Hej,

Är det någon som har erfarenhet av att bygga en entrérrappa med EPS som sedan putsas och kläs med granitsten?

Tänkte lägga makadam först och sedan cellplasten då.

Hur tjockt skall man putsa, eller kanske rentav gjuta stegytan med 50mm finbetong och lägga i armering?

Hade varit skönt att slippa mura upp med Leca eller gjuta i massiv betong.

Johan
 
Det blir nog ganska dyrt! 179 kr för en (1) säck på Bauhaus.
 
Tror TS menar markisolering i det här fallet inte eps - cement
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
En synpunkt som jag har är halka.

Här hemma har vi byggt en entretrappa i smide, med granitskivor (30mm) på stegen. Den är helt OK. Men så lade jag likadana granitskivor hela vägen ut till gatan, med vanlig marksten bredvid. Eftersom jag ville säkra att granitskivorna skall ligga bra, så gjöt jag en betonplatta på 100mm där skivorna är, och för att minska risken för tjälrörelser lade jag frigolit under betongplattan.

Detta har fått den oönskade effekten att när det blir lite kallt ute så får vi genast isbildning på graniten mot gatan, där man skall gå. När det är bart och torrt på den vanliga stenbeläggningen. Detta för att det normalt kommer värme underifrån som håller isfritt, tills det blir riktig vinter. Men där frigoliten isolerar så kyls stenen ner väldigt snabbt.
 
Tänker inte på EPS betong utan EPS frigolit.

Halkan kan ju vara en bra synpunkt... Kanske skall lägga ner elslingor. Bor i södra Sverige så inte många dagar med frost längre....
 
Byggde en trappa förra säsongen i just EPS och trappbeklädnad i granit. Syftet var att se om det gick att komma ifrån formbygge och det tunga momentet med betong. Konstruktionen har överlevt en regnig höst och en vinter med ganska låga temperaturer. En 100 mm EPS skiva + en 50 mm skiva utgör steget och det passade bra med sättstegen på 150 mm. Limmade EPSen med stenlim (ett polyuretanskum) och graniten med PL200. Vet inte om det har blivit den billigaste lösningen. Runt 600 SEK per steg men jämfört med att ta in ett proffs som gör trappan är det nog "billigt". Avrinningen från stegen var lite pyssligt men det gick att få till. Har inte haft något problem med is på stegen annat än den man har för övrigt på uppfart, entré, trottoar osv. Konstruktionen blir lätt och i min mening tillräckligt hållfast för ändamålet. Underlaget är som vanligt viktigt och måste ligga still under alla år trappan ska nyttjas. Ska påpeka att känslan när man går i trappan skiljer sig från en gjuten i betong. Stegljudet blir framträdande. Bifogar några bilder på ett ännu inte klart bygge... Kommande säsong tänkte jag bygga en bredare trappa men med färre steg framför husets entré 20160207_125728 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150523_182548.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150801_143335.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 20160207_125728.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jättesnyggt och smart ju. Hur har det hållit, samt hur har det gått med entre-trappan som du skulle göra i samma stil? Har ett liknande projekt på gång och vore kanon att se lite hur det gått för dig och hur du gjorde.
 
Karrock
P PappaPeo skrev:
Byggde en trappa förra säsongen i just EPS och trappbeklädnad i granit. Syftet var att se om det gick att komma ifrån formbygge och det tunga momentet med betong. Konstruktionen har överlevt en regnig höst och en vinter med ganska låga temperaturer. En 100 mm EPS skiva + en 50 mm skiva utgör steget och det passade bra med sättstegen på 150 mm. Limmade EPSen med stenlim (ett polyuretanskum) och graniten med PL200. Vet inte om det har blivit den billigaste lösningen. Runt 600 SEK per steg men jämfört med att ta in ett proffs som gör trappan är det nog "billigt". Avrinningen från stegen var lite pyssligt men det gick att få till. Har inte haft något problem med is på stegen annat än den man har för övrigt på uppfart, entré, trottoar osv. Konstruktionen blir lätt och i min mening tillräckligt hållfast för ändamålet. Underlaget är som vanligt viktigt och måste ligga still under alla år trappan ska nyttjas. Ska påpeka att känslan när man går i trappan skiljer sig från en gjuten i betong. Stegljudet blir framträdande. Bifogar några bilder på ett ännu inte klart bygge... Kommande säsong tänkte jag bygga en bredare trappa men med färre steg framför husets entré[bild][bild][bild]
Kul konstruktion!
Det är nog viktigt att ha väl dränerat under så den inte flyter iväg om det blir blött.
 
  • Gilla
bagg och 1 till
  • Laddar…
Hoppas tråd och trappskaparen hittar tillbaka till sin tråd och att det finns mer bilder och berättelser :)
 
Kul att någon uppmärksammade mitt inlägg. Har väntat i sisådär 8 år. 😀Trappan bredvid garage står kvar och fungerar utmärkt. Framför entrén finns sedan 2017 en likande konstruktion. Fungerar även den utmärkt utom på en punkt. Själva avsatsen har jag klätt med plattor, 600x400x20, och där har jag inte lyckats med fogen. Valde en fog som blev hård efter att den torkat. Den fogen gick i små bitar som jag fick ta bort och ersätta med fogsand. Fogsanden har bra bättre men måste fyllas på emellanåt. Trappan och avsatsen ligger på en packad bädd av 0-15 om jag minns rätt. Höjden inne vid ytterdörren som skulle byggas upp låg runt 700-800mm. Bädden har en liten lutning från huset för god avrinning. Byggde med EPS skivor t=100mm, men sista lagret utgörs av 50mm XPS för att erhålla ett mer styvt underlag för stenplattorna. Limmande ihop skivmaterialet med stenlim och stenplattorna mot XPS’en med ett montagelim (polyuretan baserat). Om jag skulle summera det hela så blev det nog inte så dumt. Det kanske är lite lättare att bygga trappor och avsatser på det här viset jämfört med form och betong. Kanske billigare, har inte undersökt närmare. Har lite funderingar på en svängd trappa i trädgården men det finns alltid annat att göra.
 
  • En välbyggd utomhustrappa i betong bredvid en vit husvägg med vegetation och stenplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenbelagd trappa bredvid garage med plattor och synlig fogproblem samt lutning för avrinning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En välbyggd stentrappa leder upp till en husentré med en träddörr och sidopaneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 14 till
  • Laddar…
Snyggt! Bra jobbat! Kan du ta nån bild lite närmare även på entre-trappan och om du har även från när du byggde den?
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Jag byggde för mer än 30 år sedan halvcirkel formade trappor med tre steg av små betongstenar (Rustik från St Eriks). Stenarna var egentligen avsedda som markstenar där man önskade cirkulära mönster. Hade också problem med fogarna och underliggande bruk som sprack/frostspränges efter några vintrar. Men för sådär 10 år sedan satte jag om några yttre rader som sprängts loss och fogade alltsammans istället med EPS betong. Det har fungerat väldigt bra eftersom EPS'en kan uppta viss rörelse

Bilderna är sisådär, man ser två av mina tre trappor, det är dessa som utsätts för regn som var problematiska
 
  • Halvcirkelformade trappsteg av små betongstenar framför hus med vit fasad och trädgård.
  • Halvcirkelformade trappsteg gjorda av små betongstenar i en trädgård vid ett staket, med tecken på reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.