Byggahus.se

Ägaruppgifter för fastigheter ska även fortsatt vara hemliga

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. H
    Moderator · Nivå 25
    Men den uppgiften kan de väl få ut från lantmäteriet istället?

3. fia_mstd
    Medlem · Nivå 11
    Ja jag förstår inte riktigt deras problem.

4. R
    Medlem Nivå 5
    Fast kanske bara via telenfon eller vanlig post, inte digitalt som via skatteverket.

5. Stickan56
    Medlem · Nivå 10
    Javisst! Det är bara att skicka en mejl till LM.

Stickan

6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag förstår inte!
    Senast idag fick min fru, som inte varit engagerad i något som har med fastigheter att göra,
    ett brev från Villaägarna, alltså Villaägarnas Riksförbund, med texten (i sammandrag):
    Osv.
    Och villaägarförbundet ville naturligtvis ha en ny uppskrämd medlem för 395 kr/år.

Var kan Villaägarna ha fått uppgifterna och fastighetsägarens namn och adress ifrån?
    Enkel gissning: Lantmäteriet läcker som ett såll :thumbdown:

7. H
    Moderator · Nivå 25
    "vem som helst" kan bli uppkopplad mot lantmäteriets databaser. Ex. så har fastighetsmäklare en sådan uppkoppling, även banken får fram ägaruppgifter direkt på skärmen osv.

8. useless
    Lök. · Nivå 25
    Hitta.se och liknade sidor visar ju också fastighetsaffärer, bygglovsansökningar, etc, så det kan inte vara så svårt att komma över informationen.

Kredupplysningsföretagen är väl sura för att dom inte får all information gratis från skatteverket längre?

9. T
    Medlem · Nivå 8
    Jag tror de handlar om pengar. Skatteverket är en offentligt skattefinansierad ( :D ) verksamhet, dvs de som de lämnar ut går under offentlighetsprincipen och då ska informationen lämnas ut gratis eller till den verkliga kostnaden. Dvs en ganska låg kostnad.

Medans lantmäteriet är en avgiftsfinansierad verksamhet. Dvs du kan få ut samma uppgifter som från skatteverket men då till ett betydligt högre pris. Ett pris som lantmäteriet sätter.

• Laddar…
  10. H
    Medlem · Nivå 8
    Svårt är det väl iofs inte men t ex Hitta.se samarbetar eller köper information från diverse olika. Bland annat Bisnode, Metria och Lantmäteriet.