Hej,

Vi skall bygga en sutterängdel under ett befintilgt garage. Vi kommer att lyfta bort garaget för att komma åt att gräva ut.

Frågar är vad skall vi göra med den gamla bottenplattan till garaget? Som jag ser så har vi tre alternativ:

1: Slänga den gammla plattan, vad blir kostnaden? (uppkapning, transport, deponering). Gjuta ny bottenplatta och nytt bjälklag. Jag kan då använda en mindre kran eftersom det är bara träkonstruktionen som behövs lyftas.

2: Förstärka den befintliga plattan så att den kan fungera som bjälklag till det nya garaget, jag har dock begränsat med höjd (tak höjden i bottenvåningen skall ej bli under 2.2) Kostnad? Alternativ till hur jag förstärker den?

3: Använda den gamla botten plattan som ny bottenplatta till sutteräng delen. Jag behöver då komplettera denna med golvvärme och även bygga ut den ca 20 kvadrat, kostnad? Hur får jag in ny isolering när jag lyfter plattan på plats?

Vi skall göra detta i Kållered i Mölndals kommun, bottenplattan är ca. 4*9 meter och inte bärande

Vilket alternativ tror ni är bäst när det gäller kostnad och resultat?

Tack
Roger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.