J
I listan över företag som levererar Sip-paneler saknar jag Novasip som mig veteligen har längst erfarenhet av Sip-paneler i Sverige och flest levererade hus.
 
Låter precis som sandwith konstruktionen i husvagnar som de byggts med sen 80 talet i Sverige av svenska tillverkare. Men med tanke på problemen i husvagnar är jag inte direkt sugen på att bygga mitt hus i det.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Har ett hus från 1977 med denna typ av paneler.
Minns inte vad företaget heter men de är från Norge.

Väggar och tak består av paneler uppbyggda av 13mm gips - polyturanskum - 13mm gips.
I taket vet jag att det är i skummet integrerade reglar. Vet inte dimensionen men gissar att det är 45/70.
Tror panelerna är 150mm tjocka.
 
Johannes Igelström skrev:
I listan över företag som levererar Sip-paneler saknar jag Novasip som mig veteligen har längst erfarenhet av Sip-paneler i Sverige och flest levererade hus.
Tack Johannes, nu har jag lagt till Novsasip i listan.
 
Mina tankar gick i de härbanorna när jag läste om alla problem med enstegsfasader.
Jag undrade då varför man inte bygger på detta sätt istället, vilket man alltså tydligen gör.
Med rätt material i skivorna (alltså icke organiskt) borde det bli både starkt, tätt och isolera utmärkt.

Metoden har ju använts i decennier i husvagnar och husbilar och fungerar, så vitt jag förstår, utmärkt.
Någon husvagnstillverkare hade för många år sen problem med plåt som separerade från fyllningen, men generellt har jag inte sett några problem som går att härleda till metoden. Att somliga husvagnar blivit kraftigt misshandlade (det rör ju sig om rörliga konstruktioner) är en annan sak.
 
S
Hej. NorrskensHus levererar också stugor och hus i sip.
Mvh Simon
 
Problem med SIP-paneler har framkommit i Kanada och Alaska pga kondensering. Alltså var sitter "fuktspärren"? De OSB skivor som används i USA är ibland doppade i en antimögelmixtur av okänd sammansättning, dvs inte en standard OSB skiva. Har cadat och räknat lite själv på konceptet. Tycker det är en kul idé. Man undviker bla takstolar. Taket är även SIP-paneler.
 
MatshS skrev:
Problem med SIP-paneler har framkommit i Kanada och Alaska pga kondensering. Alltså var sitter "fuktspärren"? De OSB skivor som används i USA är ibland doppade i en antimögelmixtur av okänd sammansättning, dvs inte en standard OSB skiva. Har cadat och räknat lite själv på konceptet. Tycker det är en kul idé. Man undviker bla takstolar. Taket är även SIP-paneler.

Idag änvänder man oftast en duk på OSB för att undvika kondens och mögel.
 
I länken på hemsidan står ”Forskningsläget: Bygga med SIP-paneler. För- och nackdelar: Mer energieffektiv, men dyrare än en vanlig träkonstruktion.”.
I själva artikeln nämns sedan väldigt lite om kostnaderna. Det hänvisas visserligen till en studie från USA där man kommit fram till att SIP kan bli 10 % dyrare än ett träregelverk.
Är det någon som har koll på kostnaden utifrån svenska förhållanden?
 
  • Gilla
Ottos108
  • Laddar…
Hej. Jag säljer trähus och sip paneler och jag skulle säga att det nog är billigare än trähus. Men det beror lite på projektet också. Tex en friggebod blir generellt dyrare i sip eftersom isoleringen är den bärande konstruktionen. Men ofta när man köper en friggebod el liknade så är de inte så välisolerade. Så det går inte riktigt jämföra heller. Men ju större projekt ju billigare blir sip.

Mvh Simon Granlund
 
Vad slags duk? Tät glasfiberduk? Alltså att man "fångar kondens" på insidan av av osb:n alltså väg bestående av:
duk
OSB
isolerlager PUR el dyl.
OSB
duk
 
M MatshS skrev:
Problem med SIP-paneler har framkommit i Kanada och Alaska pga kondensering. Alltså var sitter "fuktspärren"? De OSB skivor som används i USA är ibland doppade i en antimögelmixtur av okänd sammansättning, dvs inte en standard OSB skiva. Har cadat och räknat lite själv på konceptet. Tycker det är en kul idé. Man undviker bla takstolar. Taket är även SIP-paneler.
That's true, problems occurred cos they used simple OSB board, for SIP manufacturing minimum should be used OSB-3 (more water resistant OSB board) or the best would be to use:

Uni board + eps or neopor + uni board / sipcon paneler
 
  • SIP-panel med OSB-skiva och EPS-isolering mot OSB-bakgrund, illustrerar materialanvändning i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
raggartejpen
  • Laddar…
Prefabrikens SIPS element är gjorde med 12mm magnaboard skivor som ger bärighet, brand och fuktskydd. Det behövs inga reglar i väggarna eller golv och tak för en vanligt hus upp till tre våningar.

Tak och golvelement är gjorde med 0.6 Aluzink plåt på bägge sidor.

Väggelementen kostar 950:- Kvm för 300mm Grafit EPS s-100 u-värde 0.1 Storlek på väggelementen är 2.7 m x 9m. Fönster och dörr installeras på fabriken.

Tak och golvelement 400 mm Grafit EPS s-150 u-värde 0.08 kostar 1000:- /kvm

10 m spännvidd för golv och 12m spännvidd för takelement 3.6x12m.

Perfekt för grundplattor där man kan lägga ut de stora elementen direkt på kompakterade makadam, plint eller grundbjälklag och börja bygga direkt. Sedan kan man gjuta ett lager thermozell/flytspackel med golvvärmerör i, efter huset är vädertät, även på mellanbjälklag.


Skiss av SIPS element i snitt för byggkonstruktion med måttangivelser för olika lager material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av ett SIPS element med 300 EPS kärna flankerat av 12 mm magnaboard, och ytterligare isolering och puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DIY Maniac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.