 😎
Det har jag lyckats med😳 Resan tog 8 dagar längre än planerat - blev dessutom lite dyrare.
 
A AndersS skrev:
Och jag som fått kommentarer om orimliga krav, med en större kombi, kunna dra 1500kg och minst 40 mil utan laddning oberoende av årstid.😃
Och ett pris runt 500" för en ny.
Ett måste är pilot assist" hjälpstyrning och adaptiv farthållare men det har väl de flesta lite större bilar
500' är det svåraste. ID7 Variant, Audis kombi och BMW i5 Touring lär väl klara det tekniska.

300mil är ju bara löjligt
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
500' är det svåraste. ID7 Variant, Audis kombi och BMW i5 Touring lär väl klara det tekniska.

300mil är ju bara löjligt
Kan vänta, har inget akut behov att byta idag😉 och vi kör inte mera än 2000 mil/år fördelat på två bilar.
 
A AndersS skrev:
Kan vänta, har inget akut behov att byta idag😉 och vi kör inte mera än 2000 mil/år fördelat på två bilar.
Då är det helt ovärt med elbil, på sin höjd en begagnad hybrid
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Drivisen Drivisen skrev:
När tror ni vi har en räckvidd på 280 mil? Idag kommer de längsta bilarna ca 70 mil, om batterikapaciteten dubblas och vikten halveras så skulle man kunna nå 280 mil på en laddning
Att halvera vikten påverkar räckvidden marginellt.
Att halvera luftmotståndet - det är en gamechanger.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Och har du bara 5-10k så är det ju ingen ”säker bil” som kan trilla ihop. Vad gör man då?
Folk med 10 000kr bilar lagar oftast själva i "blå hallen", det är sällan bärgning till auktoriserad märkesverkstad, hyrbil och vecko/månadslång väntan på reparation utan man lagar själv direkt på plats eller säljer vraket och skaffar nått annat.
 
Är det jag kommit fram till när det gäller oss och "För tidigt att köpa elbil", eller mera rätt är "inte ekonomiskt försvarbart" med våra förutsättningar. Och med den statistisk jag klippt in nyligen så har vi tid att avvakta.
Om vi tar krass fakta för att sammanfatta mina tankar:
"Den genomsnittliga årliga körsträckan varierar beroende på typ av ägare. Personbilar som ägs av privatpersoner körde i genomsnitt 1 073 mil och de som ägs av en juridisk person körde 1 233 mil, 2021"

Om vårt låga miltal med ca 1000mil/år per bil, dvs nästan snittnivå, och med utgångspunkt av bilar i oktober i Sverige så kommer den svenska fordonsbeståndet, enligt nedan, endast ersättas i takt med att bilarna inte är körbara längre utifrån ett enbart ekonomiskt perspektiv.
"Sett till det totala fordonsbeståendet på våra svenska vägar (oktober 2023) (5 122 994 bilar) så innebär det att 5,9 procent av den totala vagnparken idag består av elbilar. En ökning med 2,3 procentenheter på ett år."

Så vi kommer att se ett succesivt utbyte av fordon, men avgörande blir inte vilket drivmedel det är utan i takt med att bilar skrotas ersätts de med "troligtvis" nya elbilar, men det betyder inte att den som skrotar en bensin/dieseldriven köper en elbil utan en bil inom en prisnivå som ekonomin tillåter.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.