Hej!

Håller på med en utbyggnad, där vi ska ha fyra fönster från golv till tak. Jag ser att snickaren ska beställa 4 st 100x210. Jag mätte lite på befintligt hus, och med dessa mått kommer fönstren att sluta på golvet direkt mot parkettgolvet. Jag antar att man där sätter en liten kvartslist mellan parkettgolv och fönsterkarm.

MEN...

Det finns ju ett annat sätt att bygga fönster som går från golv till mark, nämligen så här

Fönster som inte når ner till golvet med golvlist och salning runt karmen, visat i ett modernt rum.

Här går inte fönstret ner till golvet utan slutar en bit från golvet, jag gissar att det är 200-fönster istället. Golvlisten går under och man har istället en salning runt hela fönsterkarmen. Min fru tycker att ovan sätt är snyggast, men min undran är, varför gör man på ena eller andra sättet? Är det enbart estetiskt eller finns det någon annan anledning till varför man inte i bild ovan (från Myresjöhus-koncernen) går ända ner till parketten?

Vare sig snickaren eller arkitekten har snackat med oss om detta, vi sa bara att vi ville ha fönster från golv till tak, alltså utan element under.
 
Happy wife happy life;)
 
BirgitS
Jag tror det är en fråga om tycke och smak. Men någon har sagt att det är enklare och billigare med fönster som slutar lite ovanför golvet.

Du skriver om fönster som går från golv till tak och om fönster som är 210 cm höga (inkl. karmar och drevning). Är takhöjden bara 210 cm?

Jag tycker det är snyggast om dörrar och fönster har ovankanten på samma höjd.
 
Lösningen på bilden är enklare och därmed billigare. Båda lösningarna funkar, så frågan är om du värdesätter estetiken och är villiga att betala mer för fönster hela vägen ner, samt om det är värt diskussionen med frugan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.