Falsat plåttak, ett val vi gjorde av estetiska skäl, men usch vad jag ångrar det just nu. Konstigt nog besvärades vi inte av plåttaket vi hade på gamla bondstugan, det taket mullrade aldrig. Så vad är felet?

Vi har ett helt 1½vån rakt enkelt nybygt hus (18x9m) Inga taklyktor endast en skorsten som bryter av i mitten av ena sidan. Övre våningen ska möjligtvis göras beboeligt först om 2-3 år. Då kanske vi lägger dit nåt takfönster. Mellantaket har blåsull på långsidorna och i mitten har vi mineralullsskivor, men inget golv ovanpå det. Taket är inte heller isolerat.

Så, ska ett plåttak faktiskt mullra såhär mycket? Det verkar väldigt blåskänsligt.
Taket blev gjort vintertid, -20grader var det då minns jag. Kan detta ha bidragit till att spänningen i taket blivit "dåligt"? Isf kan en plåtslagare förbättra valsningen?
Eller räcker det med att isolera taket för att få bort bullret? Är osäker på varifrån ljudet egentligen hörs, är det via mellantaket eller via våra fönster?
Har ju aldrig gått ut eller upp på vinden o lyssnat när det mullrar som värst (då det alltid sker i sömniga nattid) Skulle kännas dumt o panikisolera hela övre våningen om det visar sig att oljudet från taket smyger in genom våra "golv till takfönster".

Vilka åtgärder ska vi börja med? Vad är boven i dramat?
Tacksam för lite kunskap om valsade plåttak, för takbyggarna nämner ju naturligtvis inga negativa effekter eller misstag som kan uppstå.
 
Ingen som vet?
Kan plåtslagarna gjort taket fel?
 
Sannolikt minskar problemet enormt mycket när ni isolerar taket.

Hade ett liknande problem med ett avlopp som lät väldigt mycket, stoppade in lite mineralull mellan rör och vägg och det blev nästan helt tyst.

Just nu fungerar taket lite som ett trumskinn, när ni får dit isolering så stannar ljudvågorna mer i isoleringen.
 
Troligen är det som du säger Dr Fozz. Förra huset vi bodde i med plåttak hade ju ett gammalt "pärt-tak" (heter det så på rikssvenska?) under sig, så därför hördes kanske inte bullret.
Men kan inte slita mig heller från tanken att plåtslagarna slarvat och gjort taket på tok för "löst"
För enligt min fysiska kunskap så borde ju ett plåttak vara krymt i -20 grader, och nu när taket är varmare +-0 så har det svällt ut....
 
Vet du vad du har falsbredd på taket? Har för mig att man i Finland ibland använder bredare band än man får göra här. I Sverige så är falsbredden 600mm för vanlig stålplåt (670mm på rulle).
Ju bredare band man har, ju mer "pumpar" det - och om det monterades vid sträng kyla så blir det så klart värre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.