Någon som har sett testet av kopplade 2 glas fönster som energimyndigheten ska ha men som inte verkar finnas. Och som dinbyggsre.se tror på men som ingen har sett.

Något som vet vart jag får tag på det??

Det enda test jag hittar är detta, men där är u-värde 2,26 och dinbyggsre.se tror på ett test som ingen har sett som visar u-värde 3.0. Vilket ska man tro på? Det man ser eller det som man bara har hört talas om.

TABK--99/3055
Lågemissionsglas och
renovering förbättrar äldre
fönsters värmeisolering
Bertil Fredlund
Denna rapport hänför sig till forskningsanslag från Teknopol i Lund och Fönster Hant-
verkarna AB i Bjäresjö, Ystad till institutionen för Byggnadskonstruktionslära, Lunds
tekniska högskola, Lund.
 
dinbyggsre.se? menar du dinbyggare.se ?
Om du avser en speciell artikel så länka den direkt så det finns diskussionsunderlag.
 
Nu har jag fått dom att ändra i artikeln så att den stämmer mer med verkligheten :)

Lönar det sig att köpa nya fönster?

Ett klassiskt kopplat tvåglasfönster har ett U-värde på ca 2,5. Men när det gäller u-värde på kopplade tvåglasfönster så måste man ta hänsyn till flera aspekter. 1. Hur stor är träytan i fönsterbågen, ju mer trä desto bättre värden. 2. Hur stor är glipan mellan fönsterbåge och karm, det påverkar också u-värdet. 3. Tittar man endast på själva glaset är ett värde på ca 3.0 rimligt. Det finns inte något fixt värde enligt Bertil Johnson som arbetar på RISE (Ri.se) med värmeförluster i fönster under många år.

Tidigare stod det bara.
Ett klassiskt kopplat tvåglasfönster har ett U-värde på ca 3,0.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.