Önskedrömmar om lagrad el

I energidebatten påstås ofta att problemen med väderberoende kraft som vindkraft och solceller kan lösas om vi bara lagrar el på olika sätt. Stämmer verkligen detta – går det ens att lagra el effektivt? Som så mycket annat som har med väderberoende energi att göra handlar det om önskedrömmar, skriver Jan Blomgren i artikeln nedan från tankesmedjan Timbro.

 
D
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Önskedrömmar om lagrad el

I energidebatten påstås ofta att problemen med väderberoende kraft som vindkraft och solceller kan lösas om vi bara lagrar el på olika sätt. Stämmer verkligen detta – går det ens att lagra el effektivt? Som så mycket annat som har med väderberoende energi att göra handlar det om önskedrömmar, skriver Jan Blomgren i artikeln nedan från tankesmedjan Timbro.

  • Önskedrömmar om lagrad el
Ja de yrkesskojarna tar vi inte i med tång men att mycket vi kan göra idag skulle framstått som overkligt bara för några decennier sen stämmer såklart men det beaktas väl inte i en konservativ pengatvätts.. förlåt tankesmedja.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Haha, ja det är klart att tankesmedjorna publicerar innehåll som passar deras inriktning och syfte. Nu gillar jag egentligen inte att energifrågan politiseras mellan blocken men det känns som högersidan fn är mer aktiv när det gäller energifrågan (källa google: "tankesmedjor energifrågan") Du får gärna komma med tips och idéer om andra källor.
 
Redigerat:
Mikael_L
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
...att problemen med väderberoende kraft som vindkraft och solceller kan lösas om vi bara lagrar el på olika sätt. Stämmer verkligen detta – går det ens att lagra el effektivt?
Nej, det stämmer verkligen inte.
Det enda vi praktiskt kan göra är att ändra på förbrukningen.
Med volatil produktion måste vi ha flexibel förbrukning.

Och det sker ju t.ex. redan idag, alltfler byter till timprisavtal och gör alltså sin förbrukning flexibel.
Den tunga elintensiva industrin har redan gjort så i många år, långt innan detta årets skyhöga elprisen infann sig.
En stor elbilsflotta som privatpersoner laddar med timprisavtal kommer bidra mycket. Då har vi kanske 40GWh batterier som de flesta laddas på natten (då förbrukningen och priset är lågt) och väldigt många kommer snåla och ladda minimalt dagarna med högst pris och passa på och toppa batterierna till 100% blåsiga dagar. Detta kommer för många ske automagiskt, då det redan nu finns tjänster och laddare som själva ser till att bilen ska vara laddad till en viss nivå vid en viss tid, och då schemalägger laddningen till lägsta totalpris.

Jag tror inte på konceptet V2G, dvs att folk kommer låna ut sitt batteri till lagring för elnätets skull, utan jag ser i kristallkulan att folk kommer ladda mest när det är som billigast, och det ger - handen på hjärtat - samma resultat.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
DennisCA DennisCA skrev:
Nu är nog detta en sanning med modifikation, då vi ignorerar intermittensproblemet, igen. Dom må vara en nettoexportör över året sett, men många gånger om året är dom en importör och då det inte blåser är dom beroende av naturgas, vilket drar upp priserna på marknaden. Volatiliteten är ett problem, som alltid.

Frankrike har dessutom varit en nettoexportör varje år ända upp till 2021 och då olikt Tyskland har deras export varit stabilare och kunnat anpassas mera efter behovet (fransmännen använder kärnkraft för load-following). Det är först i 2022 som dom blivit nettoimportör, priserna började stiga flera år innan det och problemen inom der europeiska elnätet påtalades flera år innan också. Frankrikes import 2022 är på ca 4000 GWh i år och dom brukar exportera mellan 25,000 till 46,000 GWh. Det franska exportbortfallet har säkert en effekt i år, men upp tills 2021 så gjorde det inte det och då var redan priserna rekordhöga i europa.

Som tur är kommer det franska bortfallet korrigeras relativt snabbt jämfört med andra länders situation. Men det kommer inte vända på elpriserna eftersom så många andra är beroende av naturgas i europa. Det blir inte bättre. 2023 förväntas Tyskland bli en nettoimportör av el istället då de resterande kärnkraftverken stängs.

[länk]

[bild]

P.S. från samma tråd

[länk]
[bild]

Utsikten för europa ser mörk ut oavsett:
[länk]
[bild]

[bild]
DennisCA DennisCA skrev:
Vidare kan jag tillägga den Franska regeringen mellan 2015-2020 hade som mål att lägga ner 50% av kärnkraften innan 2025. Ja ni läste rätt. Dom stängde ett kraftverk i 2019 och ni kan ju räkna ut vad detta resulterade gällande underhållet på redan gamla reaktorer i 5 år då dom ändå skulle stängas ner. Så det krävdes 5 år av vad jag föredrar att tänka på som "internt sabotage" för att situationen i 2022 skulle uppstå.

I 2020 blev det dock uppenbart för dom hur detta började bli ett totalt magplask och att naturgasen redan då började bli dyr. Då lade dom om skutan men mycket skada har redan skett.
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Väl värt att notera att anlägga vindkraft till havs kostar nästa lika och tar ungefär lika lång till att färdigställa som kärnkraft.



Intressant artikel angående ämnet:

  • "Enorm ökning av elförbrukningen väntar Sverige", (Wikipedia: Epoch Times)
Ja det finns många bra inlägg att citera här.
Men jag hugger några (och som tur är förhandsvisningen nedkortad ;)) och meddelar att jag håller med, det finns massor med rätt här.
Men hur rätt det än är med kärnkraft, och framförallt, mest rätt med Bridreaktorer, så verkar ju ingen vilja bygga.
Bygger ingen kärnkraftverks spelar det ingen roll hur mycket vi sitter här och bevisar att kärnkraft är ett måste, eller någon gör det på twitter. Vi kan leda det till absolut 100% säkert bevis, men det spelar ingen roll så länge det kommer in 0 (NOLL) st tillståndsansökningar.

Jag är hela tiden så förvånad över att de som sitter med alla pengar bara öser in tillståndsansökningar om att få bygga vindkraftparker lite överallt, men ingen försöker få tillstånd för ett kärnkraftverk.
Hur fan kan de med pengar vara så rika, om de nu är så puckade att de inte ens fattar att det är myyyycket bättre att bygga ett kärnkraftverk.
Eller så finns det kanske en hund begraven här. Eller en hel kennel.

Nu hoppas jag verkligen att den nya regeringen mycket snabbt ser till att kratta manegen, får bort precis alla politiska hinder för ny kärnkraft. Så vi åtminstone kan släppa misstanken att det är politikerna som är hindret för kärnkraft. Bara så vi kan slippa den delen av diskussionen.
Och blir det fortfarande ingen kärnkraft, då får vi väl fortsätta edit:fundera över varför.
 
Redigerat:
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det stämmer verkligen inte.
Det enda vi praktiskt kan göra är att ändra på förbrukningen.
Med volatil produktion måste vi ha flexibel förbrukning.

Och det sker ju t.ex. redan idag, alltfler byter till timprisavtal och gör alltså sin förbrukning flexibel.
Den tunga elintensiva industrin har redan gjort så i många år, långt innan detta årets skyhöga elprisen infann sig.
En stor elbilsflotta som privatpersoner laddar med timprisavtal kommer bidra mycket. Då har vi kanske 40GWh batterier som de flesta laddas på natten (då förbrukningen och priset är lågt) och väldigt många kommer snåla och ladda minimalt dagarna med högst pris och passa på och toppa batterierna till 100% blåsiga dagar. Detta kommer för många ske automagiskt, då det redan nu finns tjänster och laddare som själva ser till att bilen ska vara laddad till en viss nivå vid en viss tid, och då schemalägger laddningen till lägsta totalpris.

Jag tror inte på konceptet V2G, dvs att folk kommer låna ut sitt batteri till lagring för elnätets skull, utan jag ser i kristallkulan att folk kommer ladda mest när det är som billigast, och det ger - handen på hjärtat - samma resultat.
Politiker och media målar en sådan positiv klang kring den här termen med flexibel förbrukning. Det är inte klämcheckt och hippt att vara flexibel med elförbrukningen. Jag tycker sminket skall av på den grisen och kalla det för vad det är; en jäkla begränsad kompromiss i vardagasanvändandet av elektricitet.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ett sätt är ju att inte invänta att någon "marknad" ska fixa det.
Utan bara bygga med skattepengar.
Lägg ner all förskoleverksamhet ett år (ca 70-80 miljarder) - vips har vi råd med en ny reaktor.
Äh, ta 4 år = 4 reaktorer, ingen idé att snåla.
Och KD blir lyckliga (troligen SD också) kvinnorna får masa sig hem, där de ska hålla sig!

Eller så lånar staten upp pengarna, så får jag antingen betala via skattsedeln sen, eller betala med ett högt kWh-pris så det täcker kapitalkostnaderna.
Men jag är ju inte så intresserad av betala 2kr /kWh 24/7 året om, bara för lyxen att det finns kärnkraftsel i ledningarna, jag är ju ganska egoistisk så jag kommer då installera solceller.
Vilket då innebär att jag kannibaliserar på kärnkraften, jag kommer bara köpa på natten, när priset är lägre. Blir priset högt även där, så blir det vedeldning också.
Men det är ju för att jag är egostisk.
Alla altruistiska kommer ju ställa upp på att köpa dyr kärnkraftsel för ... tja .. någon annans ... bästa ...
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Dayangel skrev:
Politiker och media målar en sådan positiv klang kring den här termen med flexibel förbrukning. Det är inte klämcheckt och hippt att vara flexibel med elförbrukningen. Jag tycker sminket skall av på den grisen och kalla det för vad det är; en jäkla begränsad kompromiss i vardagasanvändandet av elektricitet.
Ja så är, självklart enklare att aldrig behöva tänka på något.
Jag undervisar lite på gymnasiet, jag ser detta varje dag där, hur de här tonåringarna vill leva sitt liv, nästa minut existerar inte, allt är impulsdrivet.
 
Det är väl för att vinstintresse och marknaden är helt fel mekanismer för att styra över elproduktionen.

Att nånting är bra för de rika är inget som jag tolkar som att det vore nåt positivt för mig, tvärtom då börjar jag fundera hur jag & samhället kommer bli fuckad över för deras vinstintresse... Det du framställer som positivt är precis vad som gör jag blir misstänksam som faaaan. Sverige är ju ett praktexempel på den sortens tänk sedan 1990 och hur det kan fördärva samhället.

Kärnkraftsel är bevisligen billig så du behöver inte komma med några falskheter om priser på flera kronor heller. Det är helt klart det ska byggas med skattepengar och det blir också billigast för konsumenten. Den privata marknaden är aldrig privat heller, det blir bara att vinsten far utomlands och staten får ändå gå in med en massa pengar och stöd ändå, även för vindkraften.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Mikael_L
DennisCA DennisCA skrev:
Det är väl för att vinstintresse och marknaden är helt fel mekanismer för att styra över elproduktionen.

Att nånting är bra för de rika är inget som jag tolkar som att det vore nåt positivt för mig, tvärtom då börjar jag fundera hur jag & samhället kommer bli fuckad över för deras vinstintresse... Det du framställer som positivt är precis vad som gör jag blir misstänksam som faaaan. Sverige är ju ett praktexempel på den sortens tänk sedan 1990 och hur det kan fördärva samhället.

Kärnkraftsel är bevisligen billig så du behöver inte komma med några falskheter om priser på flera kronor heller. Det är helt klart det ska byggas med skattepengar och det blir också billigast för konsumenten. Den privata marknaden är aldrig privat heller, det blir bara att vinsten far utomlands och staten får ändå gå in med en massa pengar och stöd ändå, även för vindkraften.
Sant.
Men nu har vi en rätt blå regering, de lovar kärnkraft, men det är inbakat i deras gener att marknadens ska sköta allt, svårt för moderaterna att sänka skatter samtidigt som de bygger kärnkraft med skattepengar.
Det andra, övervägande röda laget, de gillar att staten sköter allt, och betalar allt, men däremot emot kärnkraft.

Jag vet inte riktigt vilket av lagen jag ska mest hoppas på att det kan fixa några nya reaktorer :p:thinking:
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Ja jag är medveten om sverige politiska problem. Fast det röda lagets största aktör i Sverige (S) är inte heller vidare rött jämfört med grannländerna Finland eller Norge. Nåt som svenskarna aldrig erkänner eller är det minsta introspektiva över, dom tror det är olof palmes sossar som sitter kvar istället för en hög med människor som har tony blair som förebild.
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Två st kärnreaktorer är ju inte speciellt mycket i statens budget.
Jag tycker gott att vi kan bygga inom statens budget.
Det är väl drygt 10% av en årlig statsbudget som behövs. Och det betalas väl under hela byggtiden, så det blir kanske 2% av den årliga budgeten varje år.

Trots att jag har företag tycker jag gott att vi kan återställa företagsskatten till de 22% som den var innan (nu 20,6%), det är redan ett riktigt skatteparadis här i Sverige, vi kan även höja den till 24-25% och fortfarande ha en av de lägsta bolagsskatterna i västra Europa.
Jag ser hellre att kapitalskatter höjs än löneskatter, det är viktigt att folk arbetar och gör rätt för sig skattemässigt, inte lika viktigt att man kan bli rikare för att man äger mycket.
Ja, lite kommunist är jag tydligen. :rofl::cool:
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
@DennisCA, det var bra tabeller och länk du hittat och la in i inlägg #11566.
Jag fick mycket bättre koll på elens flöden i Europa. En del visste jag (eller kände på mig) annat var rätt nytt.
Twittertråden du länkade till fick jag rätt snabbt känslan att den var ganska nykter och konkret, dvs inget fuskande med siffror osv.

Alla som är lite intresserade tycker jag gärna kan läsa lite i länken där.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu hoppas jag verkligen att den nya regeringen mycket snabbt ser till att kratta manegen, får bort precis alla politiska hinder för ny kärnkraft. Så vi åtminstone kan släppa misstanken att det är politikerna som är hindret för kärnkraft. Bara så vi kan slippa den delen av diskussionen.
Tror du genuint att det inte är så, eller vill du bara att det inte ska vara så? Alltså att det politiskt opportuna styr var investeringarna hamnar?

För det finns ju svart på vitt att statens egna kraftbolag inte kommer föreslå ny kärnkraft igen förrän husse säger hoppa.

Privata företag är inte dummare än så de heller. De vet att de arbetar i ett politiskt minfält och beter sig därefter. Det är klart att man skulle kunna önska en mer frispråkig aktör som skrek i högan sky över orimlig konkurrenssituation, en Christer Gardell i politiska ullstrumpor kanske, men sådana är alltid ovanliga.

Vi får väl se nu när kärnkraftsakademikerna börjat ta dig ton (eller höras). Nog kan man då förvänta sig att industrin följer.
 
Mikael_L
Ja vi får väl se.
Du har rätt i att det även om alla tekniska och legala hinder skulle bli undanröjda så finns det fortfarande en politisk motvind (eller åtminstone uppenbar risk för framtida sådan) att ta hänsyn till.

Men nu är 4 st vindkraftskritiska partier tillträder regeringsmakten, kommer alla vindkraftsansökningar dras tillbaka nu? Känner inte dessa aktörer att det blir en politisk risk nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.