Hej, vi håller på att bygga till en verkstad till huset och har tänkt att ha ett stort (ca4x2.5m) fönster av glasblock i en träram. Pga storleken på fönstret kan U-värdet inte vara högre än ca 2. Jag kontaktade vetro och deras glasblock med U-värde på 1.8 kostar 250kr styck, vilket blir en nota på mer än 60k totalt... Är det möjligt att mura dubbla lager glasblock istället? Antar att det finns risk för kondens emellan lagren isåfall, kan man ev ventilera luftspalten? Tack!
 
Fick du tag på något matnyggigt kring detta? Jag undrar också, Tittade som snabbast på U-värde och såg att standard var 2.8 i U-värde vilket känns svårmatchat som ersättare till ett fönster med moderna bygglovsregler.
Vad hade U-värde om ca 2.8 då minskats till? 1.8?
 
Nja inte direkt, det ska gå att mura dubbelt med glasblock om man har en ventilerad luftspalt emellan (för att förhindra kondens). Problemet är att luftspalten blir dammig så bäst är att göra ena partiet öppningsbart på något sätt... Jag har lite större luftningshål istället så jag kan köra in en högtryckstvätt ifall de skulle behövas.

U-värdet på 2x 2.8 glas blir 1.4.
 
Hej, kollar med dig om du fortfarande hänger här. ?
Har lite tanke på dubbla glasbetongblock som vindöga och hittar bara tråkiga block med bra U-värde..
Fick du någonsin problem med damm emellan glasen? Funderar på "stängd" luftspalt emellan glasbetongblocken..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.