Närbild på en ojordad vägguttag med en USB-port.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en vit Perilex-kontakt med synliga anslutningar och en ansluten grön kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag i plast med tre stickproppar och märkning (16A/250V, Typ K6).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej.
Jag ska byta ut en gammal spis i min lgh, till en lite nyare. Bild 1 och 2 är vägguttag och kontakt nu. Bild 3 är kontakt på den nyare spisen. Funkar det?
 
Du behöver ta reda på om ditt uttag är fullkopplat med nolla. Din gamla spis använde inte nolla så det är inte säkert att det är draget och din nya kräver det så koppla inte in den utan att veta då den går sönder direkt.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Om bilderna är i rätt ordning så fungerar det definitivt. Stefan har i så fall fel. Är de i fel ordning kan Stefan ha rätt.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är rätt ser jag nu om det är så med ordningen.
 
Hej. Bilderna är i rätt ordning. Bild 1 & 2, alltså översta och mittenbilden, är det som är i mitt kök idag. Alltså 4 st "piggar" på kontakten. Observera att det ursprungliga uttaget är väggfast och sedan draget till ett modernt uttag (syns i bakgrunden på bild 2). Den nedersta bilden, bild 3, är den nya spisens kontakt, och den har 3 st "piggar". Så vad säger ni? // Karin.
 
Det kommer att fungera.
 
Ok. Då litar jag på det svaret och kopplar in den nya. Tack för hjälpen.
 
Den där kabeln som skymtar i bild som går till uttaget ser lite skum ut. Det ser inte ut som en normal installationskabel. Mer som en svart lampsladd. Och beskrivningen att det ursprungligen varit fast anslutning i lägenheten. Detta får mina varningsklockor att ringa.

Kabeln, om jag ser rätt, indikerar att kopplingen till det nya perilexuttaget är gjort av en hempulare, med begränsade kunskaper.
I äldre läghenheter var det standard att lägenheten matas med enfas. Sedan en 20A säkring till spisen (enfas). Spisen kopplades in fast i dosa. Det fanns inga godkända kontakter för 20A. I lite nyare lägeheter, eller ofta efter större renovering av fastighetens elinstallationer har oftast 3 fas matning till lägenheten. Och får då alltid 3 fas perilexuttag.

Så det vi ser skulle kunna vara en hempulad enfasinstallation. Att det alltså bara finns enfas fram till dosan, och så har någon kreativ hempulare dragit vidare till ett perilexuttag efter bästa oförmåga.

I så fall kommer din nya spis inte att fungera. Den vill ha 3 faser. Ett korrekt installerat perilexuttag skall ha alla 3 faserna, och neutralledare (nolla), och skyddsjord.

Hur ser det ut i elceantralen, har du mer än en säkring till spis?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.