Varför kör ni inte gasolkaminer istället gott folk? Gasol kostar 2,5kr/kwh och man kan ha hela pjäsen med kamin och gasolflaska inomhus och slipper bränd lukt med.
 
K kurlakarl skrev:
Varför kör ni inte gasolkaminer istället gott folk? Gasol kostar 2,5kr/kwh och man kan ha hela pjäsen med kamin och gasolflaska inomhus och slipper bränd lukt med.
Tänker mestadels på fukt och CO2-halten som genereras av gasolförbränningen om du cirkulerar det inomhus. Med dessa dieselbrännare så kan du ju (förslagsvis) låta insug och utblås till brännaren "hänga utanför" medan man cirkulerar varm inomhusluft över flänsarna på aggregatet = ingen extra tillsatt fukt eller CO2, enbart uppvärmning av befintlig inomhusluft. Kinamojängen erfordrar i mitt fall 2x~2tums värmesäkrade hål i bröstpanelen under sidoljuset vid ytterdörren.

Finnes där någon smutt gasolbrännare/kamin som har både till- och frånluft som inte kyler uppvärmningen och därtill innebär en halv ombyggnation/bygglov av kåken så är jag idel öra.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Tänker mestadels på fukt och CO2-halten som genereras av gasolförbränningen om du cirkulerar det inomhus. Med dessa dieselbrännare så kan du ju (förslagsvis) låta insug och utblås till brännaren "hänga utanför" medan man cirkulerar varm inomhusluft över flänsarna på aggregatet = ingen extra tillsatt fukt eller CO2, enbart uppvärmning av befintlig inomhusluft. Kinamojängen erfordrar i mitt fall 2x~2tums värmesäkrade hål i bröstpanelen under sidoljuset vid ytterdörren.

Finnes där någon smutt gasolbrännare/kamin som har både till- och frånluft som inte kyler uppvärmningen och därtill innebär en halv ombyggnation/bygglov av kåken så är jag idel öra.
Jag har hittills inte märkt av någon ökad fukt inne. Och ingen dålig luft heller. Har man frånluftspump är nog flödet och luftomsättningen tillräcklig kan jag tänka.
 
K kurlakarl skrev:
Jag har hittills inte märkt av någon ökad fukt inne. Och ingen dålig luft heller. Har man frånluftspump är nog flödet och luftomsättningen tillräcklig kan jag tänka.
Har tyvärr inte samma bra förutsättningar för stunden.. 70-tals kåk med diskutabelt självdrag efter nya täta fönster och bortplockad oljepanna, uppvärmning med LVVP så jag vill inte öka på den ev. fukt som redan infinner sig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Varför kör ni inte gasolkaminer istället gott folk? Gasol kostar 2,5kr/kwh och man kan ha hela pjäsen med kamin och gasolflaska inomhus och slipper bränd lukt med.
Vill inte ha öppen låga i garaget och har tråkiga erfarenheter från div gasolvärmare då de kräver stora volymer syre och blir lätt att man missar den delen när folk börjar använda dessa inomhus utan bra tillluft.
 
wildeside wildeside skrev:
Har du någon fakta som stödjer att det skulle börja brinna i en China värmare och hur ofta det hänt?
Nej

Men en tumregel lyder: ”Vill du att det börjar brinna -köp elprylar från Kina”

Finns bra prylar som tillverkas i Kina men som är CE-märkta och ägs av utom-Kinesiska bolag. Exempelvis iPhone, Tesla m.fl.

Men köper du direkt från Kina-bolag så får du kolla med din hemförsäkring vad som gäller vid brand.
 
O
M Matte Bygg skrev:
Nej

Men en tumregel lyder: ”Vill du att det börjar brinna -köp elprylar från Kina”

Finns bra prylar som tillverkas i Kina men som är CE-märkta och ägs av utom-Kinesiska bolag. Exempelvis iPhone, Tesla m.fl.

Men köper du direkt från Kina-bolag så får du kolla med din hemförsäkring vad som gäller vid brand.
Kan tycka det är billigare för er att bara sätta eld på garaget med en gång! Så slipper ni klydda med att hämta skiten från Postnord..
 
Jag har en Webasto 2kW i båten och specen på den verkar stämma med energiinnehållet i diesel på 10 kWh/l.

Tabell som visar uppvärmningskapacitet och bränsleförbrukning för en anordning med värden angivna i kW och l/h.
 
K Kane skrev:
Jag har en Webasto 2kW i båten och specen på den verkar stämma med energiinnehållet i diesel på 10 kWh/l.

[bild]
Webasto värmare används i företrädesvis i personbilar och mindre utrymmen som exv. båt.

Webasto är kvalitet dessutom. Inget Kina-skräp.
 
Finns flera jämförelser på webasto och kina kopiorna på youtube. Men 10x högre pris för webasto än kopiorna är ganska saftigt.
 
  • Gilla
Bjor och 1 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Nej

Men en tumregel lyder: ”Vill du att det börjar brinna -köp elprylar från Kina”

Finns bra prylar som tillverkas i Kina men som är CE-märkta och ägs av utom-Kinesiska bolag. Exempelvis iPhone, Tesla m.fl.

Men köper du direkt från Kina-bolag så får du kolla med din hemförsäkring vad som gäller vid brand.
Ett påstående utan fakta. Hur många dieselvärmare börjar brinna utan och hur många med CE märkning? Fins någon statistik?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
wildeside
M Matte Bygg skrev:
Nej

Men en tumregel lyder: ”Vill du att det börjar brinna -köp elprylar från Kina”

Finns bra prylar som tillverkas i Kina men som är CE-märkta och ägs av utom-Kinesiska bolag. Exempelvis iPhone, Tesla m.fl.

Men köper du direkt från Kina-bolag så får du kolla med din hemförsäkring vad som gäller vid brand.
Min erfarenhet är iaf att ingen av 9 st China värmare som jag vet finns och används av mej och folk i min närhet har börjat brinna okontrollerat, den äldsta som jag har har använts flitigt i 8 vintrar och värmer fortfarande bra.
 
  • Gilla
David__11
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Min erfarenhet är iaf att ingen av 9 st China värmare som jag vet finns och används av mej och folk i min närhet har börjat brinna okontrollerat, den äldsta som jag har har använts flitigt i 8 vintrar och värmer fortfarande bra.
Det räcker med att det händer 1 gång så e man körd. brinner det så är det inte bra.

Jämför Kina-värmarna med att du har haft hemförsäkring i 30 år och så slarvar du 1 år för att spara och säger upp försäkringen. Då är olyckan där och du står med Svarte Petter.

Brinner Kina-värmarna 1 gång så är det 1 gng för mkt.

Edit: förklara den för Pellen på försäkringsbolaget.
 
Redigerat:
M Matte Bygg skrev:
Det räcker med att det händer 1 gång så e man körd. brinner det så är det inte bra.

Jämför Kina-värmarna med att du har haft hemförsäkring i 30 år och så slarvar du 1 år för att spara och säger upp försäkringen. Då är olyckan där och du står med Svarte Petter.

Brinner Kina-värmarna 1 gång så är det 1 gng för mkt.

Edit: förklara den för Pellen på försäkringsbolaget
Är väl samma om en webastovärmare börjar brinna?

Fast min erfarenhet av webasto är ju att dom varken brinner eller avger nån värme :thinking:
 
  • Haha
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.