M Måns Eriksson skrev:
Har tänkt bygga ett vedförråd. Tanken är 4 väggar och tak. Men inget golv. Golvet kommer bestå av EU-pallar ovanpå markduk eller liknande.
Nu funderar jag på om jag klarar mig på att fästa syllen i markskruvar eller om jag bör ha kraftigare grejer..
Ex. på markskruv jag kollat på:
[länk]
Markskruv funkar säkert för ett litet vedförråd om det inte står extra utsatt, eller så gräver du ned/gjuter plintar.
 
Markskruv blir kanon. Mycket mindre jobb och snabbare än att gjuta. Ha en rejäl regel att snurra med så går det lätt att få ner markskruven.
 
Bygg inte helt täta väggar heller. Är bra med lite glipor runt om.
 
B
Hos oss är det hopplöst med markskruv, för mycket sten i backen. Slutade med att jag fick lämna tillbaka dem jag inte använt. Men hos svärfar funkar det utmärkt, så det beror helt på markförhållanden.

Hos oss är det enklare att gräva för markrör och gjuta (även det är rätt tungt).

Eu pall direkt på backen funkar. Skippar man att gräva ut så blir det lite som stampat jordgolv efter ett antal år. Tror eu pallen ruttnar långsammare om man gräver ut, lägger markduk, och grusar upp.

Och som andra skriver, panelen i boden ska vara gles.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Markskruv funkar säkert för ett litet vedförråd om det inte står extra utsatt, eller så gräver
daddydj daddydj skrev:
Markskruv blir kanon. Mycket mindre jobb och snabbare än att gjuta. Ha en rejäl regel att snurra med så går det lätt att få ner markskruven.
Tror du på den ”mindre” typen av markskruv? Var hos den lokala bygghandeln och där ville dom sälja STAVREX markskruvar och hyra speciell borr för att få ner dom. Dom verkar ju rejäla men mer än dubbelt pris jämfört med Julas lite enklare prylar..
 
Nej, nej. Det räcker gott med Julas version som du drar ner för hand med hjälp av ett spett eller ännu hellre en lång regel så du får bra hävstång när du snurrar. Köp absolut inte de dyra med specialborr.

Jag har bara fyra Jula markskruv på min 15 m2 friggebod och sedan plattor och lecablock på resten av stödpunkterna.

Har även byggt långt plank, 2 meter högt med markskruv på varannan och vanliga staketspett på varannan. Sitter som berget.
 
  • Gilla
Måns Eriksson och 2 till
  • Laddar…
Vad som räcker beror på hur skjulet är byggt och hur mycket det blåser etc. I de flesta fallen kan ett sådant skjul antagligen stå löst på marken eller betongplattor. Vinden ska ju gå rakt igenom så det är bara taket som är ett riktigt vindfång.
Är man tveksam så fäster man pallarna i sidorna och eftersom de flesta torkar hälften av veden och använder den andra halvan så blir det rejält med vikt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Och framför allt, lägg betongplattor 300X300 under pallarna. räcker med en i varje hörna, utökar livslängedn på dom med 20 år
 
  • Gilla
Måns Eriksson och 1 till
  • Laddar…
Det beror ju på hur stort du tänker bygga. Jag tycker det är värt att satsa på minst 15 kvadratmeter när man en gång bygger vedskjul så det ryms in någonting. Någon myseldande stadsbo kan tycka att tre kvadratmeter är stort.
 
H heimlaga skrev:
Det beror ju på hur stort du tänker bygga. Jag tycker det är värt att satsa på minst 15 kvadratmeter när man en gång bygger vedskjul så det ryms in någonting. Någon myseldande stadsbo kan tycka att tre kvadratmeter är stort.
Dumt av mig att inte skriva några tänkta mått!
Men tanken är 15 kvadrat. Har ett ytterligare förråd om 15 kvadrat.
Då ska årsförbrukningen rymmas, är en nybliven heltids-eldare med en beräknad åtgång på 30 m3 ved om året
 
J jonaserik skrev:
Och framför allt, lägg betongplattor 300X300 under pallarna. räcker med en i varje hörna, utökar livslängedn på dom med 20 år
Bra tips! Tack!
 
Då tycker jag du skall satsa på ordentliga betongplintar. Om du vill ha en billigare lösning och tillgång till lämpliga naturstenar går de att använda som knutstenar. Skruvar blir det för mycket rörelse i för ett så pass tungt bygge.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.