B
En 4 rörskulvert har brutal böjradie, de är bökiga i praktiken om de inte ska dras mer eller mindre helt rakt.

Jag hade ett liknande projekt. Blev maxitherm kulvert (2 rör) för värmen. Vid sidan om den la jag avlopp, en kallvatten pem, en extra pem som reserv, och 2 gulrör för el o sådant. Packade in i sand och täckte allt med en markskiva, eftersom den inte ligger på frostfritt djup.

Se till att lägga tomrör. En pem extra eller 50mm gulrör kostar nästan inget.

Avlopp och kulverten håller ju kallvattenledningen varm, det fryser inte i första taget. Skulle det frysa så får man väl peta in en "frostvakt" elslinga i pem slangen, men det har inte behövts för mig i mälardalen. Runt 60cm täckning på sämsta stället.

Det är dyrt med värmeförluster, och min tanke med kulvert, avlopp och pemrör, är ju att det ska hålla i 30+år med 0 underhåll. Det är av största vikt att man har torrt närmast värmerören, en kulvert har därför en tät yttermantel. Ett hemmabygge med lär bli blött, och fukt leder värme bra. Jag skulle absolut inte försöka bygga en 25m kulvert själv för att spara lite pengar, tror det kan bli mycket dyrt i längden.
 
Jag gjorde liknande i somras, byggde ett "pannrum" i garaget med BVP där pga utrymmesbrist i boningshuset.

25m Quattro kulvert därimellan https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-ecoflex-quattro2x32-28-18/
Cirkulationspumpen i bvp klarar i mitt fall att sköta flödet till radiatorerna i huset, en shunt och egen cirkpump för golvvärmen på bottenvåningen.

Jag valde att skippa vvc för att slippa ha det konstant snurrande och satte in en 30l slav beredare inne som matas med varmvatten från värmepumpen, det fungerar riktigt bra!

Kallvatten, ny elmatning till garaget och en extra gulslang lades ner i schaktet samtidigt, ca 80cm fyllnad över kulvert.
 
  • Röd stuga, vit dörr, grävmaskins slangar, grävt dike, stenplattor, verktyg, klart väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schakt i trädgård för installation av Quattro kulvertledningar med synlig gul slang och kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För 14 år sedan gjorde vi beräkningen på en kulvert på 12 meter för uppvärmning enbart. Bergvärmepump som skulle leverera värme till ett isolerat garage. Vi la ned den tanken efter ett tag då kulverten skulle kosta multum om den skulle klara att leverera utan förstora förluster.

Gällande tappvatten och avlopp är det lättare att gräva ned på mindre djup och isolera ovanpå endast. Om det inte går att gräva till frostfritt. https://www.isover.se/supporten-tipsar/forenklad-dimensionering-av-frostskydd-av-va-ledningar#5

Sen vvb och llvp i huset. Enkelt att projektera och kostnaden för löpande användning bör inte vara större än kostnad för kulvert och förluster över 25 meter. Eller kanske en luft/vattenpump? Jag vet inte vad de kostar?

Nu kan det ha kommit nya grejer till bättre priser än när vi tittade på det.
 
R Rejäl skrev:
Jag skulle lagt ned en fyrrörskulvert och en vatten slang oisolerad under värmekulvertsröret, sedan hade jag lagt ned några gulslang 50mm för fiber mm. Avloppet läggs bredvid kulvertröret..
Djupet behöver inte ligga på frostfritt om man lägger vatten röret under kulvertröret samt avloppet bredvid..
Varför 4-rörskulvert om man ändå ska ha vattenrör under kulverten? Är det inte endera kall-, varmvatten i kulverten. Eller en kallvattenslang under kulverten. Sen en egen liten VVB i uthuset.
 
Snabb googling gav priset 500kr/m .
Det hänvisades till kostar multum.., vi kanske har lite olika syn på priser?
Finns säkert någon beräkning på effektförluster om man läser närmare.(glöm inte kolla det mot beräknad systemtemperatur)
/ Björkskär
 
R
2st av rören går till värmen och en till varmvattnet..
Kallvattnet är inte att rekomendera att köra i samma kulvert då det vattnet blir för varmt..
Så 3-rörs kulvert hade räckt men det är billigare med 4-rörs samt att möjligheten för vvc finns ifall man skulle vilja det..
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
2st av rören går till värmen och en till varmvattnet..
Kallvattnet är inte att rekomendera att köra i samma kulvert då det vattnet blir för varmt..
Så 3-rörs kulvert hade räckt men det är billigare med 4-rörs samt att möjligheten för vvc finns ifall man skulle vilja det..
Okej, då är jag med på hur du tänker.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
Snabb googling gav priset 500kr/m .
Det hänvisades till kostar multum.., vi kanske har lite olika syn på priser?
Finns säkert någon beräkning på effektförluster om man läser närmare.(glöm inte kolla det mot beräknad systemtemperatur)
/ Björkskär
815-1144:-/m på rinkaby rör

Det är stor böjradie, 0,7-1,1m så har du 25m mellan uppsticken, sen behöver man lite extra för böjen upp så typ 1,5m extra på varje sida blir då 28m
815×28=22820:-
1144×28=32032:-

https://www.rinkabyror.se/artikel/maxitherm-kulvertror-25-25-25-20-142/
 
Man ska ha redigt billig energi i huvudbyggnaden för att kunna räkna hem en sån kulvert. Dels i byggkostnader men även överföringsförluster
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.