Jag försöker byta blandare i badrummet och har stött på problem.

Den gamla blandaren har en kopplingstyp (bild 1) och den nya (bild 2) har en annan. Frågade runt lite på Bauhaus och fick med mig en klämring+koppling (bild 3). Problemet nu är bara att klämringen verkar vara för liten för min befintliga koppling (bild 4,5,6) och går går inte att klämma åt. Finns det olika storlekar på klämringar? Killen på Bauhaus ställde inga frågor utan bara gav mig en, så jag antog att det inte behövdes något mer.

- Ytterdiameter på klämringen är 11,5 mm
- Innerdiameter på kopplingen är ca 12,5 mm

Vad behöver jag för att klämma åt klämringen? Saknar jag någon koppling? Tar tacksamt emot tips.
 
  • Flexibla anslutningsrör fästa vid en blandare under ett handfat, med synliga kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två flexibla anslutningsslangar till blandare med metallomspunnen yttre och kopplingstyper vid ändarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsdetalj och klämring på en yta, klämringen är för liten för kopplingen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en klämring nära en koppling för att visa storleksskillnad i badrumsrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallrör med gängade kopplingar under ett trähyllplan, problem vid byte av blandare i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på kopplingen på en gammal blandare under badrumsskåp med synliga vattenledningar och klämringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska ha en reduceringshylsa 12/10,
Ser ut att vara en Vatette-koppling, då är det dera förminskare du ska ha,
https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/klamringskoppling/product/fg0603978/forminskning-12-x-10

Edit: ser nu att det är rörände på befintlig koppling, då behöver du byta hela kopplingen.
https://www.vatette.se/produkter/ko...g031040320/koppling-rak-forkromad-dy12-x-dy10

Edit2: eller så byter du till kulventiler,
https://www.vatette.se/produkter/ku...071040305/kulventil-rak-forkromad-dy12-x-dy10
 
Redigerat:
  • Gilla
emiljohansson2
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du ska ha en reduceringshylsa 12/10,
Ser ut att vara en Vatette-koppling, då är det dera förminskare du ska ha,
[länk]

Edit: ser nu att det är rörände på befintlig koppling, då behöver du byta hela kopplingen.
[länk]

Edit2: eller så byter du till kulventiler,
[länk]
Tusen tack för svaret! Tror jag ska satsa på att byta till kulventil då. Är det speciellt märke Vatette? Finns det på Bauhaus också? Går det bra med andra märken om de inte har Vatette?
 
@Demmpa Om jag går på kulventil-lösningen behöver jag ingen reduceringshylsa va? Betyder dy12-x-dy10 att kulventilen olika innerdiameter så att min nuvarande klämring kommer passa?
 
  • Gilla
emiljohansson2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.