Sveriges hushåll har dragit ner på elanvändningen, störst är minskningen i södra Sverige.

Du kan läsa artikeln här: Elanvändningen minskar kraftigt
 
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
N
Uppenbarligen går det att spara en hel del el. Sedan kan man ju undra om alla som av ekonomiska skäl sparar mår bra av det. Jag tänker då på de åtminstone i mina ögon helt orimliga temperaturer en del håller. Att ha runt 15-16 grader låter hemskt tycker jag.
 
  • Gilla
deetee och 5 till
  • Laddar…
wildeside
Fantastiskt!
Vi i välfärds Sverige sparar el pga att vi inte har råd med elen.
Företag går på knäna, folket sitter och fryser i mörkret i stugorna.
Så att Sverige kan exportera mer el till Europa.
 
  • Gilla
LGCarlsson och 35 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jag tänker då på de åtminstone i mina ögon helt orimliga temperaturer en del håller. Att ha runt 15-16 grader låter hemskt tycker jag.
Bra kanske man inte mår, men det gör man ju inte när elräkningen käkar upp halva lönen heller. Så det är ju bara att välja mellan pest eller kolera.
 
  • Gilla
uribbhammar och 6 till
  • Laddar…
Nu är det iofs svårare att spara in på elen i norra Sverige än i södra Sverige. Den andel el som verkligen används för uppvärmning av huset är ju större i norr. Dessutom så har man i södra Sverige kunnat komma undan utan att tilläggsisolera eller köpa värmepump, mycket svårare att komma undan detta i norr (av samma anledning som det första argumentet).
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är det iofs svårare att spara in på elen i norra Sverige än i södra Sverige. Den andel el som verkligen används för uppvärmning av huset är ju större i norr. Dessutom så har man i södra Sverige kunnat komma undan utan att tilläggsisolera eller köpa värmepump, mycket svårare att komma undan detta i norr (av samma anledning som det första argumentet).
Förvisso, men vad håller dom för temp inomhus i Norrland då? Har nog aldrig hört om just det, enbart folk som bor i område 3 och 4:a via sociala medier och reportage från kvällsblaskorna.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
N
Hennke85 Hennke85 skrev:
Bra kanske man inte mår, men det gör man ju inte när elräkningen käkar upp halva lönen heller. Så det är ju bara att välja mellan pest eller kolera.
Sant naturligtvis.
 
harry73
N Nalleman64 skrev:
Uppenbarligen går det att spara en hel del el. Sedan kan man ju undra om alla som av ekonomiska skäl sparar mår bra av det. Jag tänker då på de åtminstone i mina ögon helt orimliga temperaturer en del håller. Att ha runt 15-16 grader låter hemskt tycker jag.
Nu var det väl inte många som hade 15-16 grader som standard inomhustemperaturen. Snarare att de eldade på dagen och när dom vaknade på morgonen hade tempen gått ner till 15-16 grader, eller det är kallt i köket, men jag eldar I vardagsrummet, så där är det varmt.
Sedan är det faktiskt hälsosamt att vänja sig vid lägre temperaturer
 
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Förvisso, men vad håller dom för temp inomhus i Norrland då? Har nog aldrig hört om just det, enbart folk som bor i område 3 och 4:a via sociala medier och reportage från kvällsblaskorna.
Baserat på mina vänner och släktingar så har de flesta i norra fjärdedelen av landet på sig tofflor inomhus redan sedan tidigare, det är nästintill omöjligt att stoppa kallras när det är -20 C utanför fönstret. De flesta har därför inte mer än 20-21 om de inte tillhör de som snålar.
 
wildeside
Vet att allt fler eldar allt möjligt skit för att spara på elen.
Är det som kallas miljötänk nuförtiden?
Men dom spar på elen iaf.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 8 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är det iofs svårare att spara in på elen i norra Sverige än i södra Sverige. Den andel el som verkligen används för uppvärmning av huset är ju större i norr. Dessutom så har man i södra Sverige kunnat komma undan utan att tilläggsisolera eller köpa värmepump, mycket svårare att komma undan detta i norr (av samma anledning som det första argumentet).
Jag tror den enskilt största anledningen är att de flesta skippat sina eluppvärmnda golv i hall och badrum.
Har flera grannar som jag förklarat för och de är klart förvånade hur mycket golvvärmen drog.
Skulle vara intressant att se en mer detaljerad statistik.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jag tror den enskilt största anledningen är att de flesta skippat sina eluppvärmnda golv i hall och badrum.
Har flera grannar som jag förklarat för och de är klart förvånade hur mycket golvvärmen drog.
Skulle vara intressant att se en mer detaljerad statistik.
Jag skippade inte mina, jag satte dem dock på timer utifrån behov. Väldigt svårt att avgöra hur mycket det gör dock.
 
P paralun skrev:
Jag tror den enskilt största anledningen är att de flesta skippat sina eluppvärmnda golv i hall och badrum.
Har flera grannar som jag förklarat för och de är klart förvånade hur mycket golvvärmen drog.
Skulle vara intressant att se en mer detaljerad statistik.
Golvvärmen är bara en av många källor till sparandet.
 
wildeside wildeside skrev:
Fantastiskt!
Vi i välfärds Sverige sparar el pga att vi inte har råd med elen.
Företag går på knäna, folket sitter och fryser i mörkret i stugorna.
Så att Sverige kan exportera mer el till Europa.
Vi exporterar dessutom mest el när den är som billigast och inte behövs.
 
  • Gilla
uribbhammar och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skippade inte mina, jag satte dem dock på timer utifrån behov. Väldigt svårt att avgöra hur mycket det gör dock.
Ok men golvvärmen är ju klart förrädisk och alla jag varit hem till har slagit av eller ställt ner termostaten på min.
Och det tror jag många gjort överlag sedan tror jag inte att så många sänkt temperaturen i hela huset.
"I genomsnitt så brukar golvvärme i badrummet dra nånstans mellan 150 kwh – 300 kwh /m2 per år."
https://www.clasfixare.se/hur-mycket-el-drar-golvvarme-i-badrum/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.