Hej,

Jag ska bygga en stödmur (under 1m hög) men har ett frågetecken vad det gäller dräneringen. På instruktioner så lägger många ett dräneringsrör bakom första stenen.

Min mur kommer att i ena änden gå 90 grader mot en trappa och i andra går den aningen uppåt och bakåt, också mot grannen som jag helst inte avleder massa vatten mot. Så kan inte leda röret åt något håll liksom. I alla fall vad jag tänker.

Tips på hur jag ska göra? Kan man ha brunnar i muren som vatten kan rinna ur? Vet inte vad jag ska söka på för produkt dock.
Är dräneringsrör ett krav?
 
Du fyller med kross bakom muren. under muren så läggs rörstumpar 50 mm som går in 5 cm bakom och ca 20 cm ut på framsidan. Ca 0,5 meter mellan rören och du har då en bra avvattning som fördelar sig på flera ställen. Något dränrör bakom behövs inte.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du fyller med kross bakom muren. under muren så läggs rörstumpar 50 mm som går in 5 cm bakom och ca 20 cm ut på framsidan. Ca 0,5 meter mellan rören och du har då en bra avvattning som fördelar sig på flera ställen. Något dränrör bakom behövs inte.
Tack!
De rörstumparna ligger ovanför markduken också då antar jag?
 
Redigerat:
Har ingen betydelse, det är vätan bakom som ska ut. Helst ska det vara en grop med kross i som vätan kan gå ner i, men inte så noga med det.
 
  • Gilla
GustavSt och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde ett par hål i nederkant på muren, ca 10x10cm. Sen grus och markduk bakom. Har funkat i nästan 20 år. Ena muren nästan 2m hög i brant nedförsluttning….
 
  • Gilla
GustavSt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.