Vi bor i ett två våningshus 180kvm i Stockholm, byggdes 2008 med öppet planlösning och högt i tak i vardagsrummet. förbrukning runt 21000 kwh/år
Primär värmekälla FIGHTER 310P ( vattenburen golvvärme hela huset) och har LLVP Mitsubishi NL25 som används vid behöv och har kamin också hemma.
Kompressorn är trasig på Nine 310, Planera att ersätta Nibe FIGHTER 310P med en nyare/ekonomisk modell. Var i vinden och märkte att Avluftkanalen isolerad bra i vinden och inte hela vägen till pannan (kolla bilden) .Vilket av följande val ska välja:
1-Köp Nibe S735 (140000 kr med installation) då kräv att riva någon vägg för att komma åt rören för att isolera med PE30 eller 50.
2-Köpa en Nibe F370 eller IVT VENT 402 9w(runt 86000 kr med installation) så behöver inte isolera avluftkanalen, ( kombinationen F370 + LLVP kommer att ge hög energibesparingen eller?)
 
  • Ventilationskanal oisolerad där den ansluter till isolering, synlig på vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj, 21000 kWh/år och trasig kompressor är inte bra alls. NIBE S735 är ju väldigt modern och fin men då krävs att ni verkligen kan isolera om avluftskanalen så den blir PE50 eller PE60 vad jag vet. Hur dyrt och besvärligt det skulle bli i ert hus har jag ingen aning om. Går också att köra ut avluften genom närmaste yttervägg men det kan brusa en del därifrån på utsidan huset. F370 + LLVP tillsammans ger annars en energibesparing som inte ligger långt efter S735 i ett hus med någorlunda öppen planlösning.
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
Fundera på att hitta någon bruksanvisning för att själv isolera avluftkanalen (med PE30 eller 50) eller det är krånglig och måste anlita någon VVS firma att göra det?
J Josth skrev:
Oj, 21000 kWh/år och trasig kompressor är inte bra alls. NIBE S735 är ju väldigt modern och fin men då krävs att ni verkligen kan isolera om avluftskanalen så den blir PE50 eller PE60 vad jag vet. Hur dyrt och besvärligt det skulle bli i ert hus har jag ingen aning om. Går också att köra ut avluften genom närmaste yttervägg men det kan brusa en del därifrån på utsidan huset. F370 + LLVP tillsammans ger annars en energibesparing som inte ligger långt efter S735 i ett hus med någorlunda öppen planlösning.
 
Redigerat:

Bästa svaret

  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.