Har en kombinationsugn från ikea NUTID MWC6 i vårt nya kök.
Fläkten låter inte som ett reaplan men väldigt mycket högre än vad vi väntat oss. Efter att använt mikrofunktionen i 2 minuter går fläkten i närmare 30 minuter...
Köpte allt annat i köket (köksfläkt ock diskmaskin) efter att de skulle vara så tysta de bara gick att få men insåg inte att ugnen skulle vara oljudsmaskinen nr 1. Funderar på att reklamera den, verkar som vissa haft framgång med det.

Min fråga är hur det är med andra kombinationsugnar av andra märken, hur mycket låter deras fläkt och går den överhuvudtaget igång efter att bara kört mikrofunktionen?
Finns det några mätvärden? Har inte hittat det i några specifikationer.
 
Jag har exakt samma problem med min NUTID MWC6.

Har du lyckats reklamera den?

Vi har valt att koppla eluttaget till en strömbrytare för att kunna slå av strömmen helt efter att vi stängt av ugnen. Ingen optimal lösning, men kör så temporärt så att vi i alla fall kan använda ugnen tills vi vet om vi får reklamera den eller inte.
 
Vi ringde IKEA och försökte reklamera den. Efter ett längre samtal med personen i kundtjänst sa hon "det förstår ni väl att ni inte kan lämna tillbaka något ni använt"...
Hennes chef sa att han aldrig hört talas om någon som velat reklamera denna ugn pga fläktljud. Han sa att vi måste börja med att låta en reparatör titta på ugnen. Till slut gick jag med på det trots att det fanns risk att jag skulle betala hembesöket.

Reparatören bytte ut huvudkortet utan att först testa. Enligt Whirlpool ska fläkten alltid fortsätta när man använt micron mer än 2.00 minuter. Då ska den fläkta i upp till 10 minuter med displayvisning "Cool" utan att man kan stänga av den. Efter det fortsätter fläkten i minst 10 minuter till, men då kan man stänga av den.

Jag gjorde flera prov efteråt och i stort sett oavsett hur länge jag använt mickron (>2 min) fläktade den 9-10 min utan avstängningsmöjlighet och 10-11 min med avstängningsmöjlighet.

Det var således något fel från början och nu är det bättre men det är långt ifrån bra!
Har dock accepterat som det är nu och orkar inte bråka mer.
 
Jag hade inte haft speciellt höga förväntningar om jag hade köpt mina vitvaror på Ikea! Men givetvis skall du få reklamera den!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.