Tycker att ordet bostadsbrist är problematiskt. Hittade denna definition av bostadsbrist hos boverket i en rapport

"Enligt vår definition av menar vi istället att bostadsbrist existerar när bostadsstocken inte hunnit öka tillräckligt för att eliminera de ökningar i huspriserna som beror på befolkningstillväxten sedan bostadsmarknaden var i balans (d.v.s. ett jämviktsår)."

Bostadsbrist har alltså uppstått när priserna skjuter i höjden? Mig veterligen känner jag inga som står på gatan utan bostad, däremot så vet jag att det finns barn som har svårt att flytta hemifrån för att de tillgängliga bostäderna är för dyra. Enligt min definition av bostadsbrist föreligger alltså ingen brist på bostäder för de som har en stadig ekonomi och lite sparat kapital till kontantinsatsen. Däremot råder bostadsbrist för de som är nya på marknaden, saknar eget kapital eller av andra anledningar inte får lån. Är det bostäder för dessa som byggs?
 
Det är klart att det är de med sämst ekonomi som drabbas mest av en bostadsbrist. Det är dock inte samma sak som att det är dem man ska bygga för.

Enklare bostäder får man främst loss genom att de som har sådana idag och har råd flyttar till något bättre, inte genom att man bygger nytt med lägre standard.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Om det är mitt inlägg du kommenterar så syftade inte billiga hyresbostäder på lägenheter av sämre standard, utan med billigare hyra. Det står ingenstans i artikeln om att bygga nytt i lägre standard. Det som efterfrågas är sätt att kapa kostnader för att kunna bygga hyresbostäder med rimlig hyreskostnad så att t ex ensamstående äldre har råd att flytta från sina hus.
 
Och min poäng var att det är en fåfäng dröm. Nybyggen är till sin natur dyra relativt befintligt bestånd. Billigare kan de i princip bara bli om man sänker kvalitetskraven eller om någon annan betalar.

Sen kan man ju fråga sig om det egentligen blir dyrare att byta till en nominellt dyrare hyresrätt än att sitta kvar i en villa som man inte längre orkar underhålla. Problemet är nog mest att kostnaden (värdeminskningen) i det senare fallet är dold.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Om det är mitt inlägg du kommenterar så syftade inte billiga hyresbostäder på lägenheter av sämre standard, utan med billigare hyra. Det står ingenstans i artikeln om att bygga nytt i lägre standard. Det som efterfrågas är sätt att kapa kostnader för att kunna bygga hyresbostäder med rimlig hyreskostnad så att t ex ensamstående äldre har råd att flytta från sina hus.
Hur hade du tänkt att få samma standard till en lägre hyra?
 
Gammelnörden
fia_mstd fia_mstd skrev:
Hur hade du tänkt att få samma standard till en lägre hyra?
Läs artikeln jag länkar till så kanske det väcker idéer...
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Läs artikeln jag länkar till så kanske det väcker idéer...
Istället för att länka till en obskyr tidning ingen troligen har tillgång till så kanske du kan framför dina argument?
 
Gammelnörden
Niklasloow Niklasloow skrev:
Istället för att länka till en obskyr tidning ingen troligen har tillgång till så kanske du kan framför dina argument?
För tre år sedan var artikeln öppen för alla...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.