Hejsan,
Har sedan en månad tillbaka sett mitt PH-värde sjunka lite hela tiden.

Jag har kalibrerat PH och RX-sensorerna i min minimaster (som doserar automatiskt) men det verkar inte hjälpa. Har pooltak.

Någon som vet vad problemet kan vara eller vad jag kan testa?

Se bilder från min Blueconnect (i stort sett samma siffror på min minimaster).
 
  • Appgränssnitt som visar vattenkvalitetsmätare för temperatur, pH, ORP, och konduktivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • pH-nivå övervakningsdiagram som visar fluktuerande värden över en månad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du rätt flöde i mätkretsen?
Doseras syra trots att pH är lågt?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Har du rätt flöde i mätkretsen?
Doseras syra trots att pH är lågt?
Det vet jag inte. Hur justerar/kontrollerar man flödet?

Jag har även en UV-renare om det nu skulle spela roll för något värde.
 
Flödet är något du ska kontrollera regelbundet, eftersom det ändrar sig när sandfiltret blir mer igensatt (dvs när du närmar dig dags för backspolning).

Om du känner med handen i poolens inlopp, har du normalt (ordentligt!) flöde där nu? Känn här direkt efter att du backspolat nästa gång så du vet hur det ska kännas.

Gå till Minimastern, tryck på knappen "Flow" på vänstra kontrollboxen, så ska du ha alla lampor från vänster att lysa, tillochmed en grön i mitten. Då är flödet rätt. Om det är för högt eller för lågt:

1. Där du tar in vatten till MM borde det sitta en kulventil (detta är tunna slangen som sitter på röret efter sandfilter och vattenpump). Denna kulventil ska vara helt öppen.

2. Följ slangen ut ur MM, efter mätkammaren, den ska också gå till en liten kulventil/ballofix. Den ska vara lite mindre öppen, för att säkerställa att det alltid är övertryck i mätkretsen.

3. Till vänster på mätkammaren där proberna sitter har du en liten ratt, använd den för att justera finjustera flödet. Titta på propellern i första kammaren, den ska snurra ordentligt. Verifiera inställningen genom att trycka på Flow-knappen.

Det kan förstås vara många andra saker som ställer till problem, men flödet är något man börjar med när man har misstänkt mätproblem.


EDIT: Tills du förstått vad problemet är, stäng av doseringen av syra (knappen till vänster på högra kontrollboxen, den för ph).

EDIT2: UV renaren spelar ingen roll i detta sammanhang.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Flödet är något du ska kontrollera regelbundet, eftersom det ändrar sig när sandfiltret blir mer igensatt (dvs när du närmar dig dags för backspolning).

Om du känner med handen i poolens inlopp, har du normalt (ordentligt!) flöde där nu? Känn här direkt efter att du backspolat nästa gång så du vet hur det ska kännas.

Gå till Minimastern, tryck på knappen "Flow" på vänstra kontrollboxen, så ska du ha alla lampor från vänster att lysa, tillochmed en grön i mitten. Då är flödet rätt. Om det är för högt eller för lågt:

1. Där du tar in vatten till MM borde det sitta en kulventil (detta är tunna slangen som sitter på röret efter sandfilter och vattenpump). Denna kulventil ska vara helt öppen.

2. Följ slangen ut ur MM, efter mätkammaren, den ska också gå till en liten kulventil/ballofix. Den ska vara lite mindre öppen, för att säkerställa att det alltid är övertryck i mätkretsen.

3. Till vänster på mätkammaren där proberna sitter har du en liten ratt, använd den för att justera finjustera flödet. Titta på propellern i första kammaren, den ska snurra ordentligt. Verifiera inställningen genom att trycka på Flow-knappen.

Det kan förstås vara många andra saker som ställer till problem, men flödet är något man börjar med när man har misstänkt mätproblem.


EDIT: Tills du förstått vad problemet är, stäng av doseringen av syra (knappen till vänster på högra kontrollboxen, den för ph).

EDIT2: UV renaren spelar ingen roll i detta sammanhang.
Får testa när jag kommer hem. Skrev fel, ingen minimaster jag har. Det är en sån som på bilden.

Men syftet/tanken är väl densamma som för en Minimaster.
 
  • Automatisk doseringsutrustning för pH och redoxvärden med pumpar och filter installerade på en vit panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, ja, grundprincipen är densamma men den detaljerade instruktionen kan du ju skrota....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.