Vi planterade häck för två månader sedan och skulle nu behöva flytta på fem stycken. Växterna kom barrotade och har blommat ut. Tror ni det är relativt ofarligt att flytta på växterna såhär kort efter första planteringen? Bör man tänka på något särskilt?
 
Avvakta till augusti/september (beroende var i landet). De mår inte bra om de flyttas nu.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, de riskerar att torka ihjäl. Vänta tills bladen har fallit eller är på väg att falla i höst. Hos mig är det i mitten av oktober.
 
  • Gilla
Johan Larsson9794
  • Laddar…
Dumheter! På två månader har de knappast satt enorma rötter, så jag påstår att du kan lyfta upp plantorna och sätta dem i en annan grop. Vattna vid torrt väder, naturligtvis, men det behöver du rimligen göra ändå.
 
  • Gilla
anders07 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle vänta till hösten. Du kan tex inte köpa barrotade häck nu med garanti så dom som säljer dessa växter tycker det är dumt. Man vill flytta växterna när dom är i vila.
 
Strip Strip skrev:
Dumheter! På två månader har de knappast satt enorma rötter, så jag påstår att du kan lyfta upp plantorna och sätta dem i en annan grop. Vattna vid torrt väder, naturligtvis, men det behöver du rimligen göra ändå.
Ja, håller med, försök få med jordklumpen bara så att rötterna behåller sin "position" så mycket som möjligt och vattna rejält.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Problemet är att de använt de lilla krafter de hade till att sätta både löv och börja på nya rötter nu, och att störa rötterna nu så de måste lägga ner ännu mera energi är inte till fördel. Det kanske går bra att flytta nu men det är inte att göra det lätt för plantorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.