Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur bedömma om det är dags att lägga om taket?

1. U
    Medlem · Östergötlands Län · 38 inlägg

ulrikf

Medlem
    Jag bor i ett hus från 1981 och undrar hur man bedömmer om det är dags att lägga om taket? Vad brukar man titta på?

Yttertaket är beskrivet som: "Tätfalsade betongtakpannor, 50x75 mm bärläkt, 3,2mm säkerhetsboard, träfibertakstolar". Det är ett 1,5-planshus med en takkupa och ganska kraftig lutning på taket.

Jag har inte sett någon läcka, men varje år är det ganska mycket "grus" från pannorna i hängrännorna. Och i höstas såg jag en 2 x 1 x 0,5 cm bit i hängrännan, som måste lossnat från någon panna. Men stående på marken ser jag inga trasig pannor och inte heller några fuktfläckar synliga från de vindar som är enkla att komma in i.

2. J
    Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg

justusanderssonPremiumikon: Hand

Medlem
    Betongpannor har en begränsad livslängd. Hur lång den är beror på sådana faktorer som taklutning och var huset ligger (t.ex. nära skog eller liknande). Den släta ytan i pannorna eroderar långsamt bort och den grövre betongen kommer fram och blir en bra grund för mossa och liknande. Själv tycker jag att 40 år är en realistisk snittålder, men den kan vara både längre och kortare.

I ditt fall så är en rejäl taklutning en plusfaktor. Samtidigt har du en budgetlösning när det gäller undertaket. Hade du haft ett riktigt undertak med papp och råspont hade det inte gjort så mycket om vattnet tagit andra vägar. Mitt råd är att så länge det inte bildas mossa i kanterna mellan pannorna kan du ta det lugnt. Att du hittar grus i hängrännorna är egentligen ett tecken på att vattnet rinner åt rätt håll. Ha koll på situationen. Skulle du se spår av vattenläckage inomhus, är det dags att agera.

• Laddar…
  3. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 28 159 inlägg

KnockOnWoodPremiumikon: Hand

Grundstött
    Det börjar nog bli dags.
    Vi bytte våra betongpannor (plus papp och strö/bärläkt så klart) när det var 40 år gammalt.
    Det viktigaste är nog takpappen och att man ser över hängrännor och stuprör.

4. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 203 inlägg

ricebridgePremiumikon: Hand

Husägare
    Trasiga pannor ser man inte från marken, upp på taket och kolla. När du ändå är där så lyft på en panna och titta efter hur det ser ut inunder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.