DrKnowLittlemore DrKnowLittlemore skrev:
Jag har en innervägg som är fäst i husets yttervägg med endast 3 skruv, då vi lagt mycket pengar på tapeten och vi båda gillar väggen så borde jag få ta den med mig nu när vi säljer?
Absolut, ta bort den i förväg innan försäljningsprocessen bara. Skärmvägg är ju en möbel
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Enligt 2 kap 2§ JB omfattar tillbehör till byggnad fast inredning eller annat varmed byggnaden blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden.

Spelar ingen roll hur det är anslutet om det är tänkt för permanent bruk
Vad betyder stadigvarande bruk då? Vad är definitionen på det så man vet?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vad betyder stadigvarande bruk då? Vad är definitionen på det så man vet?
Det står inte definierat i jordabalken. Praxis verkar vara att det är installatörens avsikt. Annars har skatteverket en 5 års gräns för hur dom räknar tillfälligt blir stadigvarande.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det står inte definierat i jordabalken. Praxis verkar vara att det är installatörens avsikt. Annars har skatteverket en 5 års gräns för hur dom räknar tillfälligt blir stadigvarande.
Exakt, det är inte definierat.
Min kyl och frys, likväl som min TV är inte installerad av någon installatör (jag är kapabel att plugga i stickproppen själv) och de har både funnits och har en beräknad livslängd som är mer än fem år.
 
hsd
P pmd skrev:
IKEAs bokhyllor och garderober brukar monteras med spikar samt små prylar som trycks in i väggsidorna och låses med en plastmoj. Det är inte så värst stabilt när man flyttar runt möbeln. Glapp kan ganska lätt uppstå.

Ovanstående gäller dock inte mina IKEA-bokhyllor eftersom jag brukar limma dem vid montering.

/Sign. Bror Duktig
Jag har både bokhyllor och garderober från Ikea, har flyttat dessa flera gånger, demonterat och monterat men har aldrig använt lim och de är fortfarande stabila
Däremot har vi även provat på Jysk garderob och den har aldrig varit stabil
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
yonna yonna skrev:
Står det inte specifikt i mäklarannonsen antas kyl etc ingå. Det tas ju ofta upp att vitvaror utbytts på senare år och detta förväntas vara värdehöjande. Även om kylskåpet är anslutet med stickpropp (det är väl det vanligaste idag?). Kyl, frys, diskmaskin, spis och ugn betraktas idag som standard.
Även en tvättmaskin ansluts idag vanligen med stickpropp, och är inte avsedd för permanent bruk på samma sätt som ett kylskåp.
 
Jag ser det som att det är utrustningens funktion som är stadigvarande och inte själva enheten. T.ex. kylskåp i kök är normalt en stadigvarande funktion medans ett kylskåp på altanen är tillfälligt för sommaren
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Bör inte samma sak gälla för televisionsmottagare?
 
P pmd skrev:
Bör inte samma sak gälla för televisionsmottagare?
TV-mottagare som tillhör bredbandet får ju räknas som fastighetstillbehör då det bara funkar ihop med fibern som är indragen. Annars är det något man kan ta med.

Så det beror på vad det är för IPTV mottagare. Vissa är ju universiella och tas med när man flyttar, vissa fungerar bara till bredbandet som är indraget i fastigheten.
 
P pmd skrev:
Bör inte samma sak gälla för televisionsmottagare?
Skulle säga nej på den.. dom flesta jag har haft får man låna och kräver abonnemang
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
jag var tvungen att lämna tillbaka min på föra huset
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
S sebastiannielsen skrev:
TV-mottagare som tillhör bredbandet får ju räknas som fastighetstillbehör då det bara funkar ihop med fibern som är indragen. Annars är det något man kan ta med.
Hur skiljer sig en vanliga gammaldags teve med antenn från ett kylskåo i det avseendet?
 
P
plåtrickard plåtrickard skrev:
Skulle säga nej på den.. dom flesta jag har haft får man låna och kräver abonnemang
Jag äger flera teveapparater. Två, tror jag, som står i varsitt rum, och kanske en som är undanställd i en klädkammare.
Varför är dessa annorlunda än ett kylskåp när det gäller stadigvarande funktion?

Visst vore det annorlunda om man lånade sin teve. Då äger man den ju inte, men samma sak skulle väl gälla ett lånat kylskåp?
 
S sebastiannielsen skrev:
TV-mottagare som tillhör bredbandet får ju räknas som fastighetstillbehör då det bara funkar ihop med fibern som är indragen. Annars är det något man kan ta med.

Så det beror på vad det är för IPTV mottagare. Vissa är ju universiella och tas med när man flyttar, vissa fungerar bara till bredbandet som är indraget i fastigheten.
plåtrickard plåtrickard skrev:
Skulle säga nej på den.. dom flesta jag har haft får man låna och kräver abonnemang
Den enda tvmottagare som jag har lånat är kabeltvmottagare. Alla de IP-tvmottagare som jag har haft har jag fått ihop med abonnemanget eller köpt.
 
P pmd skrev:
Hur skiljer sig en vanliga gammaldags teve med antenn från ett kylskåo i det avseendet?
Jordabalken 2 § Till byggnad hör fast inredning och annat varmed byggnaden blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av denna, såsom fast avbalkning, hiss, ledstång, ledning för vatten, värme, ljus eller annat med kranar, kontakter och annan sådan utrustning, värmepanna, element till värmeledning, kamin, kakelugn, innanfönster, markis, brandredskap, civilförsvarsmateriel och nyckel.

I enlighet med vad som sägs i första stycket hör därjämte i regel till byggnad, såvitt angår
1. bostad: badkar och annan sanitetsanläggning, spis, värmeskåp och kylskåp samt maskin för tvätt eller mangling,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.