Hej!

I en kommande relax har jag limmat in flooré golvvärmeskivor av frigolit på undergolvet som består av golvspån. Nu återstår läggning av golvvärmeslinga och därefter ska allt flytspacklas. Ytskiktet blir vanlig våtrumsmatta.

När jag går över frigolitskivorna (försiktigt) så blir det ett visst knarr mot golvspånet. Frigolitskivorna är limmade i två omgångar, jag märkte av "knarret" efter att limmat första skivorna och var då väldigt noggrann när jag limmade de sista kvarvarande skivorna utifall knarret kommit utav slarv. Men det är ungefär samma ljud som uppstår, lite var stans men inte överallt.

Finns det anledning till oro att knarret kommer kvarstå fast skivorna kommer gjutas in i flytspackel?
Jag har lagt flooré i ytterligare två badrum för 12 år sedan och kan inte minnas om det var samma fenomen då men dessa golv är helt solida idag.
För övrigt är jag väldigt nöjd med golvvärmesystemet.

Rum under renovering med isolering på golvet och oskyddade träbjälkar i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MVH Björn
 
Hej! Ska inte brunnarna vara 12mm över golvspånet?
Mvh
 
B Bitvarg skrev:
Finns det anledning till oro att knarret kommer kvarstå fast skivorna kommer gjutas in i flytspackel?
Ja, det finns absolut en risk att knarret finns kvar, den risken minskar givetvis ju mer spackel du lägger på.

Jag spacklade ett gammalt undergolv, var inte så noga med att skruva fast det för att få bort allt knarr då jag tänkte att spacklet löser det.
Det gjorde det inte:rolleyes:men endast ett litet kontor och inget större problem med knarr. Men det finns där.
 
B Bagarn1 skrev:
Hej! Ska inte brunnarna vara 12mm över golvspånet?
Mvh
Hej! Det var ju en bra fråga!
I mina övriga badrum så låg brunnarna i samma nivå. Jag kommer inte ihåg om mattläggaren lade in någon förhöjning eller distans i samband med spacklingen för att lösa det då. Vi satte en "sarg" av skumgummi för flytspacklet, sedan spacklades fallet mot brunnen på vanligt sätt mellan flytspacklets kant och brunnen. Men precis som du påpekar, det kan bli lite väl brant fall om sträckan är kort och nivåskillnaden är för hög (13mm frigolit plus ca 15-20 mm flytspackel). Jag ska rådgöra med mattläggaren om detta. Ge gärna tips.
Ska tillägga att det ska limmas in golvgips mot väggarna innan flyspackling också för att få samma nivå över hela ytan samt där golvvärmen inte täcker hela golvet.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, det finns absolut en risk att knarret finns kvar, den risken minskar givetvis ju mer spackel du lägger på.

Jag spacklade ett gammalt undergolv, var inte så noga med att skruva fast det för att få bort allt knarr då jag tänkte att spacklet löser det.
Det gjorde det inte:rolleyes:men endast ett litet kontor och inget större problem med knarr. Men det finns där.
Tack för svar! Jag prövade knäppa loss en skiva men dom sitter som berget mot golvspånet. Knarret kan mycket väl vara frigoliten i sig, tyvärr har jag inga lösa skivor att testa gå på. Jag överväger helt enkelt flytspackla och hålla tummarna, det finns kanske möjlighet att flyta golvet ytterligare för att bygga på tjockleken om knarret inte försvunnit efter första omgången, känns inte helt optimalt att bryta loss skivorna nu heller om jag inte vet att det verkligen är onormalt. Skulle det vara nån som i denna stund limmar flooré, kommentera gärna hur det ser ut och låter hos er.
 
B Bitvarg skrev:
Tack för svar! Jag prövade knäppa loss en skiva men dom sitter som berget mot golvspånet. Knarret kan mycket väl vara frigoliten i sig, tyvärr har jag inga lösa skivor att testa gå på. Jag överväger helt enkelt flytspackla och hålla tummarna, det finns kanske möjlighet att flyta golvet ytterligare för att bygga på tjockleken om knarret inte försvunnit efter första omgången, känns inte helt optimalt att bryta loss skivorna nu heller om jag inte vet att det verkligen är onormalt. Skulle det vara nån som i denna stund limmar flooré, kommentera gärna hur det ser ut och låter hos er.
Edit:
Efter att skurit upp en skiva på mitten så ser jag att limmet inte fäst ordentligt under hela skivans yta.
Jag delar dom i mindre sektioner och limmar om dom på nytt där det behövs. Förseglar med alutejp. Hellre nu än senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.