Jag har rivit ner tapet ner till betongen i vardagsrummet. Planen är att måla väggarna. Första tanken var att bredspackla. Men efter att ha testat på ytterväggen där det inte är så stor väggyta pga av fönster/balkong så insåg jag att det är ett alldeles för stort jobb för mig som glad amatör, och jag tror inte jag kommer få till en tillräckligt bra yta att måla på (om jag vill bli klar i år...).

Det har ju tidigare suttit tapet rakt på den här väggen, så jag tänkte att renoveringstapet borde ge en tillräckligt bra yta för att måla på. Men nu har börjat bli osäker. Väggen är relativt slät, men den är också rätt porös på många ställen med en del småhål på ~1-3 mm. Den är väldigt känslig och vid nedrivning av gammal tapet var det lätt att skrapa bort stora delar av väggen. Jag har spacklat och slipat större hål och ojämnheter, dels som blev vid nedrivning och dels relativt stora hål som var över tapetserade.

Har också kört en vända med slippapper på alla väggar för att få bort ev. tapetrester och annat löst.

Här ett exempel på hur hela väggen ser ut
Renoveringsobjekt, naken vägg, spacklade fläckar, fönster med persienner, radiator, tom rum, under konstruktion eller förberedelse för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ommålad vägg, flagnande, skadad, bleka färger, renoveringsbehov, strömbrytare, tom rumshörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och lite bilder på hur ojämnheterna ser ut:

Ojämn, beige yta med små fläckar och porer, möjligen en vägg eller stentextur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit dubbel ljusströmbrytare monterad på en vägg med sliten textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har köpt Nyans Cover renoveringstapet. Är det någon som har erfarenhet av den eller liknande? Har sökt lite på forumet men de flesta som ställer liknande frågor har betydligt sämre väggunderlag på sina exempelbilder.

Tack på förhand! :)
 
Det kommer funka bra, men prima väggen en gång först med 50/50 vatten/vävlim innan du sätter renoveringstapeten då underlaget suger mycket.

Använd flödigt med vävlim när du sätter renoveringstapeten sedan.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det kommer funka bra, men prima väggen en gång först med 50/50 vatten/vävlim innan du sätter renoveringstapeten då underlaget suger mycket.

Använd flödigt med vävlim när du sätter renoveringstapeten sedan.
Tack!

Det låter ju lovande. Jag köpte våtrumslim då jag läste att det kunde vara bra för att få det att fästa ordentligt och att det ev. var bättre på att "fylla ut" ojämnheter. Det kanske är overkill? Jag kan ju dock köpa ett vanligt vävlim för "priming"-biten.

Behöver man slipa väggen igen efter förlimningen?
 
Sorry, det är helt riktigt att du ska använda våtrumslim för tapeten och inget annat. Jag tänkte en sak och skrev en annan... :oops:.

Till primer kan du dock använda vävlim och spara några kronor om du vill, men det går lika bra med vävlim där också. Du bör inte behöva slipa mellan om du lägger på lagom tjockt. Men ta en koll innan du sätter igång och tapetsera.

När du tapetserar hörn, så fukta tapeten så du lättare får in den i hörnet om den är styv. och snåla inte på limmet, särskilt inte i hörnen.

Välkommen hit till forumet förresten! :)
 
mexitegel mexitegel skrev:
Till primer kan du dock använda vävlim och spara några kronor om du vill, men det går lika bra med vävlim där också. Du bör inte behöva slipa mellan om du lägger på lagom tjockt. Men ta en koll innan du sätter igång och tapetsera.

När du tapetserar hörn, så fukta tapeten så du lättare får in den i hörnet om den är styv. och snåla inte på limmet, särskilt inte i hörnen.
Grymt! Jag kom på en sak, köpte en billig primer-färg från Rusta då jag först hade tänkt måla på tapeten utan att riva ner, den färgen har jag kvar fortfarande. Skulle den funka att använda istället för tapetklister som primer? Eller är det bättre att köra med tapetklister? :)

mexitegel mexitegel skrev:
Välkommen hit till forumet förresten! :)
Tack! Det här forumet är ovärderligt för en amatör-hemmafixare :D
 
Jag hade inte chansat. Särskilt inte med en färg från Rusta, inte värt den lilla besparingen.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag hade inte chansat. Särskilt inte med en färg från Rusta, inte värt den lilla besparingen.
Då kör jag på tapetklistervarianten!

Jag passar på att bomba med frågor.

"Fönstersmygen" (tror jag det heter) runt balkongfönster och dörr var i ganska dåligt skick. Den var målad i samma färg som snickerier runt fönster/dörr och var väldigt sprucken och flagnad. Det var även en del skador på ytterhörn längs med vägg. Jag har skrapat bort lös färg, spacklat och slipat. Det är dock ganska svårt att få det helt perfekt. Speciellt i ytterkanten där det är småsprickor och skador. I efterhand borde jag kanske ha spacklat in en pappersremsa, men det är lite sent nu när jag redan bredspacklat väggen ovanför.

Fönster med persienner, stege vid sidan, behov av renovering eller målning, skugga av fotografen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har köpt en vit snickerifärg som jag tänkte måla dörrfoder, fönster, balkongdörr med. Tanken var att även då måla fönstersmygen med samma färg (även om det inte är trä där utan där är det betong/spackel) och kanske låta det gå upp någon cm ovanför. Jag såg ett youtube-klipp där en målare sätter renoveringstapet runt fönster och han viker in tapeten runt ytterhörnet och sätter hela vägen in mot kanten. Därefter tänkte jag lägga fog intill väggkanten för att dölja skarven. Kan det funka tro, eller kommer tapeten släppa av fukten från vädringsspalten?

Färgen var väldigt sprucket ovanför vädringsspalten och jag misstänker att är på grund av kalluft och fukt. Finns det något man kan göra för att förebygga det? Man kanske inte ska använda vanlig snickerifärg?

En serie svarta prickar ordnade längs en vägg ovanför persienner, tyder på insektsaktivitet eller smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur längesen målades det sist? Om det blir så fuktigt att färgen flagnar känns det som det är lite fel förutsättningar kring ventilationen om än inte ovanligt. Men menar du att det är fuktskador runt hela dörr- och fönsterpartiet?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Hur längesen målades det sist? Om det blir så fuktigt att färgen flagnar känns det som det är lite fel förutsättningar kring ventilationen om än inte ovanligt. Men menar du att det är fuktskador runt hela dörr- och fönsterpartiet?
Det är nog inte fuktskador, men det var väldigt sprucket och flagnat. Jag vet tyvärr inte när det målades sist, jag flyttade in i mitten av januari. Kan tänka mig att det var ett tag sedan med tanke på hur slitna fönstren är rent allmänt i lägenheten.

Så här såg det ut innan jag började ta bort tapet och skrapa bort lös färg ovanför fönstret:

Förstörd gipsskiva ovanför en vikdörr, behöver reparation eller byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slitet kakel i badrum med sprickor och skador på fogmassa och tätskikt. Renoveringsbehov tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid balkongdörren

Närbild på slitet område med flagnande färg på en vägg eller yta, med bruna och beige toner.


Och när jag tog bort tapet och skrapade färg så släppte det ganska rejält från väggen
Skadad vägg och list, spackel, behov av renovering, synlig skruv, avskalad färg och kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sliten interiör, skadade väggar, fläckad målning, radiator, inomhusskador, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.