Hej!

Jag har uppvärmning via Luft-vattenpump, äldre och säkert ganska billig modell från 2010.
Den är inkopplad på en äldre Nibe elpanna, på "från annan värmekälla" ingången.

Elpannan sköter sedan cirkulationspumparna, som alltid går när pannan är igång.
Den isolerade pumpen på bilden går till "från annan värmekälla"-slingan.
Den oisolerade pumpen går till en slinga som T-ar ut till två element i källaren (grön/gul pil) och en golvvärmefördelare för bostadsutrymmet (röd/blå pil).

Problemet är att den oisolerade pumpen blir skållhet på sommaren, vilket jag tolkar som att den jobbar mot vatten som inte kan cirkulera, då vattnet och rören också är varma närmast pumpen, men allt är svalt längre bort. Jag trodde att vattnet kunder cirkulera runt i den nedre delen av golvvärmefördelaren, under cirkulationspumpen, men det verkar vara felaktigt? Om det inte kan cirkulera där, tänkte jag att det ändå borde kunna cirkulera vatten i elementslingan.

Kan cirkulationen stoppas om det är felkopplat in/ut på något element, om retur går till inlopp eller liknande? Elementernas termostater är väl troligtvis stängda nu när det är varmt.

Komplex uppvärmningssysteminstallation med cirkulationspumpar och isolerade rör markerade med pilarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Värmesystem med cirkulationspumpar, isolerad och oisolerad pump, och anslutna rör indikerade med färgade pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bonusfråga: Tror ni det är lönsamt att stänga av Luft-vattenpump, elpanna och cirkulationspumpar på sommaren?

Då tappar jag luft-vattenpumpens föruppvärmning av varmvatten, och varmvattenberedaren får i stället sköta hela uppvärmningen, men sparar lite el på cirkulationspumpar.
 
Vore synd att tappa uppvärmningen av varmvattnet som sker med riktigt högt COP på sommaren med en luftvattenvärmepump. Skulle däremot stänga av alla cirkulationspumpar på sommaren. Vill man kan man kort motionera dem en kort stund var 14e dag för att det inte ska riskera att kärva fast.
 
  • Gilla
da98jpn
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vore synd att tappa uppvärmningen av varmvattnet som sker med riktigt högt COP på sommaren med en luftvattenvärmepump. Skulle däremot stänga av alla cirkulationspumpar på sommaren. Vill man kan man kort motionera dem en kort stund var 14e dag för att det inte ska riskera att kärva fast.
Tack för tipsen!
 
Det är nog bäst att köra pumpen så det inte blir stillastående och skapar luft och där med
Vörja rosta
J Josth skrev:
Vore synd att tappa uppvärmningen av varmvattnet som sker med riktigt högt COP på sommaren med en luftvattenvärmepump. Skulle däremot stänga av alla cirkulationspumpar på sommaren. Vill man kan man kort motionera dem en kort stund var 14e dag för att det inte ska riskera att kärva fast.
 
Stäng av pumparna!
Hur ska de kunna "skapa" rost?
Skulle nån av pumparna ha svårt att komma igång så är det bara att öppna centrumskruven och hjälpa den.

Jag stänger alltid av dem & har aldrig haft problem med att de inte startat.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Det ser ut som att ett av elementen är felkopplade, retur och framledning är förväxlat, så då blir det antagligen inget flöde i slingan på sommaren. Ska testa och koppla om och se ifall den pumpen som gick varmt förut slutar gå varmt.

Ska nog också sätta en separat brytare på samma cirkulationspump, så att det går att köra cirkulationspumpen till LVP-slingan och få varmvatten och samtidigt stänga av båda cirkulationspumpar för värmesystemet.

Angående golvvärmefördelaren verkar det "saknas" en bypass, därav blir det inget flöde där när alla slingor är stängda, om jag förstått saken rätt. Så denna pumpen borde nog också gå varm på sommaren, dock inget jag har märkt.

Kör ni andra utan bypass, och ser till att stänga av cirkulationspumpen till golvvärmen på sommaren?
 
E Edvuld skrev:
Kör ni andra utan bypass, och ser till att stänga av cirkulationspumpen till golvvärmen på sommaren?
Jag kör en tryckstyrd pump, med ventiler stängda så drar den ned varvtalet så problemet uppstår inte. Stänger dessutom av den manuellt på sommaren.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Hej igen,

elementet är nu rättkopplat, men det gjorde ingen skillnad.

Jag trodde att det fanns någon slags ventil i radiatorkopplet som gjorde att vattnet kunde gå direkt från tilloppet till returen, om termostaten är stängd, men så kanske inte alls är fallet? Det på bilden är bara en justering för att strypa returen, och inget som kan cirkulera vattnet?
Schematisk teknisk ritning av en radiatorventil med beskrivningar och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad finns det då för alternativ på sen vår och tidig höst om man inte vill riskera att pumpen går varm, innan man manuellt stängt av den?

1. Byta till tryckstyrd pump, t.ex. Alpha 1/2.

2. Bygga en egen bypass där retur och framledning går ihop, bortanför det sista elementet

3. Sätta dit den saknade bypassen på golvvärmefördelaren

Har jag missat något, förutom att vara bättre på att manuellt stänga av pumpen?

Tack på förhand!
 
Byt till en tryckstyrd c-pump.
Den ställer du in på tex 1Mvp (0,1 bar), stängs radiatorerna så varvar den ned.
Och sen kan du med fördel stänga c-pumpen under sommaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.