Hej forumet,

Mitt hus (enplan med källare, byggt 1955 och köpt i höstas) har ca 150kvm lertegeltak idag. Tyvärr är en del läkt rutten och en del pannor har därför lagt sig på pappen.

Det är med andra ord dags att se över taket och jag har några frågor till det kunniga forumet:

1) Hur länge tycker ni att jag törs vänta med takomläggningen? Det finns inga läckor idag och det finns många saker att göra med pengarna. Eller är det korkat att vänta?

2) Bör man behålla det gamla teglet och bara byta papp och läkt? Om man byter - ska man lägga betong- eller lertegel?

3) Jag har fått en offert på drygt 150000 (ca100' för jobb, 50' för material) för omläggning (återanvända gammalt tegel), vindskivor, plåtjobb och takavvattning och väntar på en ny offert. Det känns lite dyrt när man läser här i forumet om andras offerter - vad säger ni?

Det vore kul att se vad ni tycker är rimliga nivåer för:
- återanvända gammal tegel men ny papp, läkt, skivor och avvattning
- samma som ovan men nytt lertegel
- samma som ovan men nytt betongtegel

Slutligen - har ni några bra tips när det gäller val av firma, något särskilt som man ska kolla upp?
 
En kollega fick just sitt tak omlagt, han hade ca 150 kvm betonpannor, bytte till samma sak, fast belagda, (färgade) pannor.

Det var även en del plåtarbeten, han fick det gjort för drygt 70 000. Han verkar nöjd med resultatet. Firman var svensk men killarna som var där pratade inget språk som kollegan begrep.

Personligen tycker jag att det blir snyggare med lertegel på ett äldre hus. Det blir något dyrare (mycket dyrare material, men i totalkostnaden gör det inte så mycket).

För funktionen är nog betongpannor bättre, det blir tätare (mindre löv och annat skräp som blåser in under pannorna).

Om man låte en firma göra jobbet så är det ofta inte lönt att återanvända pannorna, det kostar mer att lyfta ner dem hela än att kasta ner dom i container och sedan köpa nya.
 
Räkna med ca 100 000kr om du byter till betongpannor.. allt material borde gå på ca 25000kr (lägg på 8-10k om du väljer nytt lertegel.), detta priset är iofs om en svensk firma ska betala svensk lön till de som arbetar och hyffsat högt räknat på både arbete och material, dyrare är dumt att acceptera.

Mvh Axelzon
 
Hej!

Jag har fått in en offert på mitt tak. Ca 100 kvm. Ny papp ny läkt, nya pannor (nibra, keramiska/tegel) ny plåt på två kupor, nya rännor och stuprör, ny plåt vid skorsten, nya vindskivor, allt gammalt material tas till tippen, avluftning. Dessutom byts det gamla sotarfönstret till ett velux 55x78. Däremot får jag måla vindskivorna själv. Byggnadsställning ingår. Tyckte det lät ganska rimligt men jag får väl ta in en eller ett par offerter till. Ca hälften är specat som arbetskostnad. Pannorna är iofs inte lika fina som vittinges lertegel men helt ok.
 
rek95 skrev:
Hej!

Jag har fått in en offert på mitt tak. Ca 100 kvm. Ny papp ny läkt, nya pannor (nibra, keramiska/tegel) ny plåt på två kupor, nya rännor och stuprör, ny plåt vid skorsten, nya vindskivor, allt gammalt material tas till tippen, avluftning. Dessutom byts det gamla sotarfönstret till ett velux 55x78. Däremot får jag måla vindskivorna själv. Byggnadsställning ingår. Tyckte det lät ganska rimligt men jag får väl ta in en eller ett par offerter till. Ca hälften är specat som arbetskostnad. Pannorna är iofs inte lika fina som vittinges lertegel men helt ok.
Hur mycket var offerten på då?
 
  • Gilla
Kinam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.