Hej
1. Kommer det funka att gjuta som på bilden fast på krönet av denna lilla bergsknalle för att anlägga/omlägga gräs på ena sidan om man borrar ett hål per meter och sätter armering i berget?
2. Vilken betong ska man ha så man kan forma den som bilden, hur "formbar" är vanlig betong eller krävs det någon special betong för att kunna forma det som bilden?
Alternativet är att såga till en tunn formplywood och göra en traditionell liten mini mur på tex 10-15 cm hög och 1 cm tjock i en plywood form.
1. Kommer det funka att gjuta som på bilden fast på krönet av denna lilla bergsknalle för att anlägga/omlägga gräs på ena sidan om man borrar ett hål per meter och sätter armering i berget?
2. Vilken betong ska man ha så man kan forma den som bilden, hur "formbar" är vanlig betong eller krävs det någon special betong för att kunna forma det som bilden?
Alternativet är att såga till en tunn formplywood och göra en traditionell liten mini mur på tex 10-15 cm hög och 1 cm tjock i en plywood form.
Det går att gjuta med grovbetong. Jag hade dock dubbat dubbelt så tätt. Se också till att ha tillräcklig täckning med betong över armeringsjärnen så dem inte rostar. Ca 5 cm brukar rekommenderas.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 913 inlägg
Är det inte synd att göra det på den fina bergsklacken?
T T.Gustafsson skrev:
Jag vill ha gräs där det nu är/har varit gräs, men jordlagret är bara runt 5-10 cm så vill öka det lite så skulle vilja ha en kant så jag kan sprida ut jorden från högen så gräset växer ända fram till berget börjar, jag tänkte inte ta bort hela berget utan bygga "stödmuren" där jorden och berget möts idag så jag kan få ett tjockare jord täckte för gräset.I InsidersUnited skrev:
Liknande trådar
-
Byggare till hus i lättbetong?
Stenhus -
Bygga in nygjuten betong?
Grund & Markarbeten -
Dörröppning ytterdörr i lättbetong - bygga ramverk träreglar
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan man bygga bärande innervägg ovanpå EPS-betong m 40 mm flytspackel?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga bort fall på bef betongplatta med uppfyllning av makadam
Grund & Markarbeten