Hej,

Jag bygger inte nytt utan renoverar, det sitter ingen plast/diffusionsspärr i taket enligt besiktningsmannen. Jag har gipsat alla tre sovrum och missade att lämna plast. Kan jag montera plast på renoverings gipset och lämna ännu ett lager renoverings gips?
 
Vad finns ovan taket, isolering mm?
 
Isolering bara..
 
Ok , hur tjock isolering?
 
  • Gilla
Diamantii
  • Laddar…
Kollade från vinden, 20cm isolering och under isoleringen ca 10 cm träspån
 
Lite pilligt med diffusionsspärr i befintliga hus, vi har provat två sätt: a) sätta plastfolie som diffusionsspärr och sedan nytt ytskikt (vi har satt trä över gips) och b) att måla en diffusionsspärr. Vi valde detta där vi har en träkonstruktion som vi vill bevara. Det var ganska jobbigt, vi strök sju lager. Enklare på slät gips, det går att rolla. Om detta sätt är ok enligt besiktningsman vet jag inte. Det är ju inte så lätt att kontrollera visuellt även om det sannolikt funkar minst lika bra som diffusionsspärr.
Vitmålad träkonstruktion i tak med synliga stråk efter målning av diffusionsspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Diamantii
  • Laddar…
Jag skulle inte bry mig i plasten om det är sovrum, badrum/tvättstuga är mer känsligt pga fukt i luften. Har övriga rum plast ?
 
  • Gilla
Diamantii
  • Laddar…
Sen jag sett hur det ser ut på råsponten under tjärpappen på yttertaket ovanför just det där sovrumstaket i mitt förra inlägg så drar jag följande slutsatser: bygg med fuktspärr inåt rummet och diffusionsöppet (eller rejäl luftspalt) utåt luften om du vill undvika fuktskador.

Nu är fuktspärren på plats, återstår att lägga om taket. Med en vettig konstruktion kunde det hållet i 20 år till.
 
  • Gilla
Diamantii
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.