Tyvärr finns ju den perfekta marknaden bara i teorin.
 
P
N Nils ST skrev:
Men håller du inte med om att det förväntade priset på en transperant marknad vid köptillfället är just köpeskillingen?
Ja, ungefär.
Jag har också argumenterat för ungefär det tidigare i tråden, men vid köptillfället ska man nog inte tala om förväntat pris, utan fastslaget pris, eller rätt pris.
I statistiska sammanhang är "förväntat värde" baserad på en sannolikhet (väntevärde).
 
N
P pmd skrev:
Ja, ungefär.
Jag har också argumenterat för ungefär det tidigare i tråden, men vid köptillfället ska man nog inte tala om förväntat pris, utan fastslaget pris, eller rätt pris.
I statistiska sammanhang är "förväntat värde" baserad på en sannolikhet (väntevärde).
Eller så säger man bara att det är köpt för marknadsvärdet vid den tidpunkten, mer rätt än så blir det inte.
Min poäng är att det marknadsvärdet ändras hela tiden,
 
Nissens
P pmd skrev:
Nej, riktigt så enkelt är det inte. Om det vore på det viset så skulle det kunna finnas ganska många samtidiga marknadsvärden för samma objekt.

Marknadsvärdet är helt enkelt(!) det pris en vara (eller en tjänst) skulle betinga på en (öppen) marknad vid ett auktionsförfarande (eller motsvarande). Dvs det förväntade priset på en transparent marknad
Jodå, det är så enkelt att marknadsvärdet är det värde någon är beredd att betala för objektet.

Det behöver inte alls vara på en auktion, men det skall vara exponerat på en öppen marknad..
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Jodå, det är så enkelt att marknadsvärdet är det värde någon är beredd att betala för objektet.
Det behöver inte alls vara på en auktion, men det skall vara exponerat på en öppen marknad..
Det finns väl inget som hindrar att vem som helst, som sett tomten ifråga, har blivit sugen på att köpa och har lagt ett bud.
Frågan är ju fri!
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Snailman
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Helt vanlig rutin med obevittnade namnteckningar på köpekontraktet.
Har själv, tillsammans med min hustru, ett kontrakt som vi undertecknade den 6 oktober 2020.
Inga namnteckningar, varken köparnas eller säljarnas, är bevittnade!
Enligt min personliga statistik, är det 50% av kontrakten som är bevittnade. ;)
 
Snailman Snailman skrev:
Enligt min personliga statistik, är det 50% av kontrakten som är bevittnade. ;)
Ett av två alltså :)
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Jodå, det är så enkelt att marknadsvärdet är det värde någon är beredd att betala för objektet.
Nej, det finns bara ett marknadsvärde vid en given tidpunkt.
Det behöver inte alls vara på en auktion, men det skall vara exponerat på en öppen marknad..
Med auktionsförfarande menas att marknaden är transparent så att alla som vill kan köpa objektet. Det behöver inte vara en formell auktion, nej.
 
Nissens
P pmd skrev:
Nej, det finns bara ett marknadsvärde vid en given tidpunkt.

Med auktionsförfarande menas att marknaden är transparent så att alla som vill kan köpa objektet. Det behöver inte vara en formell auktion, nej.
Jag har aldrig sagt att det finns mer än ett marknadsvärde vid en given tidpunkt. Det är ju självklart att det bara finns ett marknadsvärde, jag skrev inget annat. För att vara supertydlig: det är det HÖGSTA pris/värde någon är villig att betala på en öppen marknad.
Bra att du ändrade dig om auktion. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Jag har aldrig sagt att det finns mer än ett marknadsvärde vid en given tidpunkt. Det är ju självklart att det bara finns ett marknadsvärde, jag skrev inget annat. För att vara supertydlig: det är det HÖGSTA pris/värde någon är villig att betala på en öppen marknad.
Bra att du ändrade dig om auktion. :)
Och för att vara ännu tydligare så måste också någon vara beredd att sälja till det priset.
 
Nissens
P Pin skrev:
Och för att vara ännu tydligare så måste också någon vara beredd att sälja till det priset.
Nej, marknadsvärdet är vad någon är beredd att betala, inget annat.
Om säljaren inte vill sälja till marknadsvärdet är en helt annan fråga.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
harry73
Säljaren är också en del av marknaden.
Och om säljaren är beredd att behålla huset för ett visst pris, är det också marknadsvärde
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Säljaren är också en del av marknaden.
Och om säljaren är beredd att behålla huset för ett visst pris, är det också marknadsvärde
Nej, marknadsvärdet är vad köpare på en öppen marknad vill betala, inget annat.
Det är ju upp till säljaren att inte vilja sälja till marknadsvärdet. Det kan ju vara personliga skäl som affektionsvärde eller något annat som gör att säljaren tycker att det är värt mer än markandsvärdet, men det påverkar inte marknadsvärdet. Detta är grundkurs i ekonomi...
 
Definitionen av marknadsvärdet - det mest sannolika pris för en fastighet vid en viss angiven värdetidpunkt på en fri och öppen marknad - (orden kan variera men kontentan är alltid lika) är vedertagen inom fastighetsvärdering.

Definitionen antagen av The International Valuation Standard Council lyder: "Market Value is the estimated amount for which an asset or liability should exchange on the valuation date between a willing buyer and a willing seller in an arm’s length transaction, after proper marketing and where the parties had each acted knowledgeably, prudently and without compulsion."

Marknadsvärde finns också definierat av The European Group of Valuers' Associations: "The estimated amount for which the property should exchange on the date of valuation between a willing buyer and a willing seller in an arm’s length transaction after proper marketing wherein the parties had each acted knowledgeably, prudently and without being under compulsion."

Marknadsvärde är inte pris. Marknadsvärde är en abstraktion som påverkas av marknaden och inte en enskild individ. Priset är ett utfall av en enskild transaktion. Begreppen står nära varandra men är inte samma sak. Marknadsvärdet för ett objekt är alltså inte det faktiska utfallet vid en försäljning utan - som definitionen ger - det mest sannolika utfallet (priset). Det här är sannolikhetslära och brukar förklaras med en normalkurva. Om det hypotetiskt antas att en försäljning av en fastighet upprepas ett antal gånger vid samma tidpunkt skulle det ge en variation i prisutfallet. Det kan förklaras av att köpare och säljare har olika info, skilda preferenser, m.m. vid varje upprepning. Utfallen skulle då uppvisa en normalkurva där det mest sannolika priset är mitt i kurvan (se nedan). Det mest sannolika priset är alltså det pris som skulle bli utfallet flest gånger. Det är den vedertagna definitionen av marknadsvärdet.
Normalkurva som visar sambandet mellan pris och sannolikhet med toppen vid mest sannolika pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas jag har framfört övertygande förklaring till marknadsvärde kontra pris nu!
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.