P
Andjul Andjul skrev:
Innan bygget av ett uterum ens påbörjats är kostnaden alltså uppe i 27560:-.
Bygglovshantering är ju inte konkurrensutsatt. Då blir det då där.
 
P pmd skrev:
Japp. Det krävs lång träning för att bli av med sin empati.
Mobbing i skolan är för jävligt
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Även med Vår/Höst partier (WG62) så blir det fruktansvärt varmt i söderläge. Jag byggde ett uterum på 15kvm med pannor på taket och vår temp registrerade över 45 grader på sommaren. I nya huset ligger det mer i öst och även där blir det varmt men inte lika illa :)
Kanske lika bra att gå på sommarglas. Blir ju billigare...
 
Värmen på sommaren får bli ett senare bekymmer :p planen med vår/höst plus är att förlänga säsongen och kunna köra gasolvärmare på vintern för att sitta där när vi har gäster. På julafton osv :)
 
Andjul Andjul skrev:
Värmen på sommaren får bli ett senare bekymmer :p planen med vår/höst plus är att förlänga säsongen och kunna köra gasolvärmare på vintern för att sitta där när vi har gäster. På julafton osv :)
Det fungerar absolut. Vi höll runt 16-17 grader under vintern med möjlighet att värma upp. Jag hade en fläktkonvektor i Uterummet.

En liten nackdel med WG62 partierna är att flugor tar sig in. Vi hade pulpettak och alltid en del flugor där inne. Hade man inte varit inne på någon månad var golvet fullt med döda flugor :p
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det fungerar absolut. Vi höll runt 16-17 grader under vintern med möjlighet att värma upp. Jag hade en fläktkonvektor i Uterummet.

En liten nackdel med WG62 partierna är att flugor tar sig in. Vi hade pulpettak och alltid en del flugor där inne. Hade man inte varit inne på någon månad var golvet fullt med döda flugor :p

Morsan och farsan har också wg62eco och vi har suttit där varenda familjekväll nu under vintern så jag ser väldigt mycket fram emot det :)

Köket här hemma är väl normalstort, men själva middagshörnan är lite begränsad pga murstocken, så uterummet kommer bli grymt :)
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Andjul Andjul skrev:
Jag höll på att glömma en relativt stor grej som hände i samband med besiktningen av dräneringen. Gästrummet i källaren som hade ”ventilerade” väggar var inte så ventilerade som man kan tro. Träreglar och isolering direkt mot ytterväggar som var dyngblött och halvruttet på sina ställen. Gömde sig även en del el bakom dessa väggar när jag rev dom.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

[bild]

Kort konstaterat: Vissa ska bo i hyresrätt och ingenting annat.
Brukar klaga lite på vad dom hittat på här hemma... men detta spelar ju i en annan liga

Ser du objektet vid frånslagen arbetsbrytare?
”Inbyggd och frånslagen, behövs arbetsbrytare låsas räcker väll ytterdörren?”
Suck alltså...!

Snyggd trådning mellan dosorna! Imponerande vad folk hittar på!
 
R Robin Lindberg skrev:
Brukar klaga lite på vad dom hittat på här hemma... men detta spelar ju i en annan liga

Ser du objektet vid frånslagen arbetsbrytare?
”Inbyggd och frånslagen, behövs arbetsbrytare låsas räcker väll ytterdörren?”
Suck alltså...!

Snyggd trådning mellan dosorna! Imponerande vad folk hittar på!
Fördelen nu när allt ligger i historien är att det i alla fall har varit väldigt tillfredsställande att göra om allt och göra rätt :p

Nu börjar allt kaos med dolda fel få lite distans tidsmässigt också och jag börjar få svårt att minnas tillbaka på allt vi gjort så det känns som rätt val att ha skapat den här tråden så man kan titta tillbaka :)
 
Igår rök ”bryggan” :)

om bara tjälen kan gå ur nu så vi kan sätta fart :D det kliar rejält i fingrarna att få börja nu :D Vit tegelvilla med rivna träplankor på en delvis snötäckt gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alex Hallberg och 1 till
  • Laddar…
Temperaturen ute håller sig låg och uterummet ska stå på skuggsida, så vi väntar fortfarande på att marken ska mjukna :)

Under tiden är det bara vanligt vårfix. Vi har röjt lite slänten med trimmern och sen har jag piffat lite i garaget.

nu har även verktygsvagnen anlänt så nu känns det som en barndomsdröm gått i uppfyllelse :love:

Före-och-efter-bilder av ett organiserat garage med verktygsvagn och vägghängda verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 6 till
  • Laddar…
Hur går det med projektandet? ;) /Tobbe
 
Hur går det med projektandet? ;) /Tobbe
 
T t.englund skrev:
Hur går det med projektandet? ;) /Tobbe
Lite trögt för stunden :p

Grunden är färdigt för själva uterummet, och höjdrädd som man är så löser en firma resningen av stomme och lägger på tak. Förhoppningsvis börjar dom i veckan :)

när rummet sen är på plats kommer jag isolera och lägga golv :)


2 ton makadam och nästintill sjukligt överdimensionerat både i plintsättning och golvreglar :crysmile:



Grunden för ett uterum med överdimensionerade golvreglar och makadam framför en villa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mr.Ola och 5 till
  • Laddar…
Skön morgon lösning av hela tråden!

Helt grymt imponerad över hur grym du är!
 
Music Man Music Man skrev:
Skön morgon lösning av hela tråden!

Helt grymt imponerad över hur grym du är!
Tack för dina varma ord :)

Nu börjar det äntligen hända lite grejer här också :)

Alt: Vita enplanshus under renovering med ny terrass och omonterade utemöbler på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har även införskaffat lite utemöbler som för tillfället pryder framsidan, så får vi se vad som hamnar var :D

Utemöbler på ett trätrall framför ett vitt tegelhus med parasoll, växter och en skyddad gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.