Har en stuga med kvadratiskt basyta på 7 meter, inga mellanväggar och halvloft. Ryggåstak med höjd till nock c:a 5 meter. Uppe på loftet blir det olidligt varmt när jag eldar (inte oväntat) och jag funderar på hur jag ska kunna reglera detta och få luften att cirkulera bättre i stugan. Har börjat fundera på hur det hade blivit om jag tar upp ett hål i golvet längst in i loftet och installerar en värmeflyttare typ Fresh celcius där. Funderar vidare på vad som skulle ge bäst resultat, trycka ner varmluft från loftet eller trycka upp svalare luft upp på loftet.
För övrigt är det självdragsventilation i stugan med två friskluftsventiler i hörnen diagonalt. Alltså en ventil i ett hörn under loftgolvet och en i hörnet i den höga delen.
Finns det någon här som har någon input på detta?
För övrigt är det självdragsventilation i stugan med två friskluftsventiler i hörnen diagonalt. Alltså en ventil i ett hörn under loftgolvet och en i hörnet i den höga delen.
Så som jag ser det iafP Psyco skrev:Har en stuga med kvadratiskt basyta på 7 meter, inga mellanväggar och halvloft. Ryggåstak med höjd till nock c:a 5 meter. Uppe på loftet blir det olidligt varmt när jag eldar (inte oväntat) och jag funderar på hur jag ska kunna reglera detta och få luften att cirkulera bättre i stugan. Har börjat fundera på hur det hade blivit om jag tar upp ett hål i golvet längst in i loftet och installerar en värmeflyttare typ Fresh celcius där. Funderar vidare på vad som skulle ge bäst resultat, trycka ner varmluft från loftet eller trycka upp svalare luft upp på loftet.
Skickar du upp kall luft så sänker du temperaturen där uppe men det blir nog inte så mycket varmare i resten av stugan
Skickar du ned varm luft så värmer du under loftet men det blir inte så mycket kallare på loftet.
Sen borde du kunna ta vilken tystgående ventilationsfläkt som helst som inte alls kostar lika mycket som Fresh celcius om du nu inte specifikt vill ha temperatur och varvtalsstyrningen förståss
Ett draperi gör en del om det gott att få på plats.
Låter rimligt. Det primära för mig är att sänka temperaturen på loftet, övriga delar av stugan har ok temp.M MrDizzy skrev:Så som jag ser det iaf
Skickar du upp kall luft så sänker du temperaturen där uppe men det blir nog inte så mycket varmare i resten av stugan
Skickar du ned varm luft så värmer du under loftet men det blir inte så mycket kallare på loftet.
Sen borde du kunna ta vilken tystgående ventilationsfläkt som helst som inte alls kostar lika mycket som Fresh celcius om du nu inte specifikt vill ha temperatur och varvtalsstyrningen förståss
Sant angående fläkten. Skulle nog t.o.m kunna använda en datafläkt modell större.
Liknande trådar
-
Hur påverkar flytta av värmepump luftflödet
Värmepumpar -
Flytta befintlig luftvärmepump, eller köpa en ny enbart för att få en bättre placering.
Värme allmänt -
Värmeförflyttare - Elementfläkten - någon som testat?
Ventilation -
Flytta värmepump från fas 1 till 2
El -
Reducering ljudnivå sovrum? Flytta utedel till värmepump, vad gör detta på ljudnivån?
Miljö & Hälsa