Hej,

Sträcker här ut en hand till er som begriper er på värme och ventilation mer än undertecknad.

Vi har precis bytt ut våra tidigare apparater för värmeväxlare (Bacho minimaster) och värmeaggregat (Bacho ACJ). Vi har ersatt dessa med värmeväxlare Domekt R 200 V C4 (https://www.komfovent.se/sv/produkter/domekt-r-200-v-c4-71) samt ACJB luftvärmeaggregat (https://www.luftbutiken.se/vaermeaggregat/8127-luftvarmeaggregat-acjb-el.html).

Det jag undrar över är hur man bäst ställer in dessa två så energieffektivt som möjligt. Vad jag förstått mig på så här långt är följande (kan mycket väl ha missuppfattat delar här):

* Man ställer in önskad temperatur på värmeväxlaren och önskad temperatur på luftvärmeaggregatet, dessa enheter "pratar" inte med varandra
* Friskluft och luft från badrum/tvättstuga skickas in i värmeväxlaren
* Om kombinationen av dessa två inte uppnår önskad temperatur så finns ett litet värmeelement som tillför ytterligare värme
* Luften skickas sedan vidare in i luftvärmeaggregatet där luften från värmeväxlaren "blandas" med cirkulationsluft tagen från bostaden
* Om denna kombinerade luft inte uppnår inställd temperatur på luftvärmeaggregatet så tillförs extra värme genom ett elbatteri
* Luften skickas sedan ut i bostaden

Det jag inte blir klok på är hur dessa ska ställas in för att nå så låg förbrukning som möjligt. Är det bäst att låta någon av enheterna jobba upp värmen själv? I så fall vilken? Eller ska man ha båda inställda på säg 20 grader? Det kommer i så fall göra att värmeväxlaren oftast värmer upp luften själv (så länge det inte är väldigt kallt ute?). Eller helt tvärt om - alltså att värmeväxlaren är inställd på lägsta temperatur så att den inte jobbar upp någon vidare värme, där sedan luftvärmeaggregatet tar vid och gör större delen av jobbet.

Vad tror ni bättre vetandes ute i landet? Självklart kan jag experimentera mig fram men det känns fortfarande som att jag då inte kommer veta om det finns något ännu bättre sätt att ha enheterna inställda.

Otroligt tacksam för svar och glad påsk!

Mvh Fredrik
 
  • Nya värmeväxlaren och luftvärmeaggregatet installerade i teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! El-värme som el-värme. Det kommer att gå åt lika mycket el oavsett det är eftervärmaren i FTX-aggregatet som värmer eller el-batteriet i luftvärmeaggregatet. Det senare har dock kapacitet för att verkligen klara uppvärmningen av huset. Ni kan spara el genom att sänka inomhustemperaturen med ca 5% per grad.
 
Har ni annan uppvärming också?

Låt FTX hålla upp temperaturen så mycket den kan.
Det är "gratis" värme. Temperatur är beroende av om du har annan uppvärmning.
Värmebatteriet sätter du någon grad under FTX.
Dock bör du dra ner temp till lägsta under ej uppvärmningssäsong.
Låg temp ger låg elanvändning.
 
Stort tack för era svar! Nej, vi har ingen annan uppvärmning. Enbart dessa två värmer huset. Efter värmebatteriet går det kanaler ut till varje rum med ventiler i golven.

I min enfald så trodde jag att någon av dessa enheter var "bättre" på att generera värme effektivt än den andra, rimligtvis då att det stora värmebatteriet var effektivare en den mindre växlaren, men det var rent lekmannamässig gissning. Tack igen för era svar!
 
Tilluftskanaler i golven låter intressant. Oftast sitter de i taken men golven är bättre på det sättet att värmen stiger uppåt. När är huset byggt?

Vill man spara mycket el i den typen av hus kan man skaffa ACJB eller motsvarande med vattenbatteri istället för el-batteri och ansluta till en luftvattenvärmepump. En stor investering så det beror på hur stort huset är, energiförbrukningen och elpriset om det lönar sig inom rimlig tid.
 
Hej,
Jag har precis installerat liknande utrustning:
Östberg Heru 100 C ventilation med roterande värmeväxlare samt elelement.
Fläktgroup ACJB 6kw elbatteri.

Jag håller på att driftsätta det i skrivande stund.

Min teori är:
Deaktivera elelementet i ventialtionsaggregatet då detta är till för att ta bort kalldrag om man inte har ett luftvärmeaggregat.
Sedan ställer du in ventilationsaggregatet på att återvinna och skicka så varm luft som möjligt till ACJB.

Sedan får ACJB värma om inte luft från ventilationsaggregat samt cirkulationsluften är tillräcklig.

Har även tankar på att installera en Luft/luft värmepump i närheten av cirkulationsgallret för att öka värmen på cirkulationsluften och således undvika att elelementet i ACJB behöver starta.

Har du själv gjort några inställningar i ditt ACJB? jag hittar ingen instruktion varken hur man aktiverar sommarläge eller gör andra inställningar än forcering/temperatur ändring.
 
Plockar upp denna tråd igen. Hade en energirådgivare hemma (något som Göteborg stad tillhandahåller kostnadsfritt för övrigt). Denna herre var övertygad om att värmeväxlaren bör göra det stora jobbet. Alltså att ha den inställd på önskad temperatur (20,6 i dagsläget), medans ACJB enbart ska jobba när värmeväxlaren inte klarar av att leverera önskad temperatur. ACJB är inställd på 20. Det hela återstår väl att se hur dessa två löser jobbet när utetemperaturen ställer dom lite mer på prov.
To be continued! :)
 
K KFred skrev:
Plockar upp denna tråd igen. Hade en energirådgivare hemma (något som Göteborg stad tillhandahåller kostnadsfritt för övrigt). Denna herre var övertygad om att värmeväxlaren bör göra det stora jobbet. Alltså att ha den inställd på önskad temperatur (20,6 i dagsläget), medans ACJB enbart ska jobba när värmeväxlaren inte klarar av att leverera önskad temperatur. ACJB är inställd på 20. Det hela återstår väl att se hur dessa två löser jobbet när utetemperaturen ställer dom lite mer på prov.
To be continued! :)
Hur har det gått för dig?
 
F fezon skrev:
Hur har det gått för dig?
Är fortfarande inte riktigt klok på hur jag ska använda de båda för att nå så effektiv värme som möjligt. Värmeväxlaren är jäkligt oklar hur bra den jobbar. Jag har laborerat med den utan någon egentlig slutsats. Den verkar själv känna att den trycker ut bra värme, men det märks inte i huset. Därför tror jag att ACJB får jobba en del. Värmeväxlaren har jag i perioder haft inställd på 28 grader (vilket den också säger att den levererar), det blir dock inte varmare i huset. Det jag kommit fram till egentligen är att det är jäkligt svårt att få någon större förståelse för hur mycket de förbrukar vid olika inställningar. I dagsläget kan jag bara kolla av förbrukningen dagen efter och ser den per timma. Det jag skulle behöva är en ny elcentral från kommunen för att kunna koppla in en realtidsövervakning. Då blir det lättare. Det ligger dock något år bort enligt kommunen.
 
K KFred skrev:
Är fortfarande inte riktigt klok på hur jag ska använda de båda för att nå så effektiv värme som möjligt. Värmeväxlaren är jäkligt oklar hur bra den jobbar. Jag har laborerat med den utan någon egentlig slutsats. Den verkar själv känna att den trycker ut bra värme, men det märks inte i huset. Därför tror jag att ACJB får jobba en del. Värmeväxlaren har jag i perioder haft inställd på 28 grader (vilket den också säger att den levererar), det blir dock inte varmare i huset. Det jag kommit fram till egentligen är att det är jäkligt svårt att få någon större förståelse för hur mycket de förbrukar vid olika inställningar. I dagsläget kan jag bara kolla av förbrukningen dagen efter och ser den per timma. Det jag skulle behöva är en ny elcentral från kommunen för att kunna koppla in en realtidsövervakning. Då blir det lättare. Det ligger dock något år bort enligt kommunen.
värmer du huset med luft eller har du andra värmekällor?
 
I Installation skrev:
värmer du huset med luft eller har du andra värmekällor?
Samtliga hus i området är byggda (år 86) med samma värme-konstruktion. Värmeväxlare ovanför spis med efterföljande värmebatteri (acjb). Efter värmebatteriet går det vidare ut i samtliga rum genom spjäll i golvet. Alltså inga andra värmekällor.
 
K KFred skrev:
Samtliga hus i området är byggda (år 86) med samma värme-konstruktion. Värmeväxlare ovanför spis med efterföljande värmebatteri (acjb). Efter värmebatteriet går det vidare ut i samtliga rum genom spjäll i golvet. Alltså inga andra värmekällor.
K KFred skrev:
Samtliga hus i området är byggda (år 86) med samma värme-konstruktion. Värmeväxlare ovanför spis med efterföljande värmebatteri (acjb). Efter värmebatteriet går det vidare ut i samtliga rum genom spjäll i golvet. Alltså inga andra värmekällor.
Då förstår jag varför det är ett behov av eftervärme på tilluften
 
K KFred skrev:
Samtliga hus i området är byggda (år 86) med samma värme-konstruktion. Värmeväxlare ovanför spis med efterföljande värmebatteri (acjb). Efter värmebatteriet går det vidare ut i samtliga rum genom spjäll i golvet. Alltså inga andra värmekällor.
Är det ett FALU-hus du har? Jag har liknande konstruktion med spjäll i golvet. Fungerar bra tycker jag.

Dock tror jag inte att inställningen på ditt FTX spelar någon större roll då luftflödet är för lågt för att transportera värmen från ditt ftx hela ditt hus. Jag har tolkat detta som att värmaren i ftx är till för att motverka kallras vid spjäll. Mitt ftx är inställt på 24 grader, sedan ACJB på 21 grader. I-tid och P-band har jag ställt in på värde 1 i ACJB insällningslista. Detta för att den ska värma oftare och ge en mer stabil inomhustemperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.