Hej. Skall bygga en loftsäng i grabbens sovrum och kommer att utföra den bärande ramen i stål för att hålla nere dimensionerna. Takhöjden är begränsad så ramen kommer att bestå av ett vinkeljärn som håller en ribbotten med madrass. Sidor/räcke görs av skivmaterial. Jämfört med resårbotten "tjänar" jag ca 15cm i höjd.

Förutsättningar
Sängen skall placeras längsmed rummets kortsida som mäter 330cm i bredd. Hela rummets sida skall alltså utgöras av säng (det blir 1 hel + en något avkortad madrass). Väggen mot långsidan av sängen är betonghålsten och korsidorna är uppleglad lättvägg (45-stomme med OSB+Gips) med stående 45x95 som förstärkning i läge där sängens hörn blir.
Allt detta krångel gör jag för att slippa synliga stolpar. Sängen skall alltså bara fästas mot 3 väggar och ena långsidan blir då "fri".

Till frågeställningen
Ribbotten skall läggas i en ram av vinkelstål. Ramen svetsas på plats. Ramen fästs i en långsida och två kortsidor (90cm bred säng). Vilken dimesion på vinkelstål kan vara lämplig för detta? En utbredd last av ett antal barn (man får väl anta kanske 300kg) skall det hålla för. Värsta fallet blir väl om två vuxna sätter sig på mitten av den 330cm långa "fria" stäckan.

Tack på förhand till er som tar er tid att svara!
 
Om man dimensionerar med hänsyn till en maximal nedböjning på 11 mm (= 1/300 av längden) så skulle jag kunna tänka mig att det behövs en L-profil som är 60x60x6. Något förenklat antar jag att halva lasten hamnar på framkanten. Men det är ju främst en smaksak.
 
Förstår inte hur du sparar höjd med en stålkonstruktion, ribbbotten+madrass och bäddmadrass är väl lika tjocka oavsett rammaterial?
En högre frambalk i trä kommer dölja madrassen och vara en del av fallskyddet.

Om man vi ha en låg frambalk men i trä, så kan man göra som på den här bilden jag hittade, och göra stegen till en del av den bärande konstruktionen.
Svart stålkonstruktion av loftbädd med integrerad stege under uppbyggnad i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Förstår inte hur du sparar höjd med en stålkonstruktion, ribbbotten+madrass och bäddmadrass är väl lika tjocka oavsett rammaterial?
En högre frambalk i trä kommer dölja madrassen och vara en del av fallskyddet.

Om man vi ha en låg frambalk men i trä, så kan man göra som på den här bilden jag hittade, och göra stegen till en del av den bärande konstruktionen.
[bild]

Hej!
Vart hittade du bilden? Jag vill bygga precis samma sak men har noll erfarenhet :seenoevil:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.