Jag har tänkt att bygga en loftsäng till min dotter. Den behöver dimensioneras för att även en förälder ska kunna ligga bredvid för eventuell kvällsläsning. Ramen kommer att vara 2,60 x 1,05m och stå på fyra hörnstolpar och ena långsidan och båda kortsidorna kommer även att skruvas in i väggen med några få skruvar för stabilitet.
Inuti ramen tänkte jag använda 45x95mm på lågkant som spjälor där skummadrassen vilar på.
Jag vill helst inte att ramen ska bygga alltför mycket på höjden, så jag funderar på om det går att använda limträ 90x90mm som ram. Klarar det spännvidden på 2,6m? Om man istället väljer en vanlig regel, funkar det då med 45x145mm t.ex.? Tänker främst på den långsidan som inte ligger intill någon vägg.
Ett alternativ skulle vara att ha en extra stolpe bredvid stegen som förmodligen kommer vara ca 1,6m-2m på den långsidan.
 
Det låter rejält överdimensionerat.
 
  • Gilla
Mangan13 och 2 till
  • Laddar…
Tänker att du ändå vill ha någon slags kant på sängen som går över madrassen så att gå på bred limträ vinner du inget på. Så ribbor plus madrass så kommer du lätt över 15 cm så jag skulle kört på vanlig regelvirke 45x220. Att gå upp till 220 från 145 är mest för jag tror att de skulle bli snyggare. 45 mm ribbor är onödigt, skulle köpa en färdig ribbotten https://www.ikea.com/se/sv/p/luroey-ribbotten-90160211/
 
Redigerat:
Köp en färdig ribbotten så blir det inte så stumt, de är dessutom ofta i kvistfritt fint tunnt material.

/W
 
T topmount skrev:
Tänker att du ändå vill ha någon slags kant på sängen som går över madrassen så att gå på bred limträ vinner du inget på. Så ribbor plus madrass så kommer du lätt över 15 cm så jag skulle kört på vanlig regelvirke 45x220. Att gå upp till 220 från 145 är mest för jag tror att de skulle bli snyggare. 45 mm ribbor är onödigt, skulle köpa en färdig ribbotten [länk]
Jag formulerade mig nog lite otydligt innan, men jag tänkte att madrassen kommer ligga både på ramen och ribborna, och sedan bygga ett fallskydd som kant som skruvas in utanpå ramen, och mot väggarna där kortsidorna är. På så vis kommer madrassen ligga direkt mot väggen utan någon kant där.

Den färdiga ribbotten som du hänvisade till, behöver den förstärkas något undertill? Den ska kunna bära minst 110kg.
 
Redigerat:
Jag har även en ide om att bygga ett innertak med t.ex. plywood och sätta dit spotlights under sängloftet. Isåfall tänkte jag skruva fast plywooden i ribborna.
 
T
Som flera har skrivit här så är det väldigt kraftigt dimensionerat med 45x145 för sargen till sängen. Om du tar en 45x95 och lägger upp (på högkant) på två upplag 260 cm isär och ställer dig på den så ser du snabbt hur mycket den kommer att svikta för en punktlast med din vikt.
Om du tycker att det är för mycket svikt så ta en 45x120 och kolla igen osv tills du hittar en som känns OK.
Jag gissar att du kommer att se att 45x95 är tillräckligt starkt men möjligen sviktar lite när du står/hoppar på den (vilket skulle kunna motsvara att man som vuxen hoppar upp i sängen och hänger på yttre sargen) och vill gå upp till 45x120.
Se bara till att det inte är några kvistar i ytterkanterna på regel - särskilt inte i underkanten.

Om du har verktyg/maskiner för att hyvla virket till annan dimension så kan du, för att få bort den rundade kanten på reglarna, med fördel ta ner den på bredden för att få ett "smäckrare" utseende. Det som kan vara bra att göra är att fästa en ribba på mitten av sängen mellan reglarna för att stoppa dem från att böjas isär, vilket skulle kunna göra att ribbotten faller ur ramen.

Ribbottnarna som IKEA har är gjorda för att fungera så du behöver inte vara rädd för att de är för klena för en vuxen och ett barn. De har inte 105 cm breda så tipset är att köpa en 120 och kapa den på bredden och sen skruva fast en ribba i var ände och en på mitten för att "hålla ihop" ramen och få ribbotten att ligga still.
Vill du inte ha ribbotten liggande ovanpå regelstommen så skruvlimma en list på insidan ramen som ribbotten vilar på och fäst i.
Vi har en dagbädd från IKEA som har ribbor som är 15-18 mm tjocka och ca 40 mm breda på 80 cm bredd och den tål att jag sätter hela vikten på en ribba (alla utom en som hade en kvist... :) ) dock ska tilläggas att alla ribbor är fast i ändarna.

När det gäller innertak så kanske du ska fundera på vitlackad hålmasonit för ventilationens skull (eller ha lite hål i en plywood) då fukt kan ventilera bort och inte resultera i svartmögel på oskyddat/omålat trä eller i madrassen.

Sen är alltid det generella tipset att leta efter så kvistfria reglar som möjligt och allra helst sortera bort dem som har större kvistar i hörn/sidor på virket. Små kvistar som går rätt igenom har ingen större påverkan på hållfastheten.
 
Tack för bra synpunkter.
Men om jag väljer en färdig ribbotten så antar jag att den inte kan användas för att även skruva fast innertaket med? Det var därför jag tänkte på 45 reglar som ribbor. Kanske blir bra med glespanel 28x70mm under ribbotten, eller rent utav glespanel som ribbor istället och sen skruva fast innertaket i glespanelen?
Takhöjden är 240cm och jag skulle vilja ha ca 75cm från tak till madrass, räknar med ca 15cm för skummadrass o eventuell bäddmadrass, minst 140cm under innertaket vilket gör att ribbor + innertak kan max vara 10cm men gärna lite marginal.
 
T
En ribbotten som IKEA säljer ger ju viss svikt till sängen vilket inte är fel, en ribbotten av 28x70 kommer bli helt stum. Är nog inget problem för ett barn men för en vuxen kan det spela roll - det beror lite på madrassen.

Med dina önskemål om 140 cm under sängen, 75 cm ovanför och 15 cm madrass så kommer du att få 10 cm att bygga hela ramen och ribborna så då blir det till att sätta ribborna på ett sätt så de inte kommer över ramen alls (givet att du är bestämd att madrassen ska ligga ovanpå för att inte få en kant, enligt ditt tidigare inlägg)

Jag skulle isf kolla om en 45x95 inte räcker och sen sätta en skruvlimmad list på insidan ramen precis en ribbas tjocklek ned och sen i undersidan den listen skruva några tvärgående ribbor att fästa skivan i.
Då måste listen vara av en dimension som ger plats för det men också klara att bära ribbotten.

Skulle du välja att ha ramen utanför madrassen så finns det lite mer möjlighet att ha kraftigare ramvirke, som en 45x120 eller 45x145 om en 45x90 blir för klen.

Å andra sidan så hade jag en säng i min ungdom som hade en ram av 22x95 i furu och sen ribbotten med hålmasonit på som spikats fast i lister som spikats in i ramen så jag har svårt att tro att en 45x95 ska bli för klen.
Det höll tills jag och dåvarande flickvännen sov i sängen och spikarna som höll listen drogs ur ramvirket på en sidan och hela botten föll ner på golvet...
Det var alltså inte virket som gav upp utan de för klena spikarna som drogs ur.
 
Jag tror jag bestämt mig för en kombination av båda varianterna. På långsidan mot väggen så kommer det bli en 45x95 som skruvas fast på väggen, med en skruvlimmad 45x45 som stöd en ribbas tjocklek ned, som ska bära ribbotten. Och på andra långsidan tar jag istället en 45x195 som istället sitter utanför madrassen för att även agera stöd för att hålla madrassen på plats inuti och även för att fästa ett fallskydd ovanpå. Även den långsidan kommer att ha en skruvlimmad 45x45 som stöd för ribbotten.
Sätter även en 45x45 i mitten också i ramen, och använder alla 45x45 till att skruva upp sängloftets innertak i också.

Brukar ribborna på ribbotten hänga ihop med hjälp av band ytterst? Tänkte på om det funkar att korta ned 120-ribbotten till 100,5 utan att banden också behöver tas bort (långsidan mot väggen ska också bära madrassen, därav räknar jag bort 4,5 så det blir 100,5 istället för 105)

Om tre av ramens sidor endast skruvas fast i väggen och inte står på några stolpar, vilka skruv och hur långt avstånd mellan skruvarna behövs isåfall? Väggen har stående reglar och sedan osb-skiva + gipsskiva. Räcker det med att skruva så det fäster i osb, eller bör några skruvar även fästa i väggregeln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.