Hur kommer det sig att vansinneshistorier likt denna dyker upp så pass ofta?

Själv är jag extremt ovillig att anlita alla sorters "hantverkare" just på grund av att samtliga mina tidigare erfarenheter går i linje med historien i reportaget.

Är det så enkelt att hela byggbranschen är fylld till bredden av oseriösa småföretagare som har som affärs idé att lura av naiva privatpersoner så mycket pengar som möjligt?
 
  • Gilla
remrag och 7 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Hur kommer det sig att vansinneshistorier likt denna dyker upp så pass ofta?

Själv är jag extremt ovillig att anlita alla sorters "hantverkare" just på grund av att samtliga mina tidigare erfarenheter går i linje med historien i reportaget.

Är det så enkelt att hela byggbranschen är fylld till bredden av oseriösa småföretagare som har som affärs idé att lura av naiva privatpersoner så mycket pengar som möjligt?
Har väl att göra med en mängd olika faktorer.

Ofta vill man som kund inte krångla för mycket genom att be om skriftlig offert, och kanske är hantverkare lite för otydliga med vad man egentligen säger. Som kund vill man ofta har nån sorts "grov uppskattning" för att kanske veta om det ens är lönt att bygga till, renovera eller åtgärda någonting. Kanske ska man ta ett lån på banken, kostar tillbyggnaden 500000 eller 900000 kr? I praktiken blir ju sen denna uppskattning en sorts fast pris som kunden sätter sin tillit till. Hantverkaren å sin sida kör antagligen bara på och gör färdigt jobbet och skickar fakturan, utan att tänka så mycket på vad som sades och vad det egentligen kostade.

Det är exakt samma bekymmer i IT-branschen. Vi kan få kunder som ringer och har problem med system A. Då tar vi ofta betalt per timme för felsökning. Kanske kommer vi då fram till efter 6 timmar att det är ett helt delsystem som måste uppgraderas. Vi skickar faktura för felsökningen, och om kund önskar tar vi fram offert för vad åtgärd kommer att kosta. Dyker försvårande merkostnader om informeras givetvis kunden om detta så snabbt som möjligt.

/S
 
  • Gilla
GammelMan99 och 5 till
  • Laddar…
Det låter från artikeln som att det mesta var arbete att rätta till installationen, och därmed rätt lite material.
Då borde 80 000 kunna täcka 2 veckors manstid.
Om man efter den tiden stämmer av med kunden vad man har gjort och vad som är kvar, så kunde kan kunden ta ett beslut om de vil fortsätta arbetet och ta den ökade kostnaden.

Om hantverkaren för en dialog med kunden så kan man undvika sånt här.


Sedan kan man undra vad de gjort där i typ 6-7 mansveckor, lite varierande vad de använt för material. (200000/(650*40)=7.7)
 
  • Gilla
Tornhill 2
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Sedan kan man undra vad de gjort där i typ 6-7 mansveckor, lite varierande vad de använt för material. (200000/(650*40)=7.7)
Du glömmer alla tillägg för bilar o allt annat de tar "extra" för...
Sen alla resor till Ahlsell och de många långa fikapauserna där, det blir lätt en 8-10tim i veckan bara fika.
Eller nån extra resa till nått lager för att hämta nått mystiskt verktyg som de råkat glömma, det kan ta en halv förmiddag...
 
  • Gilla
  • Älska
SnällKyckling och 11 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Hur kommer det sig att vansinneshistorier likt denna dyker upp så pass ofta?

Själv är jag extremt ovillig att anlita alla sorters "hantverkare" just på grund av att samtliga mina tidigare erfarenheter går i linje med historien i reportaget.

Är det så enkelt att hela byggbranschen är fylld till bredden av oseriösa småföretagare som har som affärs idé att lura av naiva privatpersoner så mycket pengar som möjligt?
Svar nej det är väldigt ovanligt med företag som lurar kunder.
 
harry73
T twoody skrev:
Svar nej det är väldigt ovanligt med företag som lurar kunder.
Allt som hamnar i tidningen är så ovanligt att det har nyhetsvärde. Så jag håller med. Men det visar i alla fall att det finns rötägg i branschen.
 
  • Gilla
jfb68 och 1 till
  • Laddar…
Firman borde sträcka upp den elektrikern som "höftade" 80000 initialt. Har man ingen aning så lönar det sig att vara tyst.
 
  • Gilla
SnällKyckling och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Att vissa saker är svåra att förutse har jag förståelse för, men att elskåpet var för litet borde man väl kunna ana innan. Det var väl knappast dolt
 
Bra rubrik!
80 000 kr höftning som enligt artikeln bedömdes som ett budgetpris vilket får överstigas med Max 15%.
Ca 217 000 kr fakturerat.
Ca 200 100 kr Har konsumenten betalat.

140 000 kr kom Arn fram till att kunden. Borde betala.

Borde inte rubriken justeras till 80 000 kr mer än vad Arn kom fram till?

Hur kan man som företag göra affärer på dom hör nivåerna utan att ha något skriftligt avtal? Hur man man fortsätta och göra tilläggsarbeten på X anstalt Kr utan skriftliga avtal?

Hur kan man som konsument gå med på att anlita en firma utan ett skriftligt avtal på dom hör nivåerna?

Det är skrämmande hur naiva både företag och privatpersoner är.
 
  • Gilla
Snicklas och 7 till
  • Laddar…
Någon som kan läggs ut Arnutlåtandet!
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
H
Redaktionen Redaktionen skrev:
En husägare fick räkningar på över 200 000 kronor efter en elrenovering som skulle kostat 80 000 kronor.

Du kan läsa artikeln här: Elektrikerns faktura blev 120 000 kr mer än avtalat
Alltid skriftligt, noga spec. på vad som ingår, vilka material, vilket arbete som skall utföras, antal timmar och vilket vite skall betalas om inte färdigställande datum hålls, efter 1 vecka, 2 veckor osv. Det är bra båda för båda parter. Det finns många oseriösa, speciellt i storstadsregioner.
 
K Kasken skrev:
Hur kommer det sig att vansinneshistorier likt denna dyker upp så pass ofta?

Själv är jag extremt ovillig att anlita alla sorters "hantverkare" just på grund av att samtliga mina tidigare erfarenheter går i linje med historien i reportaget.

Är det så enkelt att hela byggbranschen är fylld till bredden av oseriösa småföretagare som har som affärs idé att lura av naiva privatpersoner så mycket pengar som möjligt?
Om du först tänker på hur många hantverkare som det finns i Sverige och om du sedan tänker på att alla dessa hantverkare utför jobb varje dag. Då inser du kanske hur otroligt många jobb som utförs dagligen. Sätt det i relation till hur ofta dessa ”vansinneshistorier” dyker upp så kommer du att inse att hantverkare överlag är seriösa och gör bra jobb....
 
  • Gilla
zsimpey och 2 till
  • Laddar…
Nog för att jag försöker göra allt själv, (som nu, laga tvättmaskinen).
Med framgång har jag gjort vad jag kan själv och senare anlitat murare, elektriker mm för ett litet jobb, då har jag erhållit en viss känsla om personen och etablerat en kontakt som fortsättningsvis visat sig vara mycket lönsam. Som tex min närvaro, alla delar på plats, frukost, lunch, middag, sällskap, hantlangning.
Jag har provat det omvända, det har blivit dyrt flera gånger och jag har slängt ut hantverkare flera gånger för att de inte dykt upp, varit otrevliga eller gjort fel.
Mestadels har det fungerat mycket väl, de är de gångerna som det inte skrivs här, utan bara när det är fel.
Som min tvättmaskin, jag har inte skrivit varje gång den fungerat, men nu när den är dum så..........
Artikeln om elektrikern visar på dålig kommunikation, det händer hela tiden och överallt, så man får vara vaksam och fråga hantverkare till man förstår, och som mekaniker/uppfinnare/designer/montör råder det omvända när något skall göras.
I min bransch är det ofta bråttom, då gäller leverans, alltid leverans men sällan uppnås den kvalitet man kan, men kvaliten mot kundens önskningar uppnås ofta. Jag jobbar som modellbyggare och bygger mockupper så många shortcuts och rundade hörn ingår :)

Jaja, svårt att slänga ut en hantverkare som inte dyker upp ;-)
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.