Hepp!

Bor i villa. Hypotetisk fråga. Om jag byter ett 1x1 m fönster till ett som är 1.5 x 3m.. tillexempel, vad kommer hända om jag inte går den byrokratiska vägen? Har det någonsin hänt att någon fått problem i efterhand? (Ps Är professionell designer det kommer bli 100.000 gånger snyggare och mer se mer tidsenligt ut för byggnaden än det som är nu;)
 
Bygglov krävs.

Det som kan hända är att t ex en granne anmäler.
 
Det beror på om det är inom detaljplanelagt område och om det i så fall strider mot bestämmelserna i detaljplanen. Ett tips är att kolla om grannarna har större fönster, ungefär som den du har tänkt dig, då borde det vara lugnt.
 
B Boende45 skrev:
Bygglov krävs.

Det som kan hända är att t ex en granne anmäler.
finns det såna människor verkligen? skulle aldrig bry mig om vad grannar gör om det inte är nåt riktigt jävligt knäppt
 
B Boende45 skrev:
Bygglov krävs.

Det som kan hända är att t ex en granne anmäler.
finns det såna människor verkligen? skulle aldrig bry mig om vad grannar gör om det inte är nåt riktigt jävligt knäppt
 
Oj svaret hamnade på fel ställe.
 
E erik999999999 skrev:
finns det såna människor verkligen? skulle aldrig bry mig om vad grannar gör om det inte är nåt riktigt jävligt knäppt
Dom växer på träd tyvärr, förhoppningsvis en utdöende generation
 
Om vi förutsätter att någon anmäler, då kommer du dels att få välja att söka bygglov i efterhand, och du får betala en byggsanktionsavgift, eller att återställa. Om du väljer att återställa så är det möjliogt att slippa sanktionsavgiften. Om ditt efternandsbygglov avslås, så får du också betala byggsanktionsavgiften OCH återställa. Ev. får du vitesföreläggande för återställandet.

För en sådan ändring ligger sanktiosnavgiften på 5 - 10 000.

Sedan rent tekniskt så kan ett sådant byte av fönster vara knepigt. Byter du ett 1m fönster mot ett som är 3 meter, så kommer du troligen att behöva förstärka den bärande konstruktionen i väggen.
 
Skicka ett mail till din kommun och fråga, du kan ju även vara anonym om du inte vill att de ska hålla ögonen på dig.

Vi byggde om en sida av huset för 10 år sedan där vi tog bort ett fönster, flyttade ett annat och gjorde det dubbelt så stort samt flyttade en altandörr. Enligt bygglovsavdelningen i vår kommun så gjorde det ingen "avsevärd förändring på byggnadens eller områdets karaktär" så vi behövde inget bygglov.
 
Även om en granne anmäler så kan man hävda att det gjordes för mer än tio år sedan, är fasaden mot gatan så kan googles gatubilder stöka till det.
 
Tack för alla svaren! Kommer kolla med bygglov ändå, iallafall där det syns tydligt från vägen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.