Tänkte dra ett nätverk hemma i mitt gamla hus och funderar om man kan dra en Cat5e kabel
i samma rör som elen eller kommer det att störa överföringen??
 
Nätverkskabelns isolering är inte gjord för samförläggning med 230V grundisolerade ledare så även om du skulle lyckas få i kabeln i röret så är det inte tillåtet.
 
Du får inte överhuvud taget förlägga datakabel i samma rör som starkströmen. Lägger man svagström i samma rör som starkström skall svagströmsledningen ha minst samma isolering som stakströmskabel och det har ingen datakabel, tyvärr. Vill man inte ha trådlöst kan man med hyfsad hastighet utnyttja husets elnät för dataöverföring.
 
elmont skrev:
Du får inte överhuvud taget förlägga datakabel i samma rör som starkströmen. Lägger man svagström i samma rör som starkström skall svagströmsledningen ha minst samma isolering som stakströmskabel och det har ingen datakabel, tyvärr. Vill man inte ha trådlöst kan man med hyfsad hastighet utnyttja husets elnät för dataöverföring.
jodå, finns gör det. Men för privatperson är det svårare att få tag på.
 
Fiberoptiska datakablar borde man rimligtvis få dra precis var som helst,
men vad reglerna säger vet jag inte.

/Hasse
 
gnistjagare skrev:
jodå, finns gör det. Men för privatperson är det svårare att få tag på.
Nädå, sök på HomePlug så får du massor av träffar. Tex på www.kjell.com
 
it-snubben skrev:
Nädå, sök på HomePlug så får du massor av träffar. Tex på [länk]
Där fanns ju bara sådana modem som utnyttjar elnätet. Frågan var om det fanns
datakablar med tillräcklig isolering för att få dras tillsammans med de vanliga elkablarna.

/Hasse
 
Redigerat:
Frågan gällde ju störningar.

Helt klart kommer 230v störa datasignalerna så frågan blir om det stör så mycket så att det märks på dataöverföringen.
Korta sträckor tillsammans med vanlig belysning och eluttag fungerar troligen utan problem. Vad som belastar elkabeln är nästa fråga men jag är tveksam till om det finns några laster i ett hem som stör speciellt mycket.

Fast nu var det ju tydligen inte tillåtet heller.

Men dom där prylarna för överföring via elnätet har ju funnits ett tag och påstås ju fungera bra.
 
En vanlig 230 grupp stör inte en datakabel oavsett last. 50Hz frekvensen är alldelles för låg för att störa en datasignal. Dessutom har du bra stördämpning i signaleringen i Ethernet.

Ska du dra en större industri med frekvensstyrda prylar eller extrema magnetfält, då är det dags att planera dragningen men i en vanlig bostad - där är det bara att dra på
 
Tack för alla svar!!
Hade tänkt dra kabel i rör där det ligger el, som enbart går till uttag för lampor osv,
men nu fick man ju reda på att det var förbjudet.
Så jag får väll lösa det på annat vis.
Det pratades om en kabel med samma isolering som starkstörmskabeln,
jag kan nämligen plocka ut materiel genom jobbet.
 
Det som stör är övertoner. Sådana har man inte i ett normalt hem. Nu är ju det elektriska gränssnittet i ethernet utformat så att det är bra på att undertrycka störningar som överlagras på signalen pga externa störkällor. Principen är att varje signal i ethernetkabeln utgörs av ett par, dvs två ledare som är tvinnade. En störning som kopplas över till detta par uppträder på samma sätt i bägge ledarna i paret och kan därför undertryckas i mottagaren, dvs mottagaren kan identifiera störningen som just en störning. Så att störa ut kommunikationen i en ethernetkabel är ganska svårt.
 
E
elmont- håller med det om svagström å starkstörm blandning i samma rör
har ändrat installationer som fått störningar

lägg utvändig telekanal istället så är du säker...
 
Elinstallatören skrev:
elmont- håller med det om svagström å starkstörm blandning i samma rör
har ändrat installationer som fått störningar

lägg utvändig telekanal istället så är du säker...
Helt riktigt. Det skall endast användas som en nödlösning.
 
b_hasse skrev:
Där fanns ju bara sådana modem som utnyttjar elnätet...
Jag byggde bara vidare på Elmonts tips om elnätet som dataöverföring:

elmont skrev:
...Vill man inte ha trådlöst kan man med hyfsad hastighet utnyttja husets elnät för dataöverföring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.