Ni som diskuterar här verkar veta en hel del, så jag hoppas få lite hjälp med ett problem som måste lösas före Jul.
Jag har två utanpåliggande eluttag i gillestugan i ett 70-talshus. De fungerar, men vid noggrannare städning ser jag nu att båda två har lossnat från väggen (troligen p.g.a. slarviga sladdutryckningar).
Bakom vardera uttaget, dvs på båda väggarna (betong), kan jag bara se ett litet skruvhuvud som sticker ut ca 1/2 cm. Det verkar som om de skulle ha fungerat som någon slags upphängningsanordning. Men var på uttagen i så fall? Själva uttagen har förstås sladdarna anslutna och fastkruvade baktill, men de är ju helt synliga - och livsfarliga, antar jag - nu när man kan böja uttagen framåt, ut från väggen. Det är ju bara själva kablarna som håller fast dem.
Så här kan jag ju inte ha det men det verkar ändå alldeles för enkelt för att be en elektriker komma bara för att sätta fast dem igen. Bortsett från att jag säkert inte får tag i någon strax före Jul, när det kommer det småbarn hit!.
Någon typ av bakstycke på dessa uttag, med fäste för det där skruvhuvudet skulle jag ha väntat mig se, men icke. Hur satt de här fast från början egentligen? Och hur ska jag få fast dem igen?

Ni som vet - jag vore jättetacksam för åskådlig beskrivning om hur jag ska göra!
 
Finns det inga u-formade uttag under höljet som du kan dra skruvar i?
 
Mikael_L
Bryt strömmen till vägguttagen, ta ut rätt säkring.

Lossa på kåpan till uttagen, brukar vara två skruvar nere i uttagsbrunnarna.

Härifrån brukar det oftast vara synligt två st u-formade uttag för fästskruvar.
Dom kan ev ha gått sönder med.

Du kan kanske lägga upp en bild eller två?
 
Ska kolla imorgon i dagsljus - bör väl slå av elen först. Tack för första förslaget. Önskar en god natt!
 
gunnel skrev:
Ska kolla imorgon i dagsljus - bör väl slå av elen först. Tack för första förslaget. Önskar en god natt!
Ja, slå av elen med huvudströmbrytaren först.

p.s. Kika också lite i den här:

http://www.elsak.se/download/18.1dc8d68118323c813980001407/Elsakerhetspocket_upplst.pdf

så får du lite tips om hur du öppnar uttaget. Bilderna visar visserligen ett infällt uttag men skillnaden är i princip bara var fästhålen för att skruva fast uttaget sitter och det ser du säkert när du plockat av locket. Men som sagt, slå av huvudströmbrytaren först så det inte händer några olyckor.
 
Redigerat:
Till Immobil, Mikael och Pefo!

Det här var nyttigt! Jag har läst och begrundat och sedan kopplat ur elen - kollade med bordslampa att uttaget var dött.
Jo, det finns ju en vågrätt placerad U-formad ursparing både till vänster och till höger, där skruvhuvudet kan träs in, men nog är de diskreta... När man väl har sett dem så fattar man i alla fall hur konstruktionen är. Nu sitter uttagen som de ska.
Egentligen skulle jag ha nog ha velat att man hade kunnat haka fast ett sådant här utanpåliggande uttag både på vänster och höger sida, alltså med TVÅ skruvar, men hur det skulle gå till kan jag inte föreställa mig, eftersom skårorna ju sitter så här: > < (alltså vända MOT varandra). Då kan man ju inte haka på från mer än ett håll, även om man skulle skuva in två skruvar i väggen. Det blir ju mindre stadigt med fäste bara på den ena sidan och kanske är det därför uttagen har lossnat också. Enligt min mening hade det varit bättre med infästningsskårorna placerade så här: > > (eller så här: < < ). OK - det här är ju lekmannamässigt beskrivet, men det vore kul att få veta vad de kan vara för tanke bakom just den här konstruktionen.
Särskilt tack för länken till broschyren, som ju är en guldgruva för sådana som mig! Den sparar jag! Efter att ha läst lite mera i den blev jag övertygad om att inte själv försöka mackla med en ärvd liten kristallkrona, som har en rund jordad stickpropp, som inte passar i takuttaget. Den tar jag direkt till en fackman.
God Jul till er alla! / Gunnel
 
Dra i den andra skruven när uttaget redan är på plats....
 
Mikael_L
Precis, uttaget ska sitta fast med två skruvar!
Som man skruvar fast och slutligen monterar kåpan över det hela.
 
Hej Smile 75, hej Mikael_L!
Jaha visst, det verkar ju helt logiskt. Kunde väl tro att det fanns en tanke bakom. :D
Ska försöka åtgärda detta när det blir ljust nog att se igen. Tack för den nyttiga fortbildningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.