Hej.
Vi funderar på att byta vårt gamla 70-tals element i tvättstugan.
Det är ett element av den sort som blir galet varmt när det väl bränner på.
Då tvättstugan bara är ca 3,5 kvm är den ofta välfylld vilket inte känns särkilt tryggt med ett gammalt element som blir riktigt varmt. Vilken typ av element bör jag satsa på? Någon som har något bra tips? Elementet bör vara Max 50cm brett.
 
Krilleman
Antagligen ett el-element?
 
Krilleman
Peter2400 skrev:
Ett oljefyllt element har lite lägre yttemperatur och känns bättre om saker skulle ligga emot.
Tex ett sånt här om du vill ha ett billigt.
[länk]
Men inte ett sådant får övertäckas heller...
 
Det finns element som är avpassade för att bli maximalt 60 grader på ytan när de värmer. Dessa är fysiskt större än de vanliga som tillåts bli varmare, men är rummet bara 3,5 m² behöver det inte vara så stort ändå.
 
Krilleman
Avemo skrev:
Det finns element som är avpassade för att bli maximalt 60 grader på ytan när de värmer. Dessa är fysiskt större än de vanliga som tillåts bli varmare, men är rummet bara 3,5 m² behöver det inte vara så stort ändå.
Länka gärna då till denna produkt så PochM får mer info!
 
Krilleman
Avemo skrev:
Och det skall komma från samma person som gav detta svar?
Absolut, men min första spontana reaktion var att frågeställningen kändes lite diffus angående vatten/el!

Därav frågan...

Sen har diskussionen glidit in på el, trots avsaknaden av svar från TS!
 
Tack för informationen. Ja elelement. Adax verkar lite lovande. Bra elelement?
 
Om än implicit tyckte jag det var ganska uppenbart i första inlägget att det var el som avsågs. "Det är ett element av den sort som blir galet varmt när det väl bränner på" antyder bimetalltermostat.

Jag tror inte att det finns några elelement som ok att lägga kläder på undantaget handduksvärmare. En stor handduksvärmare kanske kan vara något? Den är gjord för att hänga tyg på, men den måste nog vara ganska stor för att ge nog med värme i rummet.
 
Krilleman
Avemo skrev:
Om än implicit tyckte jag det var ganska uppenbart i första inlägget att det var el som avsågs. "Det är ett element av den sort som blir galet varmt när det väl bränner på" antyder bimetalltermostat.
Jag kanske är lite trångsynt som yrkesutövande rörkrökare. Men det finns många som fortfarande tror att man inte får torka tvätt på vattenburna radiatorer. Antagligen ett missförstånd med elradiatorer... Fler än man tror dock!

Jag har ju trott på att WC-stolar i hallen förut på trötta fredagar... :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.