Bytte ut båda bromsvire på släpkärran.

Nu ligger den på lite för höger sida, och när jag kollar ser det möjligen ut som att backspärren ligger på lite?

Ska den gå tillbaka helt och hållet?

Hur får jag isåfall tillbaka den?

Bromsmekanismer och komponenter på en släpkärra, med tydlig vy av bromsvajer, fjädrar och backspärr mot en gräsyta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en bromsvajermekanism på en släpkärra, med detaljer som bromsback, fjäder och en arm som dras av vajern.
Skapa konto
Närbild av bromsdelar på en släpkärra, där backspärren och armen som bromsvajern drar i är synliga.
Skapa konto

Ska denna arem som viren drar i ligga mot skölden så här?

Närbild på en bromsmekanism på en släpvagn där bromsvire är utbytt, med fokus på backspärren och delen som drar i skölden.
Skapa konto

Ja, nocken för backautomatiken ska gå tillbaka helt till stopp och gå lätt. Dvs tar du bort fjädern ska det löpa lätt. Har du rört nått förutom byta vajer? För den byter du väl utan att demontera trumman på den där axeln? Dom flesta (alla?) hat så Dom senaste 20 åren.

Kuslake Kuslake skrev:
Ja, nocken för backautomatiken ska gå tillbaka helt till stopp och gå lätt. Dvs tar du bort fjädern ska det löpa lätt. Har du rört nått förutom byta vajer? För den byter du väl utan att demontera trumman på den där axeln? Dom flesta (alla?) hat så Dom senaste 20 åren.
Jag bytte vajern utan att ta av trumman först.

Men när jag var klar låg bromsen på lite på höger sida.

Har gjort rent allt noga och smörjt upp. Det gick att skruva in spännskruven lite, så nu ligger de inte på längre. Däremot skramlar bromsstaget, så jag ska väl spänna upp lite och justera så båda hjulen bromsar lika. Tänkte köra ett par gånger med någras rejäla inbromsningar först.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.