Hej,

Jag var förbi kommunkontoret idag med en ansökan om att få friköpa tomträtten på en fastighet. Tyvärr så verkar Sundsvalls kommun vara väldigt restriktiva i när de tillåter friköp av tomträtter då kommunkvinnan resonerade som så att tomträtterna är en bra inkomstkälla som går direkt tillbaka till stadsbyggnadskontoret.

Skulle kommunen sälja marken så skulle pengarna tillfalla kommunen och då inte komma stadsbyggnadskontoret till någon större nytta.

Det lät ju väldigt tråkigt tänkte jag, i praktiken så styrs tomträttsavgälden av taxeringsvärdet på marken och lägger jag pengar på att få fint och så och markpriserna stiger så ökar då avgälden på grund av att jag utvecklar området, eller tänker jag fel?

Jag är ute efter råd om tips i hur jag kan resonera med kommunen i detta ärende för att förhoppningsvis i framtiden få möjlighet att friköpa min tomträtt.

Med vänliga hälsningar
Avle
 
Det är väl till slut en politisk fråga? Ta reda på vad politikerna och de olika partierna har för åsikter i frågan.
 
  • Gilla
Huruvida
  • Laddar…
Är det verkligen politiker som beslutar om varje enskild tomträtt, det låter inte rätt?
 
I Göteborg känns de som om de sätter priset så ingen skall komma på tanken, så slipper någon säga nej.
 
Nej, men vilken praxis kommunen ska ha. Det verkar ju lite udda att avgiften går i en kassa men inkomst av försäljning till en annan. Det kan nog ifrågasättas politiskt.
 
A Avle skrev:
Är det verkligen politiker som beslutar om varje enskild tomträtt, det låter inte rätt?
Den principiella inställningen man har till om man alls ska erbjuda friköp av tomträtter.
Och ev. riktilinjer om det ska vara under vissa förutsättningar eller vilkor och kanske någon speciell beräkningsgrund vid prissättningen.
 
D Daniel 109 skrev:
Det verkar ju lite udda att avgiften går i en kassa men inkomst av försäljning till en annan. Det kan nog ifrågasättas politiskt.
Skulle tro att det handlar om vem som administrerar att fakturera en löpande avgift, jämfört med en engångsförsäljning. I slutändan lär det vara stora kommunbudgeten som fördelar hur pengarna ska användas oavsett, knappast något som Stadsbygnadskontoret kan förbruka på egen hand utanför den vanliga pengafördelningen.
 
harry73
A Avle skrev:
lägger jag pengar på att få fint och så och markpriserna stiger så ökar då avgälden på grund av att jag utvecklar området, eller tänker jag fel?
Du tänker fel. Markpriset inkluderar inte hur fint du gjorde i trädgården, men är det priset en kvm obebyggd mark skulle vara värd.
Din altan, pool, gräsmatta, mm. borde inte påverka markpriset. Om däremot alla grannar gör det väldigt fint och området blir därför extra attraktivt att bo i, påverkar det markpriset, men det är en indirekt påverkan.
 
harry73
Angående markförsäljning, kan du kanske vänta tills kommunen behöver spara in på skolor mm och då föreslå till politikerna i alla partier att man kan minska besparingar eller lån (beroende på politisk färg) om man säljer av tomträtter.
Då kan det komma ett politiskt tryck på stadsbyggnadskontoret att sälja tomträtter
 
Sälj om ni inte får köpa lös.
Bodde själv tidigare med tomträtt eländet.
Från att ha dubblat priset var 10år så när vi fick höra att det skulle höjas från 8000 till 16 000 blev droppen.
Tur erbjöd sig kommunen att jag fick köpa lös till 150' så sved det men kändes tvunget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.